Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Motor maakt plots veel meer lawaai en tis alsof hij harder m
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
denkertje
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 14 Augustus 2007
Posts: 66
PostGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Murcielaygo schreef:
Zelfde versneling, zelfde snelheid, hogere toeren = slip ERGENS in de aandrijving

En daar blijf ik bij. Het is fysiek ONMOGELIJK om meer toeren
te draaien bij dezelfde snelheid in dezelfde versnelling...

M.b.t. de kosten, koppeling LATEN vervangen kost al gauw €400 of meer,
is je vliegwiel er geweest dan kun je dat al snel verdubbelen...


Ik heb een vermoeden dat ik me mss vergist heb met die toeren. heb het opnieuw gecheckt:

In 5de versnelling bij
100km/u = 3000 toeren
120 km/u= 3200 toeren
140 km/u= 4000 toeren (deed dit echt niet graag, en hield dit dus maar 5 seconden aan!)

Iemand wist me te vertellen dat het lawaai mss uit mijn inlaatspruitstuk en of uitlaatspruitstuk zou kunnne zijn. Dat er mss een lek inzt. Hoe kan ik dat testen? Ik vermoed niet dat je daat zo makkelijk kan naar kijken he. Dat zal wel achter het motorblok zitten en hoe kan ik dat dan zien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Toch maar eens langs de dealer gaan, kijken wat die ervan zegt. Zoals je hierboven beschrijft, gebeurd dat alleen in 5de versnelling of ook in alle andere versnellingen? Maximus hiet van het forum heeft af en toe ook last van een slippende koppeling, maar alleen in de 4 en 5 op hoge toeren dus op hoge snelheden. Alle weerstanden (wind, rol etc) zijn bij hoge snelheden hoger dan op lage snelheden. Die extra hoge weerstanden zorgen in Maximus's geval ervoor dat dán de koppeling doorslipt. Klinkt dit bekend?
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
denkertje
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 14 Augustus 2007
Posts: 66
PostGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Toch maar eens langs de dealer gaan, kijken wat die ervan zegt. Zoals je hierboven beschrijft, gebeurd dat alleen in 5de versnelling of ook in alle andere versnellingen? Maximus hiet van het forum heeft af en toe ook last van een slippende koppeling, maar alleen in de 4 en 5 op hoge toeren dus op hoge snelheden. Alle weerstanden (wind, rol etc) zijn bij hoge snelheden hoger dan op lage snelheden. Die extra hoge weerstanden zorgen in Maximus's geval ervoor dat dán de koppeling doorslipt. Klinkt dit bekend?



Het blikkerige geluid in het begin van iedere versnelling, en het lawaaierige geluid als ik 120 of meer rijd.

Ik heb niet de indruk dat mijn koppeling slipt. de motor reageert altijd onmiddellijk.
Nogmaal, een maandje geleden waren die beide geluiden er niet. De wagen vertrol vanuit stuilstand heel stil en ook tot aan zelf 140 km/u reedshij extreem stil. stiller dan de meeste nieuwe wagens zelf!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Als het énkel en alleen een blikkerig, als metaal tegen metaal schuurt/rammelt, geluid is, kan het misschien ook een loshangend hitteschild zijn. Bij de auto van mn ma moest een keer het uitlaatspruitstuk eraf (kop moest eraf), daar zat een hitteschild boven op. 1 vd schroeven van t hitteschild was afgebroken en na de montage van alles maakte die dus een enorm blikkerig geluid bij een bepaald toerental. Niewe schroefdraad tappen en nieuwe schroef erin en probleem opgelost.

En wat betreft je koppeling, die toerentallen en snelheden die jij beschrijft kunnen niet kloppen als er nergens slip is.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
denkertje
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 14 Augustus 2007
Posts: 66
PostGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Als het énkel en alleen een blikkerig, als metaal tegen metaal schuurt/rammelt, geluid is, kan het misschien ook een loshangend hitteschild zijn. Bij de auto van mn ma moest een keer het uitlaatspruitstuk eraf (kop moest eraf), daar zat een hitteschild boven op. 1 vd schroeven van t hitteschild was afgebroken en na de montage van alles maakte die dus een enorm blikkerig geluid bij een bepaald toerental. Niewe schroefdraad tappen en nieuwe schroef erin en probleem opgelost.

En wat betreft je koppeling, die toerentallen en snelheden die jij beschrijft kunnen niet kloppen als er nergens slip is.



Op een lagune forum (ik heb eeen laguna) zei men dat deze toeren normaal waren. ik zal nog eens vragen of ze het zeker zijn.

Wat betreft dat hitteschild, lijkt me dd een moglijkheid.

wat ik deed deze avond:

heb na het wassen bij de "de olifant"  de wagen eens stationair laten draaien (viel me op dat hij eerst bij 1000 toeren draaide en dan iets minderde naar 800. Met de motorkap open en de linkervoordeur ook, lusiterde ik heel goed en voelde ik ook goed met mijn voeten op de grond van mijn wagen (dus voet naast de koppelijng gezet). Als ik bij het stationair draaien heel lichtjes, maar dan ook heel lichtjes gas gaf, dan kwam dat vreemd blikkerig geluid ( lijkt een beetje op twee lege blikjes cola die men in een zak tegen elkaar laat rommelen of zoiets). Als ik stop met gasgeven dan sterft het weer uit. Dit geluid gaat, als ik heeeeel goed oplet, gepaard met zacht getril onder m'n voeten. ik hoor heel duidelijk dat het geluid vanonder mijn wagen komt en ik vermoed dat het met de uitlaat te maken heeft op die plek. Maar die wagen hangt zo laag bij de grond, daar kan ik nooit onder.

wat ik tevens ook heb gemerkt maar nooit heb bij stilgestaan, is dat ik bij het rijden een licht getik vanuit de motorkap hoor komen. (lijkt een beetje op getik van een klok). hoe sneller ik rijd, hoe sneller het getik. ALs ik de motorkap opendoe en luister dan hoor ik dat getik ook maar nog luider natuurlijk maar dan is het moeilijk te zeggen waar het vandaan komt. Komt het uit dat blok waar ik die zwarte band zie draaien, of mss daar net boven ( zoiets met een spoel in of zo) of komt het uit die grijze rechthoekige blok met die zwarte dop op?? Weer een raadseltje rijker.  En das ook niet het allerbelangrijkste denk ik. Het belangrijkste is nu dat blikkerig geluid dat als het ware vanonder mijn wagen lijkt te komen ongeveer ter hoogte van mijn linkervoorwiel tis te zeggen 20 cm er achter of zo).

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Zou heel goed een hitteschild vd katalysator kunnen zijn... Bij een garage de brug op (of even de auto opkrikken), eronder kijken en even rammelen met de uitlaat/ er tegen aan tikken. Probeer dan het geluid te lokaliseren.

En over de snelheden en toerentallen:
100 km/u = 3000 toeren (kan best, geheel afhankelijk van je overbrengingen)
120 km/u = 3200 toeren (20 km/u erbij, 200 toeren meer, ook mogelijk)
140 km/u = 4000 toeren (weer 20 km/u erbij, maar ipv weer 200 toeren erbij nu plotseling + 800 toeren???)

Rolling Eyes
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
denkertje
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 14 Augustus 2007
Posts: 66
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Zou heel goed een hitteschild vd katalysator kunnen zijn... Bij een garage de brug op (of even de auto opkrikken), eronder kijken en even rammelen met de uitlaat/ er tegen aan tikken. Probeer dan het geluid te lokaliseren.

En over de snelheden en toerentallen:
100 km/u = 3000 toeren (kan best, geheel afhankelijk van je overbrengingen)
120 km/u = 3200 toeren (20 km/u erbij, 200 toeren meer, ook mogelijk)
140 km/u = 4000 toeren (weer 20 km/u erbij, maar ipv weer 200 toeren erbij nu plotseling + 800 toeren???)

Rolling Eyes


ja 800 toeren extra. Is idd veeel. Maar ik dacht plots aan iets. mss heb ik niet lang genoeg constant gereden aan 140 en zijn die hoge toeren te verklaren omdat ik nog aan het accelereren was.


Mag ik mijn krik gebruiken waarmee ik een wiel vervang? of is die niet veilig genoeg?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Die kun je zeker gebruiken, maar dan alleen om de auto omhoog te krijgen. Zodra de auto een flink stuk van de grond 'gekrikt' is en je er wel onder kan kruipen, even een paar stenen/ stukken hout tussen wegdek en dorpel proppen, dan krik laten zakken tot de auto op de home made steuntjes rust en dan kun je er veilig onder gaan liggen.

En wat betreft wel of geen acceleratie maakt niet uit. Wat wel zou kunnen is dat je misschien een beetje onnauwkeurig gemeten hebt, en het eigenlijk (bijvoorbeeld...) dit had moeten zijn:

100 km/u = 2800 toeren
120 km/u = 3400 toeren
140 km/u = 4000 toeren

Overal 600 toeren verschil. Simpel gezegd moet het verschil tussen de toeren vij 100-120 hetzelfde zijn als het verschil in toeren tussen de snelheid 120-140.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
denkertje
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 14 Augustus 2007
Posts: 66
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Die kun je zeker gebruiken, maar dan alleen om de auto omhoog te krijgen. Zodra de auto een flink stuk van de grond 'gekrikt' is en je er wel onder kan kruipen, even een paar stenen/ stukken hout tussen wegdek en dorpel proppen, dan krik laten zakken tot de auto op de home made steuntjes rust en dan kun je er veilig onder gaan liggen.

En wat betreft wel of geen acceleratie maakt niet uit. Wat wel zou kunnen is dat je misschien een beetje onnauwkeurig gemeten hebt, en het eigenlijk (bijvoorbeeld...) dit had moeten zijn:

100 km/u = 2800 toeren
120 km/u = 3400 toeren
140 km/u = 4000 toeren

Overal 600 toeren verschil. Simpel gezegd moet het verschil tussen de toeren vij 100-120 hetzelfde zijn als het verschil in toeren tussen de snelheid 120-140.



Ja lijkt me idd een goede veronderstelling.
Ik zal het nog eens nauwkeurig checken.
Bedankt voor de kriktip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Exclamation Wel op de handrem zetten! Exclamation
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
denkertje
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 14 Augustus 2007
Posts: 66
PostGeplaatst: Za 27 Okt 2007, 0:57    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Exclamation Wel op de handrem zetten! Exclamation


Wanneer? als ik de toeren eens nauwkeurig wil checken of als ik de onder m'n wagen ga leggen??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Za 27 Okt 2007, 2:11    Onderwerp: Reageer met quote

Als je 'm opkrikt...
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
denkertje
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 14 Augustus 2007
Posts: 66
PostGeplaatst: Za 27 Okt 2007, 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

okay, will do. tx
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
denkertje
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 14 Augustus 2007
Posts: 66
PostGeplaatst: Za 27 Okt 2007, 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

zo, goed nieuws en mss slecht nieuws. Ik heb me eens onder m'n wagen gelegd zonder krik te gebruiken. Kon er redelijk goed onder. Ik zag water druppen op ongeveer het midden van de wagen. Maar waar het uit kwam zag ik niet. Tevens rook in op de plek dicht bij het spruitstuk uitlaatgas maar het was te donker om echt een scheur of zo te detecteren. Mijn broer heeft ook een vermoeden dat daar wellicht de oorzaak zit van het blikkerig geluid.

MAar... weet je nog dat ik zei dat ik de indruk had dat de wagen harder moest werken om 120 km/uur te rijden. Dit vermoeden had ik omdat ik dacht dat hij meer toeren moest doen om dat te halen  + het toegenomen lawaai. Maar k vermoed dat ik me vergist heb. Want ik had reeds ontdekt dat de toeren helemaal niet zijn toegeneomen en tevens heb ik vandaag werkelijk "gevoeld" tijdens het rijden dat het probleem ergens aan mijn rechterachterwiel moet zitten. Als ik een bocht naar links neem, te snel, dan hoor ik een geronk aan mijn rechtervoor of achterwiel; Maar als ik op een rechte baan rijd aan 100 a 110 per uur dan voel en hoor ik niks bijzonders aan mijn rechterkant. Maar eens die snelheid voorbij, dus sneller dan 120,  voel ik iets vreemds aan mijn rechterkant van de wagen (voor of achter wiel)/. Het gevoel dat ik krijg of het lawaai dat ik krijg is alsof iets mijn achterwiel wil tegenhouden. Hoe zou dit kunnen komen en hoe kan ik dit dan checken? Ik dacht aan mijn band tegen mijn kast maar waarom zou dit dan alleen voorbij de 120 per uur zijn? tevens zou m'n wagen dan toch scheef moeten hangen, niet?

nogmaals bedankt voor jullie geduld en raad.

groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
denkertje
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 14 Augustus 2007
Posts: 66
PostGeplaatst: Za 27 Okt 2007, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zat wat te zoeken op google en vond heel wat opmerkingen over wiellagers en iets met homokineten.
zou dat er iets met te maken kunnne hebben?

een gare bak? hopelijk niet. 2 weken geleden reed hij fluisterstil. Kan me moeilijk inbeelden dat de problemen op zo'n korte tijd zo ernstig kunnen zijn. de wagen heeft maar 72000 km.  

Kan het  dat het sterk toenemend geluid bij 120 en meer nog steeds te wijten is een de uitlaat of de rubbers ervan? Ik zou het graag eens goed checken maar heb geen blokken om onder de wagen te steken. Ah ik word gek van al de gepeins. Was ik maar rijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB