Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Chiptuning ivm verbruik

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 9:36    Onderwerp: chiptuning ivm verbruik Reageer met quote

beste mensen ik rij nu sinds 2 dagen met mijn auto naar mijn werk dit si heen en trug 57 km

als ik dan thuis aan kom heb ik een kwart tank gereden er gaat +/- 44 liter in mijn tank.
dit komt op een schaal van 1:6 kwa verbruik ik vin dit heeeel erg veel

als ik nu mijn auto laat chippen gaat dan dat verbruik achteruit aangezien ze de chip opnieuw schrijven????

zo ja waar kan ik dit dan het beste laten doen.

het gaat hier om een peugeot uit 1999
motor 1.6 8v injectie
remus demper
openluchtfilter

hier foto van mijn motor



ik rij gewoon normaal gas niet flink door en rij niet harder dan 130 rij elke dag bijna alleen snel weg dus zeer constant over de a16 en a15 dus dat is ook niet harder dan 100 op sommige stukken ivm drukte
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.



Laatst aangepast door jer3 op Di 21 Aug 2007, 9:43, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
collie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 1 Juni 2005
Posts: 547
Woonplaats: Puth
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

ff wa info  over je rijgestijl...
_________________
Life's a game.... Play it!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind 1:6 voor een 206 echt belachelijk veel...

Misschien is het slim om eerst eens wat onderhoud te doen, voor je gaat chippen?
Zeker als je je auto net hebt (zoals jij) en je geen complete onderhoudshistorie hebt
is dat aan te raden. Vervang luchtfilter, oliefilter (en olie natuurlijk), brandstoffilter
en de bougies maar eens, dat kost je een paar tientjes en kan al veel schelen.

Je kunt voor een paar tientjes meer ook gelijk de bougiekabels, verdeelkap en verdeler-
rotor vervangen, dan heb je op de bobine en ECU na eigenlijk je hele ontsteking al nieuw...
Controleer (of laat controleren) of de ontsteking nog op tijd staat en
kijk meteen of er geen vacuuumslangen loszitten of ingedroogd zijn.

Als je dan een solide basis hebt kun je eens kijken hoe het is met je verbruik
en DAARNA kun je gaan denken om te gaan chippen, alhoewel dat voor je
verbruik eerder negatieve dan positieve invloed zal hebben...

Normaliter is een motor afgesteld voor een optimaal compromis
tussen brandstofverbruik, vervuiling, prestaties, slijtage en bijv.
stationaire loop. Als je je chipset aanpast zodat een van die dingen
beter wordt zal er altijd een ander SLECHTER worden.

Je verbruik kan stijgen, of de motor slijt harder, of je krijgt
meer CO2-uitstoot, of je hebt slechte stationaire loop.

Je levert dus (naast het geld voor de chip) altijd ERGENS in...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb mijn atuo bij officeele peugeot dealer gekocht doen ze dat vervangen dan niet al standaard voor aflevering ?
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

nou murci hier ben ik het eigenlijk niet echt helemaal eens met jouw.
hangt er wel vanaf hoe je laat chippen. namelijk zelf rijd ik seat en kan je bv in holland vanuit pon (seat verdeelcentrum) uit laten chippen met behoud van garantie... en zij gaan dus echt niet iets schrijven dat slechter voor diverse delen van je wagen gaat zijn...
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, echt niet.  Bij een afleverbeuurt doen ze niet meer dan alle vloeistoffen
op peil zetten, kijken of alles het doet en een klets benzine in de tank.
Alles wat ze meer doen gaat rechtstreeks van de winst af...

Maar als je auto van de Peugeot-garage komt,
zat er dan geen onderhoudsboekje bij?

En dan heb je vast ook wel Bovag garantie; volgens mij kun je op
basis daarvan misschien ook nog wel wat doen, omdat 1:6 echt niet
aan de verwachtingen voldoet die je bij zo'n auto zou hebben...

Als ik namelijk kijk naar de Auto-dattabase van
AutoTrader heb jij volgens mij
deze uitvoering.

Volgens het lijstje daar zou die een gecombineerd verbruik hebben
van 7l/100km ofwel ruwweg 1:14 en daar zit jij dus RUIM boven.
Nu is het wel geen nieuwe auto en wijkt praktijkverbruik altijd
af van de fabrieksopgave, maar dit is IMHO echt belachelijk...

Trouwens is je manier van het verbruik berekenein niet echt betrouwbaar,
want jij baseert je dus op het metertje om tot de conclusie te komen dat je
een kwart tank hebt verstookt? De meter is door de manier waarop die werkt
toch al niet echt te vertrouwen, bovendien hebbben weel auto's standaard
al een afwijking. Zo had mijn NX een tank van 50 liter, maar gaf de meter enkel
voor de "bovenste" 35 liter een uitlezing. Als de meter op 3/4 stond was er
dus ±1/4 van 35 liter uit, dus ±8,75 liter, waar 1/4 van 50 liter ±12,5l is...

Rij eens een flink aantal kilometers en ga dan tanken; die pompen moeten
regelmatig gecalibreerd worden, dus die kloppen veel beter dan jouw metertje.
Dan na het tanken de dagteller op nul stellen en weer gaan rijden.
Dat een paar weken doen en dan weet je je gemiddelde verbruik pas echt.
Bij het tanken is het dan trouwens ook het betrouwbaarst als je bij hetzelfde
pompstation dezelfde pomp gebruikt en daar bijv. consequent bij de 2e keer
afslaan van het pistool de auto "vol" noemt... Doe ik al jaren Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

vlokman schreef:
zij gaan dus echt niet iets schrijven dat slechter voor diverse delen van je wagen gaat zijn...

Lees nou eens goed; ik schrijf dat dat KAN. Dat is dus onderdeel van het compromis...
Als er IETS beter gemaakt wordt wordt IETS ANDERS slechter, dat kan niet anders.
Dus meer vermogen kost je brandstofverbruik, of het kost je koppel, reactie
op het gaspedaal, slijtage, WHATEVER. Maar er wordt altijd IETS slechter.

En dat Pon zulke dingen doet met garantie is niet zo moeilijk,
want een deel van het compromis van een motor zijn de marges.
Als een blok veilig is tot bijvoorbeeld 8000rpm kunnen ze er voor
kiezen de standaard toerenbegrenzing in te laten komen op 6500rpm.
Dan is het blok veilig, het vermogen acceptabel en de bijbehorende slijtage ook.
Nu wil jij meer vermogen en laat je je ECU opnieuw schrijven. Om een lekkere top
te krijgen verzettten ze de revlimiter naar 7500rpm, dat is nog steeds
binnnen de marges van het blok, maar wel krapper aan de grens.

Doordat je nu 1000rpm meer kunt maken (dat is dus 16 omwentelingen PER SECONDE)
zal je slijtage gegarandeerd hoger worden. Maar dat is niet zo extreem dat je meteen
meer onderhoud nodig hebt. De levensduur van het blok zal misschien bekort worden
van 10 naar 8 jaar ofzo, ik noem maar wat, dit is maar een voorbeeld.

Maar wat je ook doet; je kunt geen winst op het
een hebben zonder ergens anders wat te verliezen.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

ja zowieso was ik dat al van plan om even een nauwkeurige meeting te doen maar denk dat ik er niet heel veel naast zit straks als ik thuis ben eerst even vragen of mun pa mij wil sponsere Razz.
zodat het voor fulltuning nog gefixt is

@ murc heb je nog andere tips ??? wat ik kan proberen ik heb trouwens een openluchtfilter -> daarachter filterhuis -> carb. check foto.
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou zowiezo even alle tuningplannen op motorisch vlak even opzij zetten totdat je zeker weet dat je met een goed blok te doen hebt.
Ik ken meerdere Peugeot 206 eigenaren en allemaal zijn ze zeer te spreken over het verbruik van hun bolides. Jouw verbruik is echt niet normaal voor die wagen.

Ik zou een eerste grote onderhoudsbeurt ZEKER doen, zeker als je geen onderhoudshistorie weet. En daarna een tijdje rijden en het verbruik nauwlettend in het oog blijven houden. Let ook op of het constant blijft?

Kijk ook als je ergens vertrekt eens waar je geparkeerd stond. Misschien is het geen verbruik maar lekt er een benzineleiding de nodige litertjes weg...

In het ergste geval kan het nog interne beschadiging zijn als gevolg van nalatig onderhoud en slechte omgang, maar laten we hopen dat het zo erg niet is. Niettemin blijf ik bij mijn standpunt niet te tunen totdat je blok goed in orde is (kies desnoods voor een gegarandeerd goed vervangblok of een revisie als je met problemen blijft zitten) omdat tuning gewoon meer van je blok vraagt, en slechte zaken die reeds aanwezig zijn dan net voor de fatale vastloper kunnen zorgen.

Wacht met chippen gewoon tot het allerlaatste zodat je een chip hebt voor het blok met alle overige mods reeds aanwezig Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

wat checken ze dan allemaal bij een grote onderhoudsbeurt ?

ik ga zowieso even doen wat murci al zei al die dingen vervangen en schoonmaken.

als ik dat gedaan heb ga ik weer meetingen nemen van het verbruik benzine lekken doet hij niet ik weet dat hij gewoon verzuip als ik veel gas geef dat kan probleem zijn als ik my goed herinner uit mijn scooter tijd.

want wat er nu gebeurd is

auto krijgt veel lucht ( koude lucht)
dus gaat veel verbranden door de lucht
hij kan dit ook makkelijk kwijt omdat ik geen standaard uitlaat heb.
en denk dat daarom de luchttoevoeging en de brandstof toevoeging niet goed is

en dacht daardoor dat dit miss op te lossen is door chippen ?
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 21 Aug 2007, 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ding is toch geïnjecteerd??? Dan heb je een MAF-sensor en een
inlaattemperatuursensor. Aan de hand van de gegevens van die sensoren
wordt bepaald hoveel zuurstof er is en hoeveel benzine daarbij kan.

Heeft jouw auto misschien een andere benzinedrukregelaar?
Hogere druk = meer benzine in dezelfde tijd dat de injectors open staan...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Wo 22 Aug 2007, 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bij chippen geld normaal de regel (mits goed gechipt) dat verbruik op snelweg beter wordt en verbruik in stads verkeer slechter wordt.
rij jij dus elke dag over de snelweg kan het wel wat schelen rij jij altijd binnendoor en door de stad heen dan wordt het slechter.
maar ben het met de rest eens ga eerst eens je moeter goed checken en weer in top conditie brengen want 1:6! heb je er een V8 in liggen of zow is wel wat veel  van het goede!
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Wo 22 Aug 2007, 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien dat een elektrische storing de standaard ECU aangetast heeft, even naar de dealer gaan en ECU uitlezen. Zeg niet dat het een resultaat geeft, maar als de ECU goed blijkt te zijn is dat al één mogelijke oorzaak minder.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB