Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Op orde brengen van SX-kabelboom
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Toch ns even een vraag daarover, t alarm stuurt origineel een ledje aan, als ik die draad nu naar het dashcluster trek en m op de ongebruikte controllelamp zn polen sluit, kan dat alarm dat wel aan? Gebruikt een ledje niet veel minder stroom dan zo'n klein gloeilampje? Het zijn wel echt heeeeeel kleine gloeilampjes, ongeveer 25 tot 50% groter dan n ledje schat ik.

Als zo'n lampje nu meer stroom verbruikt, hoe los ik dit dan op? Een relais zal te traag werken en dan zal ie wss anders gaan knipperen dan t ledje zou doen... transistortje, kan ik daar wat mee om t alarm te ontlasten? En wat voor transistortje kan ik daar dan voor gebruiken?

Ik ga trouwens pas morgen verder met t alarm, beppie heeft n dagje vrij Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
axman
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 18 Februari 2005
Posts: 334
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

kan ze je toch mooi helpen Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Gloeilampje zal altijd meer verbruiken, en ik heb geen idee op hoeveel stroom die LED uitgang berekend is. Maar haal anders het gloeilampje eruit, en pas het houdertje zo aan dat je daar een LED in kunt zetten. Ben je even netjes klaar en is dat probleem direct de wereld uitgeholpen Wink

Misschien ook een idee de spiegels op de CV puls aan te sluiten, klappen ze in als je de wagen op alarm zet... Lijkt me een vrij simpele en tevens functionele optie! Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb ik inderdaad aan zitten denken, maar de puls op de CV motortjes zal niet lang genoeg zijn om de spiegels in te klappen denk ik. Maar zit al met plannen om met een 555ICtje een timer ervoor te maken die ze inklapt op t moment dat ie n 12v puls krijgt, en openklapt als ie op n andere pin 12v krijgt, maar daar ben ik nog de mogelijkheden voor aan t uitzoeken. Ook wil ik een window rollup module, die bij t sluiten met afstandsbediening van de wagen de ramen ook dichtdraait indien ze open zijn, dit met een schakelaar ertussen zodat ik dit uit kan zetten voor als ik mn ramen bewust open wil houden.

Kan ik met een transistortje niet toch het gloeilampje blijven gebruiken? ik wil t zo ver mogelijk origineel houden.

Is er geen iets in de electro wereld die 3 pootjes heeft, en pootje 1 en 2 met elkaar verbind als pootje 3 spanning erop krijgt? Ik meen dat een transistortje dat kon... unsure... Met zoiets zou ik t alarm zn draad op pootje 3 hangen, pootje 1 aan een 12v draad, en pootje 2 aan t gloeilampie...
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Daar heb ik inderdaad aan zitten denken, maar de puls op de CV motortjes zal niet lang genoeg zijn om de spiegels in te klappen denk ik.

Die werken toch niet dat je een knop moet vasthouden zoals een electrische raambediening zonder auto-stand? Is het normaal niet kort een knopje indrukken en de rest gaat automatisch? Dan is 't daar dat ie een korte puls moet hebben en je bent klaar zonder timers en aparte schakelingen.

Quote:
Is er geen iets in de electro wereld die 3 pootjes heeft, en pootje 1 en 2 met elkaar verbind als pootje 3 spanning erop krijgt?

Ja maar dat heeft 4 poten en heet 'n relais Wink
Transistoren ben ik niet heel bekend mee maar wat je zoekt is feitelijk gewoon 'n schakelaartje. En persoonlijk zou ik geen relais erbij willen hebben (stroomverbruik tijdens stilstand), en om dezelfde reden ook meer tevreden zijn met een LED. En volgens mij moet je het nog perfect origineel ogend kunnen houden daarmee.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Met een transistortje moet het wel werken lijkt me zo. Met zéér kleine stuurstroom kun je daar flink grotere stromen uit laten komen. En zover ik me kon herinneren waren die Folding Mirrors niet met een automatisch timertje, maar moet je ze gewoon zolang inhouden als nodig om ze volledig in of uit te klappen, dus daar zal Max iets op moeten verzinnen.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

Die folding mirrors hebben een wipschakelaar die in 3 standen te zetten is, ingeklapt, uitgeklapt, en een stand die niks doet maar zodat t schakelaartje mooi in t midden staat, verder geen nut. Normaal tijdens rijden staat ie dus in de uitgeklapt stand, of in t midden. Verder geen timer, dus zoals ik al zei zou ik dan met n 555 timer ICtje een timer kunnen bouwen, maar dat is van latere zorg, eerst dit maar ns voltooien.

Dat wat longbow zei dat kon ik me nu ook herinneren over een transistor.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ja maar er is een verschil tussen een schakelaar en een versterker he Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou een optocoupler gebruiken en die dan een transistor-trapje aan laten sturen.

Dat heb ik met mijn LED-monitor in de DeLorean ook gedaan, omdat de originele LED een low-
powerLED was (2mA) en de uitgang (ik had ook een Texa-alarm) maar maximaal 10mA kon
leveren volgens de importeur. 10mA @ 12V = 0.012W en dat is een stuk minder dan die gloeilampjes...

Reden tot gebruik van de optocoupler is dat je dan 100% zeker weet dat er niets mis kan gaan
met de uitgang van het alarm; de uitsturing wordt helemaal losgekoppeld van jouw lampje.

Als het kan zou ik voor het door jou verkozen icoon op het dash TOCH een LED-uitvoering zoeken of
maken (en nog steeds met die optocoupler werken), want een gloeilampje is kwetsbaar en verbruikt veel meer stroom.

Zeker als je een gloeilampje laat knipperen slijt het harder.

Als je wilt kan ik de nummers van mijn onderdelen wel geven, dan met ik ze wel even opzoeken.

Een relais zou ik iig NIET gebruiken, want wat Jesse even over het hoofd
ziet is dat dat misschien zelfs wel MEER verbruikt dan het beoogde lampje...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 21 Apr 2007, 1:15    Onderwerp: Reageer met quote

Daar doelde ik nochtans op met m'n opmerking 2 posts geleden, ging er alleen niet zo diep op door Laughing Maar inderdaad 'n normaal relais lust wel wat.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 21 Apr 2007, 8:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dat had ik even over het hoofd gezien.

Maar met een LED lijkt me echt het slimst, zeker nu er (op ebay enzo)
allemaal van die conversie-kits te vinden zijn van gloeilampjes naar LED.

En anders is zelfbouw ook goed te doen met een soldeerbout en geduld:

Dit is de ombouw die ik voor mijn TID heb gedaan, zodat deze ook oranje
oplicht, net als de rest van de dashboard- en instrumentenverlichting.

_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 21 Apr 2007, 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

En dat oogt toch zeker wel origineel... Zowel LED als voorschakelweerstand weten ze normaal in zo'n houdertje te proppen dus pas als je die achter eruit haalt zie je het.
Overigens is het mij niet gelukt om LED + weerstand erin gepropt te krijgen... Laughing
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 21 Apr 2007, 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Die lampjes in een Escort zijn ook veel lastiger dan deze uit die TID...
Maar het moet wel te doen zijn. De grap is trouwens dat ik in deze
uitvoering in ieder voetje TWEE weerstanden heb zitten,
omdat 1 te warm zou worden en een dikkere niet paste...

Als het Dash van de SX ook maar een beetje lijkt op dat van mijn ex-NX
weet ik 80% zeker dat je zonder problemmen een LED-conversie kunt doen.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 22 Apr 2007, 5:50    Onderwerp: Reageer met quote


Verder met het maken van t alarm zn kabelboom...


Uitmeten, van in dit geval de alarmlichtschakelaar, gezien bij onze SX'en daar blijkbaar ook t knipperrelais zit.


Het begint te vorderen...


Een kladblok kan je beste vriend zijn af en toe, altijd erbij houden met dit soort werk.


Kabelboom van t alarm helemaal af, al het soldeer werk af, nu nog n questie van in tapen, echter zoals je op de foto kan zien, buiten was t intussen donker geworden....


Omdat t zo laat werd, maar ik vastbesloten was niet meer te stoppen voor t klaar was, en eenmaal een voornemen gemaakt houd ik me eraan. Alleen met t doorwerken niet meer eraan gedacht een foto van na t intapen te maken.... Sad Op deze foto zit ie weer in elkaar, en inmiddels zie je op de foto weer daglicht.... Bijna 24 uur doorgehaald, 11 uur 's morgens tot 7.43 's morgens..... Maar tis dan eindelijk af! Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Zo 22 Apr 2007, 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

respect.  2 Thumbs up  Worshippy
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB