Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Toreddo Newbie
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2007 | Posts: 5 | |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 16:35 Onderwerp: Wat is dit geluid? |
|
|
|
Hallo,
ik weet niet of ik dit op de goede plek post maar,
als mijn broer in zijn auto schakelt hoor je zo'n Tsssj geluid.
Wat je ook wel eens in die race spellen hoort.
kan iemand mij vertellen hoe dit geluid veroorzaakt wordt?
ben erg benieuwd
Dankjewel
Toreddo |
|
Naar boven |
|
|
| collie Advanced Member
| Geregistreerd op: 1 Juni 2005 | Posts: 547 | Woonplaats: Puth |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 16:37 Onderwerp: |
|
|
|
turbo..
weet zelf niet hoe dat precies werkt maar er zijn er genoeg hier die da wel weten _________________ Life's a game.... Play it!! |
|
Naar boven |
|
|
| Toreddo Newbie
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2007 | Posts: 5 | |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 16:56 Onderwerp: |
|
|
|
ok nou bedankt! alleen niet ieder auto met een turbo heeft dat toch? |
|
Naar boven |
|
|
| antigram Gold Member
| Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 17:09 Onderwerp: |
|
|
|
wastegate...
weet het niet 100% maar als je turbo draait en je stopt met gasgeven komt er een hele berg lucht naar de motor, maar dat kan nergens naartoe dus gaat het weer richting de turbo wat uiteraard niet goed is
dus in een wastgate zit een veertje die opengaat als er te veel druk is (van de lucht die terug komt) en zodra de lucht daarlangs gaat krijg je een psssjt geluid
(correct me if i am wrong) _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
|
| Toreddo Newbie
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2007 | Posts: 5 | |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 17:10 Onderwerp: |
|
|
|
Nouja dit klinkt wel heel logisch!
Dankje wel! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 17:52 Onderwerp: |
|
|
|
Als het een hard afblazend geluid is "Pssssssssjjjj", dan is het een blowoff valve die bij loslaten van het gas ervoor zorgt dat de turbo blijft draaien en niet wordt afgeremd.
Als het een onderbroken geluid is dat iets anders klinkt, kan er moeilijk woorden op plakken maar iets als "Psssewpssewpsssew" dan is 't een externe wastegate (zit vaak intern in de turbo).
Als je een zacht opspinnend fluitgeluid bedoelt hoor je de turbo zelf.
Ik bewaar de technische uitleg voor iemand die er meer verstand van heeft _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Toreddo Newbie
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2007 | Posts: 5 | |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 17:59 Onderwerp: |
|
|
|
maa ik hou van technische uitleg |
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 18:11 Onderwerp: |
|
|
|
Mitch! Alias maximus das de persoon die jij moet hebben das onze turbo specilaist bij uitstek _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| antigram Gold Member
| Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 18:38 Onderwerp: |
|
|
|
Ik kan ook wel even uitleggen waar het harde "psssjt" geluid vandaan komt, dat komt inderdaad van een blow-off valve ofwel dump valve. Wat dit ding simpelweg doet is de turbodruk lozen die nog aanwezig is in het systeem op het moment dat de gasklep dicht gaat. Achter de gasklep ontstaat een vacuum waardoor de dump valve open getrokken word. Het voordeel hiervan is dat :
1. de gasklep geen klap krijgt
2. de turbo niet ineens stil staat (denk aan slijtage van de lagers)
3. de turbo blijft draaien, waardoor hij sneller weer opspint (na schakelen)
4. je een leuk geluidje krijgt bij het schakelen.
Niet iedere turbo auto heeft dit standaard (bij mijn renault heb ik het later in moeten bouwen) maar vaak bij modernere auto's met turbo is dit systeem "closed loop" ofwel blaast hij de afgevoerde druk weer terug naar her luchtfilder o.i.d. Dan heb je ook geen geluid er bij.
Als je dit geluid op een auto zonder turbo wilt, dan zijn er wel setjes in de handel die dit electrisch nabootsen, maar of je er echt de blitz mee gaat maken vraag ik me af.... _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Toreddo Newbie
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2007 | Posts: 5 | |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 19:12 Onderwerp: |
|
|
|
Hey echt heel erg bedankt allemaal leuk om dit te weten! |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Ma 20 Aug 2007, 23:53 Onderwerp: |
|
|
|
En dan is er nog het verschil tussen blow-off valve en dump valve. De blow-off doet precies wat de naam doet vermoeden, blaast het luchtoverschot gewoon af de open lucht in, daar waar een dump valve de lucht terug in het lucht circuit 'dumpt', en de lucht dus hergebruikt word.
Gevolg van een blow-off is dat de lucht die af geblazen word, wel al door de lucht massa meter, gemeten is, en er dus al een hoeveelheid benzine inspuiting voor is geregeld, alleen door een gebrek aan die zuurstof (gasklep dicht) gaat er onverbrande benzinedamp de uitlaat in die uiteindelijk bij de einddemper kan ontvlammen indien de uitlaat een hoog genoege temperatuur heeft. Waarom ontbrand het dan niet eerder in de uitlaatlijn maar pas bij de einddemper? omdat er dan pas lucht aanwezig is die nodig is voor ontbranding.
Gevolg van een dump valve is, naast het vaak stuk stillere geluid, dat de lucht terug het circuit in gaat, en dus vroeg of laat toch in de verbrandingsruimte beland. Wel 'volledige' ontbranding en minder, tot geen, kans op een vlam uit de einddemper.
En owja, iemand zei al dat het misschien de waste-gate was... De waste-gate is een klep aan de uitlaat zijde vd turbo die opent bij een bepaalde turbo druk (aan de inlaatzijde) en zorgt ervoor dat niet alle uitlaatgassen door de turbo hoeven maar ook erlangs kunnen. Zodra dit gebeurd zal de turbo druk theoretisch weer dalen, omdat de turbo iets minder hard opspoelt. Word de turbo druk te laag, dan sluit de waste-gate klep zich theoretisch weer meer waardoor de turbo druk weer oploopt. Dit proces zoekt gewoon een evenwicht, en dat evenwicht is de standaard turbo druk van een turbo. _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Di 21 Aug 2007, 22:06 Onderwerp: |
|
|
|
Ehm, ik wil niet betweterig over komen of zo hoor, maar het bovenstaande verhaal klopt (volgens mij tenminste) niet helemaal... Volgens mij is een blow-off valve en een dump valve namenlijk wel hetzelfde, beide blazen de overtollige druk gewoon af.. (dat verhaal met de MAF klopt wel, had ik alleen niet aan gedacht omdat ik een turbo+carb heb)
Waar jij op doelt in je verhaal is een closed-loop systeem, dat de druk "opslaat" om bij het weer opspinnen van de turbo ook weer ingezet te worden. _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Wo 22 Aug 2007, 12:28 Onderwerp: |
|
|
|
Kan zijn dat ik er ook een tikkeltje naast zit, ben ook geen turbo expert, maar veel rondhangen op SXOC.nl leer je wel een hoop van bij. _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 23 Aug 2007, 16:04 Onderwerp: |
|
|
|
Het verschil zit erin of de BOV atmosferisch of recirculerend is... verder is inderdaad een dumpvalve en BOV het zelfde beestje onder een ander naampje.
Iedereen wil altijd een atmosferische BOV, toch heeft het ten opzichte van de recirc valve een nadeel wat veel mensen niet weten. Niet alleen schieten de vlammen uit je uitlaat door de benzine die door je motor gespoeld wordt zonder lucht, dit heeft ook als bijverschijnsel bore-wash. Dit wil zeggen dat door de benzine de olie van de cilinderwanden afgespoeld kan worden. Hoe schadelijk dit is is afhankelijk van hoeveel druk er gevoerd wordt en hoeveel gemeten lucht er dus ontsnapt (hoe meer lucht gemeten wordt, hoe meer benzine ingespoten wordt. Hoe meer lucht wordt afgeblazen, hoe meer benzine wordt ingespoten, hoe langer de vlam, hoe erger t effect van borewash).
Een wastegate is weer wat anders, die opend zodra de turbo op de gewenste druk is en laat uitlaatgas de turbo 'bypassen' zodat deze niet oneindig druk op blijft bouwen. Na enig research ben ik erachter gekomen dat een wastegate GEEN geluid maakt, intern niet, en extern niet. Het geluid dat mensen beschrijven als 'wastegate chatter' is in fijte niets anders dan compressor-surge. Het geen dat je hoort is dat de turbo de lucht in stukjes aan het hakken is.
Hoop dat ik wat opheldering geschapen heb _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|