Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Monteren spaghetti?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Zo 2 Sep 2007, 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Nu kan ik weer een origineel Schnitzer/Hartge spruitstuk kopen voor iets meer dan 100 euro. Het is gemonteerd geweest op een wagen met kat (mijn wagen heeft ook een kat). Ik heb de verkoper daarom gevraagd of het spruitstuk eenvoudig en zonder verdere aanpassingen op mijn wagen moet passen. Hij antwoorde hierop dat er geen voorbereiding voor de lambda sonde op zit en de balancepijp er niet bij zit.
Wat is een balancepijp en hoe moet ik zo'n spruitstuk monteren? Als er nog allerlei kosten bij komen en er veel gelast moet worden laat ik het maar.

Het betreft dit spruitstuk:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 2 Sep 2007, 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Een balanspijp zit volgens mij bij een V-blok tussen de afzonderlijke
spuitstukken, ook als iedere bank een eigen pijp naar achter heeft.

Als ik die foto zo bekijkgaat dit om een spruitstuk voor een 6-in-lijn?
Geen idee, want ik weet niets van BMW. Maar als hij het heeft over de
balanspijp bij wat ik hier zie gok ik dat dat de pijp is die de twee keer
3 pijpen samen brengt tot 1 OF als het een dubbel systeem betreft de
pijp tussen de twee pijpen naar achter...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Zo 2 Sep 2007, 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad het is een 6-in-lijn. De pijpen komen op een bepaald punt even bij elkaar (zie foto) zodat de lambda sonde van alle 6 de cilinders een meting kan doen (denk ik). Voor de rest lopen er twee aparte pijpen van voor naar achteren. Maar moet hier dan een apart stuk uitlaat voor kopen? Een stuk ertussen lassen? Of kan ik het gewoon op de bestaande pijpen monteren zonder aanpassingen?
Even 2 foto's gemaakt van hoe het nu zit, misschien dat dit het wat duidelijker maakt:



Aansluiting van lambda sonde:

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 3 Sep 2007, 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Na jouw uitleg denk ik da dat hij met de balanspijp een pijp bedoelt die de twee pijpen van
ieder 3 cilinders met elkaar verbindt en waarschijnlijk zal daar dan ook de lambda in moeten...

Zoals ik al zei ben ik niet bekend met BMW en ken ik de balanspijp alleen van bijv. dikke V8's:

deze is van een '07 Mustang, links van de schroevendraaier zie je de balanspijp

en bij motorfietsen met twee pijpen:


Wikipedia schreef:
Een balanspijp is een verbindingspijp tussen twee uitlaten om de drukverschillen te egaliseren.
Bij automotoren komen de uitlaten van verschillende cilinders meestal direct in het
uitlaatspruitstuk samen, maar bij motorfietsen worden vaak meerdere uitlaatpijpen gebruikt.
Vooral als er lengteverschillen zijn ontstaat er verschil in (tegen-) druk in de uitlaten.

_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Ma 3 Sep 2007, 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik nu weet hoe het zit... Ik mis nog 2 buizen. Die buizen verbinden de 2 delen met elkaar. Ze komen naar elkaar toe, "versmelten" in elkaar en gaan terug uit elkaar en dan op de KAT. Waar de 2 samenkomen zit normaal een opening waar ik de lambda sonde kan steken. Ik dacht dat zo'n gedeelte een zogenaamde 'x-rohr' is. Iemand enig idee hoeveel zoiets kost?
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 3 Sep 2007, 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Nou vraag ik me 1 ding sterk af. En dat is waarom?
Als je voor elke 3 cylinders een aparte pijp naar achteren hebt, waarom moet dat drukverschil dan geëgaliseerd worden? Je neemt toch een spaghetti om zo min mogelijk restrictie te hebben in je uitlaatkanaal, en correct me if I'm wrong, maar dit lijkt me juist een extra restrictie...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Ma 3 Sep 2007, 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het niet zozeer gaat om het drukverschil, maar dat de lambda sonde een meting doet van alle 6 cilinders.
Dit is een x-rohr:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Ma 3 Sep 2007, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Theoretisch zou het mengsel dat elke cilinder krijgt hetzelfde moeten zijn, en daarmee de uitstoot van elke cilinder hetzelfde, dus in principe zou je denken dat gewoon één lambda op één spruitstuk buis (dus van 1 cilinder) genoeg zou moeten zijn.

Denk dat het gemeten word op een gezamenlijk punt om een zo gemiddeld mogelijke meting te krijgen, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat de lambdasonde net zo goed op een gedeelte van jouw spruitstuk zou kunnen, dus op het punt waar 3 cilinders samenkomen ipv op een gezamenlijke plek van alle 6, en zou je je lambda dus gewoon kunnen monteren op 1 vd 2 spruitstukken... Correct me if i'm wrong.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 4 Sep 2007, 3:27    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt mij toch geen onrealistische situatie dat 1 van de cylinders bijvoorbeeld niet goed zou functioneren, en de andere wel...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Di 4 Sep 2007, 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

Daarom zeg ik theoretisch kan het op 1 cilinder, maar ik denk serieus dat een lambda aansluiten op een punt waar 'slechts' 3 van de cilinders samenkomen ipv van alle 6 zéér goed mogelijk moet zijn.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 4 Sep 2007, 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Nou vraag ik me 1 ding sterk af. En dat is waarom?


Zoals in dat laatste regeltje van de quote van Wikipedia staat;
(tegen)drukverschillen aan de uitlaten opheffen...

Dat "X-rohr" ben ik ook tegengekomen als
"balanspijp", dus dat zal het wel zijn...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Wo 5 Sep 2007, 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het spruitstuk heb ik gisteren gekocht voor 125 euro. Het is een Hartge spruitstuk en schijnt het beste te zijn voor dit type motorblok.
Binnenkort zal het pakket wel aankomen, ben benieuwd of ik het zonder problemen gemonteerd krijg...
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Do 13 Sep 2007, 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Eergisteren het pakket ontvangen. En het spruitstuk ziet er totaal niet volgens afspraak uit, jammergenoeg... 1 van de spruitstukken is zowat helemaal volgesmeerd met GumGum (op de foto's niet te zien want ze zijn nogal tactisch neergelegd), spruitstuk wordt terug gestuurd en ik krijg mijn centen terug.

Ik had dus te maken met iemand die de boel probeerde te bezeiken  Evil or Very Mad !

Toch maar weer ff verder zoeken dan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag 75 euro terug, en laat het spruitstuk lassen, dan heb je voor 50 euro een leuk spruitstukje Wink

Kat gewoon weglaten, Lambda kun je proberen of ie goed loopt de zonder, sommige auto's hun ECU slaat in een noodloop, andere ECU's kunnen er ook gewoon zonder werken, zoals bijvoorbeeld bij de SX, mijn lambda was stuk (gaf verkeerde waardes waardoor ie verrot liep) en hij kan dus gewoon prima zonder. Questie van proberen dus.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Vraag 75 euro terug

Zou dat na bijna 5 maanden nog zin hebben dan???  Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB