Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Vraagje
Ga naar Pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Off-Topic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Do 6 Sep 2007, 14:47    Onderwerp: vraagje Reageer met quote

hoi,

ik heb binnekort een spreekbeurt over auto tuning & styling.
en ik heb moet wat informatie hebben.

kan iemand mij duidelijk en kort uitleggen wat een turbo doet ensow.
ik heb veel gezien hier op het forum maar echt kort en duidelijk heb ik het niet kunnen vinden.
dus ik vroeg me af of max me eens een pleziertje kon doen en hier duidelijk kan uitleggen wat turbo nu betekent.. Wink

en vraag 2:

als je een uitlaat hebt.
wanneer krijg je zwaarder geluid en wanneer geeft het meer pk's ?
alleen zeggen als je het weet hé Wink
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 6 Sep 2007, 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens op Wikipedia en op howstuffworks.com

Ik denk niet dat Max (of iemand anders hier)
jouw werkstuk helemaal gaat uitkauwen...

"Turbo"komt overigens van "Turbine", omdat deze met een turbine werkt.
De officiele naam is "Turbo-lader" of "Turbo-charger"...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walter B
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Maart 2007
Posts: 84
Woonplaats: boskoop
PostGeplaatst: Vr 7 Sep 2007, 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

turbo zit in je uitlaatsysteem.
En als je motor draait komen de uitlaatgassen een schoepenwiel tegen die op zijn beurt een asje aandrijft, deze as draai weer een schoepenwiel aan in de inlaat waardoor je meer en sneller verse lucht krijgt meer en verse lucht geeft een betere verbranding. Beter verbranding meer trekkracht en snelheid. let wel op nooit je vingers tussen een draaiende turbo steken gezien het feit deze met 40000 toeren draait.
_________________
steel niet de overheid duldt geen concurrentie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 7 Sep 2007, 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg maar minstens 100.000 rpm
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Walter B
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Maart 2007
Posts: 84
Woonplaats: boskoop
PostGeplaatst: Za 8 Sep 2007, 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

euhm nee 40.000 rpm.
maar licht misschien ook aan de turbo maar dit is meest voorkomend
_________________
steel niet de overheid duldt geen concurrentie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dentette
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 September 2007
Posts: 23
Woonplaats: balen
PostGeplaatst: Za 8 Sep 2007, 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben van balen
heb vorig jaar eindwerk ober tuning gemaakt als je wil mag je altijd wel wat info lenen
zal kijken of ik dat nog ertgens op pc vind stuur maar een prive berichtje met mail en dan stuur ik het wel door of anders kom je het hier maar eens halen
_________________
tuning is not a crime
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Za 8 Sep 2007, 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Walter B schreef:
euhm nee 40.000 rpm.
maar licht misschien ook aan de turbo maar dit is meest voorkomend


'Wist u dat:
Het rotor toerental van een diesel motor turbo een snelheid kan behalen van 200.000 toeren per minuut waardoor de vanen van het compressorwiel een snelheid behalen van ongeveer 1350 km. per uur.'

Bron

Momenteel is meer dan 50% van de wagens op de weg (met een turbo) een turbodiesel, dus ik denk dat je er een beetje naast zit met je 'meest voorkomend' 40.000 rpm...

Dus... nog vragen of opmerkingen? Wink
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 9 Sep 2007, 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
waardoor de vanen van het compressorwiel een snelheid behalen van ongeveer 1350 km. per uur

Da's naturlijk wel afhankelijk van WAAR je dat meet;
vlakbij de as is de omloopsnelheid natuurlijk STUKKEN
lager dan aan de buitenrand van het schoepenwiel Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Zo 9 Sep 2007, 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ging voornamelijk over het 200.000 rpm stukje tekst, maar dat weet je ook wel Razz
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Walter B
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Maart 2007
Posts: 84
Woonplaats: boskoop
PostGeplaatst: Zo 9 Sep 2007, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

momenteel nog geen klachten zal van de week eens even een paar technische gegevens er bij pakken en het nog een keer goed doorlezen.
_________________
steel niet de overheid duldt geen concurrentie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Zo 9 Sep 2007, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me af wat je eigenlijk wil bewijzen... Ik zit zelf op een autotechnische opleiding en als je bevestiging van meerdere personen nodig hebt vraag je Maximus of R5GTT eens voor info over turbo's. Wink
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Simon B
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 26 Augustus 2007
Posts: 58
PostGeplaatst: Ma 10 Sep 2007, 6:49    Onderwerp: Reageer met quote

heheh, hij is zelf monteur.
verder zeg k hier maar niks over
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Ma 10 Sep 2007, 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

In dat geval vraag ik me juist HELEMAAL af hoe hij bij 40.000 rpm komt... Rolling Eyes
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Simon B
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 26 Augustus 2007
Posts: 58
PostGeplaatst: Ma 10 Sep 2007, 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

hij werkt niet aan personen voertuigen...
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walter B
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Maart 2007
Posts: 84
Woonplaats: boskoop
PostGeplaatst: Wo 12 Sep 2007, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

ja ik heb me vergist  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad  want ik heb het opgezocht speciaal voor sommige hier.

voor rotatie snelheid van een turbo van een personenwagen kom je al gauw op een snelheid van 400.000 rpm.


had ik maar 1 nulletje voor de komma te weinig gezet Cool  Cool
_________________
steel niet de overheid duldt geen concurrentie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Off-Topic Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
Pagina 1 van 11

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB