Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Racebabe Starting Member
| Geregistreerd op: 13 Maart 2004 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Wo 17 Mrt 2004, 21:30 Onderwerp: Motor opvoeren? |
|
|
|
Ik heb een vraagje. Mijn opel astra 1.4GL hatchback rijd op zijn top 130km/h (berg af kan hij wel 160km/h of zo)
Ik vind dit nogal heel erg langzaam, vooral omdat hij vanaf de 110 maar heel traag sneller gaat.
Ik heb nog 4 maanden garantie bij de garage, maar die zeggen dat het normaal is dat ie zo langzaam gaat omdat mijn spoilers veel wind vangen en omdat alles zo zwaar is.
Ik heb wel een openluchtfilter erop zitten.
Wat denken jullie, is het goed dat mijn auto zo langzaam gaat of is er iets mis? En als het normaal is, is er dan een manier om hem wat sneller te krijgen (betaalbaar)
Dus ik bedoel niet chiptuning of zo, dat is te duur voor dit motortje |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 17 Mrt 2004, 23:10 Onderwerp: |
|
|
|
Sja da's inderdaad niet veel... Mijn Escortje van '89 met 1.4 motor haalt standaard ± 190...
Wat je kunt doen is proberen te achterhalen wat de fabrikant opgeeft als topsnelheid voor dit model, misschien via garage, handleiding of internet terug te vinden.
Ook zou ik eens kijken of er geen begrenzer inzit, 'k heb al gehoord van wagens die dat hadden maar op welke dat wel/niet gebruikt is weet ik ook niet.
Spoilers en gewicht kan wel iets vertragen, maar niet zo extreem hoor (je bedoelt die wat je te koop hebt staan toch?)
Open lucht filter kan trouwens ook tot vermogensverlies leiden als er niet een goed aanvoersysteem van koude lucht is. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Racebabe Starting Member
| Geregistreerd op: 13 Maart 2004 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2004, 7:49 Onderwerp: |
|
|
|
Hoe kan ik zien of er een begrenzer inzit dan? Hoe ziet dat eruit en waar zit dat?
En hetzelfde voor dat openluchtfilter. Wat is een goed aanvoersysteem? |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2004, 9:14 Onderwerp: |
|
|
|
'k heb geen idee hoe zo'n begrenzer werkt of eruit ziet, denk dat Maximus hier op 't forum dat wel weet die heeft van het motorgedeelte wat meer verstand dan ik
Met goed aanvoersysteem bedoel ik dat er koude lucht je filter moet ingeblazen worden om effect te hebben, als ie de warme lucht onder de motorkap aanzuigt zul je eerder pk's inleveren.
Je kunt bijvoorbeeld een inductiebuis leggen, gewoon een soort pijp van je grill tot vlakvoor het filter, zodat de koude buitenlucht via die pijp het filter in gevoerd wordt.
Andere optie is een luchtinlaat in je motorkap vlak voor het filter. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Racebabe Starting Member
| Geregistreerd op: 13 Maart 2004 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2004, 12:17 Onderwerp: |
|
|
|
Waar kan je zo'n inductiebuis krijgen? En hoe duur zijn die dan ongeveer?
En kan je die makkelijk zelf aanbrengen? |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2004, 12:37 Onderwerp: |
|
|
|
Sja die zijn niet altijd op maat te krijgen....
Zelf ben ik er een aan het maken van een ouwe flexibele kachelpijp, werkt ook en is vanzelfsprekend hittebestendig _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Racebabe Starting Member
| Geregistreerd op: 13 Maart 2004 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2004, 16:04 Onderwerp: |
|
|
|
Ok, een kachelpijp is wel te regelen
Maar waar moet je die dan precies aan vastmaken?
Moet die achter dat filter of zo? |
|
Naar boven |
|
|
| williamrtd Advanced Member
| Geregistreerd op: 4 Januari 2004 | Posts: 541 | Woonplaats: rotterdam |
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2004, 17:19 Onderwerp: |
|
|
|
voor info over je auto, specs e.d. kan je kijken op www.autotelegraaf.nl of op www.autotrader.nl (autotelegraaf.nl vind ik persoonlijk iets beter en overzichtelijker) _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2004, 22:46 Onderwerp: |
|
|
|
De ene kant van de pijp ergens achter je grill vastmaken, de andere kant net voor het luchtfilter...
Hoe precies vast te maken is een beetje improviseren en zal ook afhangen van hoe je auto er onder de motorkap uitziet... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Racebabe Starting Member
| Geregistreerd op: 13 Maart 2004 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2004, 22:48 Onderwerp: |
|
|
|
Dan maakt de maat van die pijp toch niet zo veel uit?
Als hij niet op het filter hoeft aan te sluiten |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2004, 22:59 Onderwerp: |
|
|
|
Nee het gaat er ook alleen om dat ie koude lucht vooraan de grill vangt en naar je filter leidt, m.a.w. de lucht vlak daarvoor eruit komt zodat hij deze lucht aanzuigt ipv de warme lucht onder de motorkap.
Maar hoe beter het aansluit hoe meer effect natuurlijk! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| ki Junior Member
| Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Vr 19 Mrt 2004, 10:49 Onderwerp: |
|
|
|
Ik heb eens snel op internet gekeken, het betreft denk ik een benzinemotor? Zal eens aan mijn broer vragen wat er dan mogelijk is.
Mocht het een platte diesel zijn maken we er rap korte metten mee: +5 tot +15 pk en begrenzer optrekken tot 6000 rpm. Ga desnoods eerst langs de autokeuring langs mocht dat nodig zijn voor de roettest, na de tuning passeert hij niet meer.
Tips voor doe het zelf:
1. Alle mechaniek (filter, uitlaat, eventueel spoilers eraf) in originele staat herstellen.
2. Testen
3. Stapsgewijs terugzetten en zien waar het mankement ligt. _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
|
| Racebabe Starting Member
| Geregistreerd op: 13 Maart 2004 | Posts: 28 | |
|
Geplaatst: Vr 19 Mrt 2004, 10:52 Onderwerp: |
|
|
|
Het is een benzinemotor ja.
En ik kan de filter en uitlaat er niet af halen, want de origele spullen zijn er niet meer. |
|
Naar boven |
|
|
| ki Junior Member
| Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Zo 21 Mrt 2004, 8:45 Onderwerp: |
|
|
|
Heb eens nagekeken, is niet mogelijk op zeer goedkope manier.
ontsteking vervroegen m.b.v. aftermarket doosje en je toerental verhogen. wij kunnen er alleszins niets aan doen, sorry. _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 21 Mrt 2004, 23:48 Onderwerp: |
|
|
|
Wat je het beste kunt doen (dit is wel wat werk, maar uiteindelijk de goedkoopste manier om aan vermogen te komen) is een motorblok van de Astra GSI erin te lepelen. Wat je het makkelijkste kunt doen is zorgen dat je een schade GSI vind, daar haal je de kabelboom, ECU, motor, aandrijfassen en versnellingsbak aan elkaar uit en ook de benzinepomp voor de zekerheid (mocht die van de GSI een hogere druk hebben). Neem meteen de remmerij mee van die wagen, je wil je auto ook stop kunnen krijgen met dat vermogen, aan alleen de voor remmen heb je genoeg, met achter remt ie toch maar 15-20% af, dus je trommels zijn sterk genoeg (en op de handrem zelfs sterker dan schijven). Daarna begin je dit alles in je eigen wagen te bouwen. Het kost wat tijd maar het is een leuk en leerzaam project! En dán kun je ook beginnen te praten over echte tuning. Een 1.4 is simpelweg te klein om echt veel geld in te stoppen, je zult nooit het maximale uit je mod's kunnen halen. Ga d'r vanuit dat je minstens op een 1600 moet zitten, liefst een 1800 of een 2 liter, die laatste 2 daar komen modificaties echt tot zn recht, wanneer je daar je geld in steekt zijn vermogens van 400 pk niet onberijkbaar.
Dat je wagen nu maar op 140 maximaal komt, dat is zwaar te weinig, een 160 zou hij goed moeten kunnen halen zolang je alleen in je auto zit. Laat eens een compressietest uitvoeren en controlleer of je misschien een pakking door hebt. Laat de ontsteking goed nakijken en op tijd zetten (waar je helemaal geen aftermarket doosje voor nodig hebt), vernieuw olie-filter, benzine-filter en maak je open luchtfilter schoon. Ververs gelijk je olie voor een goede olie, ik gebruik zelf graag de synthetic olie van Castrol, het maakt verschil. Zorg dat er KOUDE lucht komt bij je open air filter, anders zuigt deze de warme lucht van onder de kap aan, wat minder zuurstofdeeltjes bevat, en minder zuurstof kan minder brandstof verbranden, je hebt dan geen optimale verbranding en je motor zal vermogen verliezen (en niet zo'n beetje ook!).
Ik zou even alle dingen vervangen die met regelmaat normaal vervangen moeten worden.
Hier een lijstje, nadat je dit gedaan hebt loopt je wagen weer als n zonnetje:
- Bougies
- Bougie-kabels
- Rotor & verdelerkap
- Bobine-kabel
- Bobine
(dat is heel je ontsteking dus)
- Pakkingsset
- Oliefilter
- Benzinefilter
- Luchtfilter reinigen
- Olie verversen met goede olie (castrol synthec is aanrader)
- Distributieriem
Dit grapje kost je wat, maar je weet meteen dat alles weer geruime tijd mee kan en je er geen omkijken meer naar heb. Het is vaak een wereld van verschil wanneer dit gedaan is.
Succes ermee. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|