Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Seat Ibiza

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Racebabe
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Maart 2004
Posts: 28
PostGeplaatst: Zo 21 Mrt 2004, 21:37    Onderwerp: Seat Ibiza Reageer met quote

Hoi allemaal,
Ik heb op internet een seat ibiza 1.6 sport uitvoering uit 1996 te koop zien staan voor 3500 euro. Is een standaard auto, met niks extra's.
Ik vroeg me af of dat een redelijke prijs is.
Hij heeft 150.000 km gelopen
En gaat zo'n ding nog een beetje redelijk snel?
Hier is toch ook heel wat moois van te maken of niet dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 21 Mrt 2004, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker wat moois van te maken!
De prijs lijkt me wel redelijk, maar bekijk de wagen natuurlijk even goed of die helemaal in orde is en geen mankementen heeft die verzwegen zijn, dat gebeurt meer dan je denkt!
Hij heeft wel al veel km's, denk daar ook even bij na.
Als je de auto gaat bekijken (nooit meteen beslissen, op 't gemak kijken en er altijd nog ff over denken thuis) lees dan ff volgende tips waar je op moet letten:
http://www.carguide.be/garagehouder.html

Is overigens wel een Belgische site, dus info over keurstations kun je schrappen, en als er wordt gesproken over inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest, dat zijn in België de papieren van de wagen en dat hebben we in NL ook Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 22 Mrt 2004, 0:09    Onderwerp: Reageer met quote

Maak een proefrit, rijd ff een stukje 50 in zn 4 op n weggetje waar je de ruimte heb en vloer daar het gaspedaal in 1 trap naar de bodem terwijl je let op vreemde geluiden onder de motorkap, ratelt ie of hoor je metaal achtig getik dan staat de ontsteking fout (pingelen) en kunnen je kleppen al flink verbrand zijn als dat al n tijdje is. Verder let je op of de wagen gewoon lekker rijd, controlleer hoe hoog het koppelingspedaal zit, maak een paar snelle bochten en let op rare geluiden bij je wielkasten, ratelen of zo betekend kapotte wiellagers. Let op de rook uit de uitlaat, is die overdreven wit dan is de pakking door of is er condensvorming in de cilinderkamers. Rem een paar keer heel fel achter elkaar om het effect fading te testen, zorg dat je een weg uitzoekt met genoeg uitrol-ruimte voor als de remmen niet mee willen werken. Voel de sponzigheid van t rempedaal. Controlleer de sporing van de wagen, laat de auto rechtdoor rijden en laat het stuur los, als ie nu een bepaalde kant op trekt zodat je moet corrigeren is ie niet goed uitgeleind.
Laat het stuur nu los in je handen liggen voor als je snel moet ingrijpen, maar houd het niet vast, het stuur moet vrij in je handen kunnen bewegen. Rijd weer in een rechte lijn vooruit, rij 50 en trap vol op je rem, buigt ie af grijp je stuur vast en houd de auto recht, als ie afbuigt is t foute boel. Kijk goed onder de auto of je geen rotplekken ziet, je uitlaat niet geroest is etc etc, controlleer de wielranden goed op roest, til de achterbank op en kijk voor roest, kijk onder de vloermat in het koffer voor roest, kijk onder de kap voor roest. Alles oké? Kopen.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 22 Mrt 2004, 4:03    Onderwerp: Reageer met quote

iig succes Racebabe! 't is een hele waslijst, maar elk punt is stuk voor stuk even belangrijk om op te letten, da's niet vreemd!
Vaak worden sommige wagens in slechte staat aangeboden, mankementen verzwegen, of in het ergste geval zelfs verdoezeld (uitschakelen van controlelampjes die een fout weergeven, dit kun je controleren bij de test als je contact maakt)
Let ook op de kleur rook uit de uitlaat (zie link hierboven voor alle tips)

@ Maximus ik las bij die tips ook deze:
Quote:
Koppeling : Zet de handrem aan, ontkoppel, zet de wagen in derde versnelling en start. De auto moet stilvallen en het motorregime moet fors dalen alvorens stil te vallen. Als de test niet overtuigend is, is de kans groot dat de koppelingsschijf aan vervanging toe is.

Waar is dit nou precies goed voor? 'k had altijd begrepen dat dit soort acties je koppeling juist alles behalve ten goede kwamen? Confused Confused
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 22 Mrt 2004, 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

jahjah... nee dat heeft ff nut zullen we zeggen Confused

Goede manier om meerdere onderdelen aan je wagen te mollen, maar goed, hier een wel nuttige tip voor je koppeling te testen... Voel hoe diep het aangrijppunt ligt van de koppeling, hoe hoger dit ligt hoe minder gunstig je platen eraan toe zijn.

Start je wagen niet in zn 3e versnelling met handrem en koppeling omhoog, je molt je koppeling, je blok krijgt een oplawaai (het verzet is te groot voor de krukas om rond te blijven draaien, ontbranding vind toch plaats, zuigers kunnen niet naar beneden op n fatsoenlijke manier en wordt door de ontbranding naar benede geforceerd met de gevolgen van dien dat de zuiger of zijlings tegen je cilinderwanden persen in plaats van recht naar beneden (hoekjes eruit is niet vreemd), onderdelen die door forcering scheef kunnen trekken, je versnellingsbak gaat het ook niet leuk vinden die klap te krijgen... GEEN HANDIGE TIP DUS naar mijn mening dan.

:EDIT: Ook een handige, rijd in zn 3 met 2000 toeren over een rechtdoorgaand weggetje, trap nu het gaspedaal tot de bodem in, en houd dan de motor op laten we zeggen 6000 toeren als ie daar is, als de koppeling aan vervanging toe zou zijn merk je nu vanzelf wel of de koppeling doorslipt of niet, je kunt dit in de gaten houden met het toerental. Het toerental moet gewoon op blijven lopen en op de 6000 toeren blijven hangen. Het moet niet zo zijn dat je snelheid nog toe neemt als je je toeren op 6000 hebt, dat zou inhouden dat je koppling tijd nodig heeft om mee te komen en dat wijst dus op slippen van de koppeling.

Maar over het algemeen denk ik dat je wel voelt of een koppeling in orde hebt, ik voel het iig direct als ik aan t rijden ben met n wagen die een gare koppeling heeft.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB