Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Wo 19 Sep 2007, 14:24 Onderwerp: Longbow's 1.3 MPI turbo projectje! |
|
|
|
Een turboproject? Ja, een turboprojectje ja!
De grove planning is er al bijna een jaar, en de onderdelen komen langzaam maar zeker binnen! Het idee is om er vooral veel turbo ervaring mee op te doen, zodat ik er al een stuk meer van weet voor ik dalijk zelf aan een SX ga beginnen. Momenteel heb ik 54pk in mn polo, en het doel is met het andere blokje incl turbo zo rond de 100-120 pk eruit te halen, moet goed te doen zijn op (nagenoeg) standaard compressie. Dit alles moet niet te duur gaan worden en betrouwbaarheid is ook niet enorm belangrijk, mijn huidige blok blijf ik sowieso houden als reserve blok.
Momenteel heb ik al een 1.3 MPI polo blokje (incl alles behalve de V-bak), staat nu in Max's garage naast z'n sloop SX. Dit blokje gaat geheel uit elkaar, lagers en ander klein spul gaat vervangen worden. Als blijkt dat ook de zuigers aan vervanging toe zijn hou ik gewoon de goede onderdelen en koop ik gewoon een 2de blokje erbij (deze heeft me maar €75,- gekost!), stuk goedkoper dan reviseren en jaren mee gaan hoeft ie toch niet.
Afgelopen weekend heb ik een wide-band lambda gekocht, de LC-1 van Innovate Motorsports. Een volledig programmeerbare Lambda sensor die je zo op een laptop aan kan sluiten zodat je de uitgangssignalen vd sensor aan kan passen en weet ik wat allemaal nog meer. Tevens is de LC-1 perfect te combineren met een MegaSquirt motormanagement systeem, wat ook in de planning staat.
Verder ga ik (niet komend weekend, maar) volgend weekend, met Max, een Skyline GT-R turbo halen. Deze turbo komt van een RB26DETT blok. Dit is een 6 in lijn 2.6 liter twin turbo blok, dus één turbo per 3 cilinders/ 1.3 liter motor inhoud, net als mn polo blok dat ook een 1.3 is. Zou dus ideaal moeten zijn voor mijn plannen. Ondanks het kleine uitlaathuis hebben deze Skyline turbo's wel een grotere inlaat zijde (T28) en kun je dus best leuke drukken draaien met die turbo, 1.2 bar moet makkelijk haalbaar zijn voor de turbo, maar denk dat ik begin met 0.5 bar en kijken hoe ver het op te schroeven is! Op FTW stond er eenzelfde Polo als ik heb met eenzelfde blok erin als ik van plan ben te gaan doen en die draaide op 1.25 bar! En dat op standaard compressie! Niet geheel gezond voor het blokkie, maar het bleef wel lopen! Sterk zijn die Polo blokkies dus wel!
Verder komt er zoals al eerder vermeld een MegaSquirt motormanagement in.
De standaart ophanging, en de standaard bandjes (145 smal ) zijn uiteraard niet berekent op het vermogen wat erin gaat komen. Sowieso gaat de voorwielophanging voorzien worden van nieuwe rubbers, komt er een verlaging van ongeveer 40/40, G40 remklauwen met Brembo schijfjes en Ferodo blokjes, dan nog verbreed staal eronder met ongeveer 185 brede bandjes en dan is dat ook ver klaar.
Een uitlaatspruitstuk moet ik nog zelf gaan fabriceren, evenals de uitlaat die (deels) custom zal moeten worden. Uitlaat word freeflow met alleen een einddemper. Verder gaat de radiator iets naar voren verplaatst worden zodat deze niet te dicht bij de turbo zit (vanwege de enorme hitte die de turbo genereert) en komt er naast de radiator een kleine verborgen intercooler, zat zelf te denken aan een ouwe IC uit 1 van Max's SXen, maar daar komen we wel uit!
Dan nog 4 metertjes in het dashboard plaatsen, waar precies ben ik nog niet uit, liefst niet té opvalend want de polo moet een sleeper worden. De metertjes zullen zijn: oliedruk, olietemperatuur, turbodruk en A/F ratio. Om de 2 oliemeters aan te sluiten moet ik nog op zoek gaan naar een sandwich plate, deze zet je tussen motorblok en oliefilter en daar zitten dan 2 (of meer) aansluitingen op voor de sensoren.
En zo zullen er nog wel een aantal dingetjes bij komen die ik zo 1,2,3 even vergeten ben, maar snel zal ie worden! _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Wo 19 Sep 2007, 15:02 Onderwerp: |
|
|
|
sterk project ga ik zeker van dichtij volgen. _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 20 Sep 2007, 1:22 Onderwerp: |
|
|
|
Zooo... Grote plannen en al druk ermee bezig zie ik _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| antigram Gold Member
| Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Do 20 Sep 2007, 9:39 Onderwerp: |
|
|
|
nice
Ik ben bang dan mn auto dan idd concurrentie krijgt haha _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 21 Sep 2007, 17:35 Onderwerp: |
|
|
|
Gaan we eindelijk beginnen maatje?
Wicked! Ben eens benieuwd wat we eruit krijgen, en waar en wanneer ie ploft
Toch freeflow? Ik zelf zat met een ideetje te spelen voor je polo, om t sleeper id te verhogen...
We kunnen een achterdemper, kat en tussendemper van iets als n Saab ofzo afhalen op de sloop, die zijn gemaakt om stil te zijn, maar ook ontworpen voor een flink grotere turbomotor, dus dit zou potentieel een goedkoop en stil performance exhaust kunnen zijn voor je polo! Valt niet op, en de kat zou voor jou polo zelfs n hi flow kat zijn. Piping moeten we dan wel zelf zien te maken.
Intercooler heb ik nog wel liggen, komen we wel uit
Heb ook nog n setje 370cc injectoren trouwens, en gezien je stand alone gaat maakt de impedantie niks uit. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Vr 21 Sep 2007, 23:15 Onderwerp: |
|
|
|
Morgen avond, of eigenlijk over een uurtje of 22, kom ik weer richting Maastricht, kunnen we weer eens brainstormen! Dat 'uitlaat van 'n Saab' idee klinkt trouwens wel ok! Zoveel leuks te koop, zoveel ideeën, maarja, geld he... (en dan koop ik nog niet eens nieuwe spullen, kunnen jullie na gaan... )
Even nog een extratje voor de geďnteresseerden, als het project klaar is zal ik hier wel een volledig kosten plaatje posten, zodat jullie een idee krijgen wat het kost om een non-turbo motor naar een turbo motor om te bouwen, heb er zelf ook nog geen idee van. Hoopte zelf in het begin op €500,-, maar heb nu al €75,- betaald voor het blok, €165,- voor de Wide-Band Lambda, en ga volgende week €225 neerlappen voor een turbo, en dan reken ik de benzine kosten naar Utrecht (blok), naar Haps (LC-1 Lambda) en volgende week naar omg Haarlem (turbo) nog niet eens mee... Check ANWB.nl maar om een idee te krijgen. Mijn woonplaats is bekent.
<--
Auto's,,, dure hobby _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| RoadKing Advanced Member
| Geregistreerd op: 19 Juli 2006 | Posts: 746 | Woonplaats: Bocholtz |
|
Geplaatst: Za 22 Sep 2007, 7:04 Onderwerp: |
|
|
|
als je nog iemand nodig hebt voor foto's te maken dan weet je me wel te vinden.
ben benieuwd naar het verschil als het klaar is
trouwens ik heb hier nog een turbo voor je liggen heb ik eens een keertje gekregen van iemand uit maastricht je mag hem gratis meenemen _________________ Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET
www.Elstars-Club.nl |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Za 22 Sep 2007, 12:03 Onderwerp: |
|
|
|
De turbo van Max heb ik weinig aan; spoelt veel te laat op. _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Zo 23 Sep 2007, 14:36 Onderwerp: |
|
|
|
Kijk dat zijn leuke projecten!!!
Hoeveel Kg zal je wagen uiteindelijk dan wegen?
Super dat jeje wagen ook zo onopvallend mogelijk wil houden! Zullen heel wat figuren zich kapot schrikken als je ze voorbij blaast
Wordt binnenkort dus oppassen voor een rode polo. |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Zo 23 Sep 2007, 22:23 Onderwerp: |
|
|
|
Nou, dat binnenkort is meer volgend jaar zomervakantie, of z'n vroegst...
En hoeveel het gaat wegen? Tsja, de audio wil ik er ook in laten dus reken op een kilotje of... 800 (standaard 771 kg), en dan zo'n PKtje of 100-120 _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| antigram Gold Member
| Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Ma 24 Sep 2007, 9:49 Onderwerp: |
|
|
|
En wat zullen denk je de accelleratiecijfers zijn?? _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Ma 24 Sep 2007, 10:17 Onderwerp: |
|
|
|
klinkt goed klinkt zelfs heel goed _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Ma 24 Sep 2007, 15:41 Onderwerp: |
|
|
|
antigram schreef: |
En wat zullen denk je de accelleratiecijfers zijn?? |
Geen flauw idee, maar ik ga me laten verrassen!
@Antigram
Maximus en ik gaan aankomende zondag oa mijn Turbo halen in omg. Haarlem, misschien kunnen we op de terugweg wel even langs Breda, maar dat hoor je tegen die tijd nog wel. _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 24 Sep 2007, 18:56 Onderwerp: |
|
|
|
800 is optimistisch inclusief audio. Geen idee wat je audio setup weegt, maar alleen de turbo doet al n goede duit in t zakje!
Buizenwerk, turbo, IC, denk dat je snel all in op een kilo of 25 mag rekenen, daar moet de audio nog bij, en je sub is niet een van de lichtste.
Wat ie gaat presteren zullen we vanzelf zien hč! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Ma 24 Sep 2007, 22:36 Onderwerp: |
|
|
|
Was vandaag langs de Heuts gegaan. Op advies van iemand van het vwpolo forum (erg he, ik weet het... ) eens daar gaan kijken voor een sandwich plate voor mn blokkie. Aangezien niemand op het vwpolo forum wist wat het was zal ik het hier ook even uitleggen; een sandwich plate is een adapter die je tussen blok en oliefilter plaatst, hier zitten dan 2 (of meer) aansluitingen op voor oa olietemperatuur en oliedruk sensoren.
Een onmisbaar accessoire voor het aansluiten van de olietemperatuur en oliedruk metertjes. Daarnaast komen er nog een A/F ratio meter in en een Boost meter... Nog niet besteld, maar als het eenmaal zover is dus weer €30,- voor de sandwich plate, en 4x €50 a €60,- voor de metertjes... Weer €250,- boven budget erbij... _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
|