Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Longbow's 1.3 MPI turbo projectje!
Ga naar Pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Wo 19 Sep 2007, 14:24    Onderwerp: Longbow's 1.3 MPI turbo projectje! Reageer met quote

Een turboproject? Ja, een turboprojectje ja!

De grove planning is er al bijna een jaar, en de onderdelen komen langzaam maar zeker binnen! Het idee is om er vooral veel turbo ervaring mee op te doen, zodat ik er al een stuk meer van weet voor ik dalijk zelf aan een SX ga beginnen. Momenteel heb ik 54pk in mn polo, en het doel is met het andere blokje incl turbo zo rond de 100-120 pk eruit te halen, moet goed te doen zijn op (nagenoeg) standaard compressie. Dit alles moet niet te duur gaan worden en betrouwbaarheid is ook niet enorm belangrijk, mijn huidige blok blijf ik sowieso houden als reserve blok.

Momenteel heb ik al een 1.3 MPI polo blokje (incl alles behalve de V-bak), staat nu in Max's garage naast z'n sloop SX. Dit blokje gaat geheel uit elkaar, lagers en ander klein spul gaat vervangen worden. Als blijkt dat ook de zuigers aan vervanging toe zijn hou ik gewoon de goede onderdelen en koop ik gewoon een 2de blokje erbij (deze heeft me maar €75,- gekost!), stuk goedkoper dan reviseren en jaren mee gaan hoeft ie toch niet.
Afgelopen weekend heb ik een wide-band lambda gekocht, de LC-1 van Innovate Motorsports. Een volledig programmeerbare Lambda sensor die je zo op een laptop aan kan sluiten zodat je de uitgangssignalen vd sensor aan kan passen en weet ik wat allemaal nog meer. Tevens is de LC-1 perfect te combineren met een MegaSquirt motormanagement systeem, wat ook in de planning staat.
Verder ga ik (niet komend weekend, maar) volgend weekend, met Max, een Skyline GT-R turbo halen. Deze turbo komt van een RB26DETT blok. Dit is een 6 in lijn 2.6 liter twin turbo blok, dus één turbo per 3 cilinders/ 1.3 liter motor inhoud, net als mn polo blok dat ook een 1.3 is. Zou dus ideaal moeten zijn voor mijn plannen. Ondanks het kleine uitlaathuis hebben deze Skyline turbo's wel een grotere inlaat zijde (T28) en kun je dus best leuke drukken draaien met die turbo, 1.2 bar moet makkelijk haalbaar zijn voor de turbo, maar denk dat ik begin met 0.5 bar en kijken hoe ver het op te schroeven is! Laughing Op FTW stond er eenzelfde Polo als ik heb met eenzelfde blok erin als ik van plan ben te gaan doen en die draaide op 1.25 bar! Shock En dat op standaard compressie! Niet geheel gezond voor het blokkie, maar het bleef wel lopen! Sterk zijn die Polo blokkies dus wel! Cool
Verder komt er zoals al eerder vermeld een MegaSquirt motormanagement in.
De standaart ophanging, en de standaard bandjes (145 smal Confused ) zijn uiteraard niet berekent op het vermogen wat erin gaat komen. Sowieso gaat de voorwielophanging voorzien worden van nieuwe rubbers, komt er een verlaging van ongeveer 40/40, G40 remklauwen met Brembo schijfjes en Ferodo blokjes, dan nog verbreed staal eronder met ongeveer 185 brede bandjes en dan is dat ook ver klaar.
Een uitlaatspruitstuk moet ik nog zelf gaan fabriceren, evenals de uitlaat die (deels) custom zal moeten worden. Uitlaat word freeflow met alleen een einddemper. Verder gaat de radiator iets naar voren verplaatst worden zodat deze niet te dicht bij de turbo zit (vanwege de enorme hitte die de turbo genereert) en komt er naast de radiator een kleine verborgen intercooler, zat zelf te denken aan een ouwe IC uit 1 van Max's SXen, maar daar komen we wel uit! Wink
Dan nog 4 metertjes in het dashboard plaatsen, waar precies ben ik nog niet uit, liefst niet té opvalend want de polo moet een sleeper worden. De metertjes zullen zijn: oliedruk, olietemperatuur, turbodruk en A/F ratio. Om de 2 oliemeters aan te sluiten moet ik nog op zoek gaan naar een sandwich plate, deze zet je tussen motorblok en oliefilter en daar zitten dan 2 (of meer) aansluitingen op voor de sensoren.

En zo zullen er nog wel een aantal dingetjes bij komen die ik zo 1,2,3 even vergeten ben, maar snel zal ie worden! Twisted Evil  Twisted Evil
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Wo 19 Sep 2007, 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

sterk project ga ik zeker van dichtij volgen.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 20 Sep 2007, 1:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zooo... Grote plannen en al druk ermee bezig zie ik Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
antigram
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 29 November 2006
Posts: 2337
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Do 20 Sep 2007, 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

nice
Ik ben bang dan mn auto dan idd concurrentie krijgt haha
_________________

mike ed9 schreef:
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 21 Sep 2007, 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Gaan we eindelijk beginnen maatje?

Wicked! Ben eens benieuwd wat we eruit krijgen, en waar en wanneer ie ploft Very Happy

Toch freeflow? Ik zelf zat met een ideetje te spelen voor je polo, om t sleeper id te verhogen...

We kunnen een achterdemper, kat en tussendemper van iets als n Saab ofzo afhalen op de sloop, die zijn gemaakt om stil te zijn, maar ook ontworpen voor een flink grotere turbomotor, dus dit zou potentieel een goedkoop en stil performance exhaust kunnen zijn voor je polo! Valt niet op, en de kat zou voor jou polo zelfs n hi flow kat zijn. Piping moeten we dan wel zelf zien te maken.

Intercooler heb ik nog wel liggen, komen we wel uit Wink

Heb ook nog n setje 370cc injectoren trouwens, en gezien je stand alone gaat maakt de impedantie niks uit.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 21 Sep 2007, 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Morgen avond, of eigenlijk over een uurtje of 22, kom ik weer richting Maastricht, kunnen we weer eens brainstormen! Dat 'uitlaat van 'n Saab' idee klinkt trouwens wel ok! Cool Zoveel leuks te koop, zoveel ideeën, maarja, geld he... (en dan koop ik nog niet eens nieuwe spullen, kunnen jullie na gaan... Rolling Eyes )

Even nog een extratje voor de geďnteresseerden, als het project klaar is zal ik hier wel een volledig kosten plaatje posten, zodat jullie een idee krijgen wat het kost om een non-turbo motor naar een turbo motor om te bouwen, heb er zelf ook nog geen idee van. Hoopte zelf in het begin op €500,-, maar heb nu al €75,- betaald voor het blok, €165,- voor de Wide-Band Lambda, en ga volgende week €225 neerlappen voor een turbo, en dan reken ik de benzine kosten naar Utrecht (blok), naar Haps (LC-1 Lambda) en volgende week naar omg Haarlem (turbo) nog niet eens mee... Rolling Eyes Check ANWB.nl maar om een idee te krijgen. Mijn woonplaats is bekent.

<--

Auto's,,, dure hobby Confused  Wink
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Za 22 Sep 2007, 7:04    Onderwerp: Reageer met quote

als je nog iemand nodig hebt voor foto's te maken dan weet je me wel te vinden.
ben benieuwd naar het verschil als het klaar is Very Happy Very Happy Very Happy

trouwens ik heb hier nog een turbo voor je liggen heb ik eens een keertje gekregen van iemand uit maastricht Very Happy je mag hem gratis meenemen Wink
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Za 22 Sep 2007, 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

De turbo van Max heb ik weinig aan; spoelt veel te laat op.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Zo 23 Sep 2007, 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk dat zijn leuke projecten!!! Twisted Evil
Hoeveel Kg zal je wagen uiteindelijk dan wegen?

Super dat jeje wagen ook zo onopvallend mogelijk wil houden! Zullen heel wat figuren zich kapot schrikken als je ze voorbij blaast  Laughing






Wordt binnenkort dus oppassen voor een rode polo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Zo 23 Sep 2007, 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, dat binnenkort is meer volgend jaar zomervakantie, of z'n vroegst...

En hoeveel het gaat wegen? Tsja, de audio wil ik er ook in laten dus reken op een kilotje of... 800 (standaard 771 kg), en dan zo'n PKtje of 100-120 Cool
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
antigram
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 29 November 2006
Posts: 2337
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Ma 24 Sep 2007, 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

En wat zullen denk je de accelleratiecijfers zijn??
_________________

mike ed9 schreef:
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Ma 24 Sep 2007, 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt goed klinkt zelfs heel goed
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Ma 24 Sep 2007, 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

antigram schreef:
En wat zullen denk je de accelleratiecijfers zijn??


Geen flauw idee, maar ik ga me laten verrassen! Cool

@Antigram
Maximus en ik gaan aankomende zondag oa mijn Turbo halen in omg. Haarlem, misschien kunnen we op de terugweg wel even langs Breda, maar dat hoor je tegen die tijd nog wel. Wink
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 24 Sep 2007, 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

800 is optimistisch inclusief audio. Geen idee wat je audio setup weegt, maar alleen de turbo doet al n goede duit in t zakje!

Buizenwerk, turbo, IC, denk dat je snel all in op een kilo of 25 mag rekenen, daar moet de audio nog bij, en je sub is niet een van de lichtste.

Wat ie gaat presteren zullen we vanzelf zien hč! Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Ma 24 Sep 2007, 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Was vandaag langs de Heuts gegaan. Op advies van iemand van het vwpolo forum (erg he, ik weet het... Embarassed ) eens daar gaan kijken voor een sandwich plate voor mn blokkie. Aangezien niemand op het vwpolo forum wist wat het was zal ik het hier ook even uitleggen; een sandwich plate is een adapter die je tussen blok en oliefilter plaatst, hier zitten dan 2 (of meer) aansluitingen op voor oa olietemperatuur en oliedruk sensoren.
Een onmisbaar accessoire voor het aansluiten van de olietemperatuur en oliedruk metertjes. Daarnaast komen er nog een A/F ratio meter in en een Boost meter... Nog niet besteld, maar als het eenmaal zover is dus weer €30,- voor de sandwich plate, en 4x €50 a €60,- voor de metertjes... Weer €250,- boven budget erbij...
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
Pagina 1 van 11

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB