Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Kwaliteit in een 106

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ice01
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 29 Maart 2004
Posts: 2
PostGeplaatst: Ma 29 Mrt 2004, 11:02    Onderwerp: Kwaliteit in een 106 Reageer met quote

Na de aankoop van een 106 sport uit '99 wil ik daar wat geluid in gaan leggen (anders is het ook maar zo saai). Ik heb me redelijk verdiept in het een en ander, maar er is nogal veel te krijgen voor veel verschillende prijzen, dus enige hulp is misschien niet overdreven.

Ik heb op het moment niks behalve dan wat kabeltjes hier en daar, dacht dat er standaard speakers in de deuren zaten, maar helaas; die zijn er ook uitgehaald. Ik ben dus op zoek naar een setup including all.

Waar ik zelf erg veel waarde aan hecht: kwaliteit. Ik ben erg gesteld op m'n oren en ga dus geen mobiele dixo maken van m'n karretje. Ik wil voornamelijk trance / radio gaan luisteren, en wil daarvoor een headunit die ook mp3'tjes kan afspelen. Belangrijk is dan natuurlijk schokvrij: schokken irriteer ik me al aan voordat ze te horen zijn . Ik zat zelf te denken aan een Pioneer DEH-P3600MP, maar andere alternatieven zijn zeker welkom.

Dan is er de kwestie aparte versterker of niet? Aangezien de meeste headunits al 4 kanaals zijn, en ik toch niet knoerhard wil gaan lijkt het me voldoende een fatsoenlijk versterkte headunit te kopen (is de Pio dan nog voldoende)? Maar geeft dat geen problemen wanneer je er 4 fatsoenlijke speakers aanhangt (of is dat kwestie van juiste gevoeligheid?).
Een sub achterin ga ik niet doen; ik heb genoeg aan een body tot pakweg 80-100Hz en sublaag kan me verder gestolen worden; daarbij heb ik de ruimte in m'n achterbak vaak hard genoeg nodig.

Ik heb in de 2 portieren mogelijkheid om 5,25" speakers in te bouwen; is daar iets in te vinden? Dan het probleem waar ik niet over uit ben: tophoog... Want speakers in de deuren lijken me daarvoor niet bepaald geschikt aangezien ze niet op je oren gericht staan, en tophoog gaat nu eenmaal niet snel ergens door/langsheen; hoe los ik dat fatsoenlijk op? Speakers op het dashboard? Dan worden het er dus 6 icm de hoedenplank, of valt er dan het een en ander weg te strepen?

Ik wil dan als laatste ook nog een stabiel signaal hebben: geen rare versnellings piepjes oid. Heb je daar alleen last van met een externe amp, of moet daar met een versterkte HU ook rekening mee houden?

Ik heb trouwens electro/knutsel-ervaring genoeg om het zelf in te bouwen etc, maar tips qua plaatsing voor het klankbeeld zouden erg fijn zijn.

Eeehm en misschien niet geheel onbelangrijk: het budget ligt op 5/6 honderd euro. Niet veel dat weet ik, maar het moet maar voldoende zijn: meer geld wil ik gewoon niet uitgeven (maar voor mn zuur verdiende centen wel het beste kopen wat er te krijgen valt).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Mrt 2004, 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst welkom op Car Tuning Forum! Wink

Als je zuiver geluid wil zou ik gaan voor een beetje basis SQ opstelling.
Als je een beetje handigheid hebt zou ik de 13cm gaten zelf bewerken tot 16cm gaten, en daar een goeie composet inbouwen van 16cm. Woofers in de deuren, voor een goed resultaat kun je je deuren dempen met bitumenmatjes, dan klinkt het 'kickbassbereik' (80-200 Hz) beter. Tweeters op A-stijlen of dashboard, het geheel goed inbouwen, uitrichten en afstellen.
Overweeg naar mijn mening toch een subwoofer, je mist het laag nu eenmaal zonder, en er zijn mooie 25 cm (kleiner ook zelfs) woofers die zeer goed en zuiver in een klein kistje kunnen spelen. Voor jouw doeleinden zou ik kiezen voor een gesloten kast, die kunnen kleiner gemaakt worden dan gepoort, spelen accurater en strakker en enige voordeel van gepoort is dat deze harder en dieper kan, wat me als ik jouw bericht lees niet nodig lijkt.
Sluit subwoofer en composet aan op een vierkanaalsversterker. Een externe versterker klinkt altijd beter dan de versterker in de headunit, die laatste is ook niet meer dan 4x20W rms.
Wil je opvulling achterin, sluit dan een setje 13cm midrange (of coaxialen met de tweeter losgeknipt) aan op de headunit (hier is wel de interne versterker genoeg). Op die manier kun je ze zacht laten meespelen voor opvulling van het geluid achterin, en verstoren ze toch het stereobeeld en de staging voorin niet.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ice01
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 29 Maart 2004
Posts: 2
PostGeplaatst: Ma 29 Mrt 2004, 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Thanx, klinkt goed... dat van die sub ben ik met je eens, maar ik laat m liever even weg om de rest van de setup toch fatsoenlijk te krijgen en binnen budget. Heb je wat adviesen qua merken? Ben hifi-enderwijs wel tevreden over JBL maar weet niet wat die in de ICE scene doen?
En dan zit ik vast en zeker toch aan die externe versterker? 2 zelfs? Wat is dan een goeie optie met voldoende mogelijkheid & potentieel? Noem eens wat merken die qua kwaliteit fijn in de oren liggen en toch niet extreem duur zijn. Kun je dan beter de dure serie van minder dure merken kopen, of de budget serie van de duurdere?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Mrt 2004, 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

ice01 schreef:
Kun je dan beter de dure serie van minder dure merken kopen, of de budget serie van de duurdere?

Ligt heel erg aan het merk...
Ground Zero is een goed merk die aantrekkelijk geprijsd spul levert, ook hun goedkope series zijn erg goed en hun geld waard! Ga daar eens naar kijken en luisteren en oordeel ahv wat je hoort, klank per merk is heel smaakgebonden.
En ja ook zijn er merken die goedkoop zijn en gewoon crap is, genoeg zelfs...
JBL geniet niet zo mijn voorkeur (ik vind ze té schel), maar opnieuw da's smaakgebonden.

Het beste wat je kunt doen is naar een car-audiozaak gaan of gewoon meerdere, die het een en ander in een demokast hebben zitten. Luister naar zoveel mogelijk spullen die in jouw budget vallen, vraag folders of zoek specificaties op internet. Als je veel merken en series hebt gehoord zul je uiteindelijk aan de hand van enerzijds jouw eisen van een systeem en anderzijds de kwaliteit die je op je gehoor beoordeeld hebt wel een paar opties overhouden.
Dan kun je altijd nog even advies vragen hier over je keuzes, of ze nog eens voor een steekproef een tweede keer op de klank beoordelen in de winkel!
Dan weet je wel zeker iets te hebben waar je lang tevreden mee bent.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB