Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Op orde brengen van SX-kabelboom
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 1:43    Onderwerp: Op orde brengen van SX-kabelboom Reageer met quote

Dag 1:

Gezien ik bezig ben met het inbouwen van mn eigen alarm in mn SX had ik het interieur eruit genomen, en tot grote schrik zag ik t grootste kabelzooitje dat ik ooit in een auto gezien heb mag ik wel zeggen.... kroonsteentjes, niks dat achteraf ingebouwd is is goed afgezekerd, meters kabel achter t dash opgerold, zelfs n 4mm2 voedingsdraad die niet eens aangesloten was, maar wel aan de accu hong! Rijdende tijdbom zo...

Dus, de soldeerbout erbij....

Ik zal hier de progressie bijhouden van t opruimen van mn kabelboom.

Het oude alarm eruit gehaald, foto's niet van gemaakt omdat ik te druk bezig was met het meten enzo, en ik tot in de nacht doorgewerkt heb met een lamp erbij.

Wel foto's van t alarm dat er nu uit is, heb er in totaal n uurtje of 6 over gedaan t alarm eruit te krijgen, inclusief demonteren van mn dashboard en middenarmsteun, alarmsirene, startblokkering eruit halen, alles terug aansluiten zoals t zat, zorgen dat de wagen weer wil starten. Valt niet mee bij een gecertificeerd alarm. Gelukkig waren de inbouwers redelijk slordig geweest waardoor ik n hoop redelijk snel kon terug vinden.






Dag 2:

Vandaag ben ik begonnen bij de bestuurdersdeur in orde te maken....

Kabeldoorvoer

Zo zitten de kabels doorgevoerd, wanneer een alarm wordt ingebouwd door een gecertificeerd bedrijf, waar je een flinke smak geld achter laat om t GOED te laten doen... Confused


Alles dus los, zodat je erbij komt, en de kabels netjes door de doorvoerrubber en afdichtingsrubbers trekken, kutkarwij, maar t is wel beter.

JDM Folding Mirrors

Mijn auto is voorzien van JDM folding mirrors, leuke optie... Zo zat het aangesloten. Foto is niet goed genomen alleen, t zijn dus 2 zulke rije kroonstenen, met tussen de kroonstenen in de originele connectors van de JDM spiegels....


Hier zie je hoe ik de eerste rij kroonstenen verwijderd heb, de solderingen gemaakt heb, geisoleerd heb en nu bezig ben t kabelbosje in te binden. Ook zie je de 2e rij kroonstenen bovenaan al op me wachten.


Bijde kroonsteenverzamelingen opgeruimd Smile

Deurvergrendeling

Het alarm inbouw station had ook een pompje voor t openen en sluiten van de deur bijgemonteerd. Zelf houd ik niet van die universele rotzooi, ziet niet uit, en tis niet origineel.


Dit heeft elke S13 standaard in de bestuurdersdeur ipv een deurmotortje/pompje zoals aan de bijrijderskant. Een sensor die in de gaten houd of je t slot open of dicht doet, en dit signaal naar de bijrijderskant stuurt. Dit gaan we niet meer nodig hebben gezien met de afstandsbediening de deuren open en dicht gaan.


Hier zie je dat ding aan de rechterkant. De linker is t motortje van de bijrijderskant, deze komt uit mn oude SX, dus nu heb ik er 2 van, precies evenveel als t aantal deuren! Precies goed dus. Deze komt dus op de plaats waar de sensor eerst zat, gezien SX'en mooi symetrisch gebouwd worden past dit zonder dat je ook maar iets hoeft aan te passen, t stangetje klikt precies op de goede plek vast, de schroefpunten zitten perfect, alleen n extra kabel bij de kabelboom trekken gezien ik de originele kabelboom niet te zeer wil aanpassen, mocht ik nog ns terug willen naar standaard.


De extra aders die ik bij de deurs kabelboom getrokken heb ook een eigen connector gegeven, omdat dit type connector al gebruikt werd op die deur heb ik ze in andere volgorde gebruikt zodat ze niet verkeerd om te pluggen zijn, dus zowel vrouwtje als mannetje aan de deur.


En zo ziet de deur nu uit, alsof ie zo uit de fabriek gekomen is Smile Wat ben ik blij dat t geen sedan is! Laughing


Alle kabels netjes door de doorvoerrubber, geen kabels los erlangs meer.


Ook zijn de kabels netjes door de afsluitrubbers getrokken, als je hier ooit problemen mee hebt, de truc om dit goed, makkelijk én snel te doen is een stukje ijzerdraad nemen van n cm of 30, met n klein tangetje een klein oogje / haakje eraan buigen, hier je kabel door doen, en met t ijzerstangetje trek je m er zo doorheen. Het stukje wit dat je ziet is gewoon het originele label nog.

Dag 3:


En bij de andere deur zat de spiegel net zo...


Dus daar gaan we weer....


pom pom pom...


Deur 2 klaar, de rest van de bekabeling van deur 2 was gelukkig niet mee geklooit  Worshippy


Blitz Dual SBC bedrading en boostslangetje


Zodra die binnen kom netjes met de andere kabels omhoog, en achter de stuurkolom door....


En samen met de kabeltak die naar de stuurkolom gaat mee, met precies genoeg draad om m goed aan te kunnen sluiten, zonder dat er n halve meter overblijft.

Hmm, that was an easy one Smile :iloveyou:


Bedrading van metertjes in a-stijl

helaas geen foto van de beginsituatie, per ongeluk van de kaart gewist, t zat iig met allemaal losse draden en n telefoonsnoer achtige draad vastgeknoopt en liep alle kanten op.


Hier heb ik het kabelboompje zelf al gemaakt voor de meters, met connectors, voor elke meter 1. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van computerstekkers die je normaal gebruikt voor je harde schijf of CD/DVD devices. 4 polig, perfect voor waar ik ze voor wil gebruiken.


Hier de A-stijl houder op de originele a-stijl geschroefd, de connectortjes zijn exact zo lang dat ze net uit de houder komen om ze los te halen, zo kan ik de metertjes eruit halen zonder de stijl los te hoeven halen, waarom wordt zo duidelijk...


De metertjes aangesloten op de plek waar ze horen.


Metertjes op hun plek. De volgende metertjes kunnen op de volgende plekken.
Boven: boost
Midden: Olie druk
Onder: Olie temp of A/F (smallband metertje), kan ze alle twee insteken en dan doen ze wat ze moeten doen.


En zo heb ik t gemaakt omdat ik 2 setjes meters heb. 1 setje autometer phantom meters, en 1 setje waarvan ik van t merk of type geen idee heb, als ze uit zijn zijn t net spiegeltjes, en als ze stroom krijgen lichten de letters er best gaaf op. Van de autometer heb ik; Boost, olie druk, en A/F en van de onbekende heb ik Boost, olie druk en olie temp. Op deze manier kan ik tussen die 2 setjes switchen als ik ns wat anders wil in n handomdraai. Om t onderste gat voor 2 soorten meters geschikt te maken was makkelijk, beide meters hadden maar 3 draden, de connector is 4 polig, dus alle 2 de signalen komen naar de connector, maar de metertjes gebruiken elk maar 1, en zitten alleen aangesloten op wat ze nodig hebben.


Verder vandaag alle laatste bedrading weggehaald van het oude alarm, die draden kruipen waar t niet gaan kan.... en ben ik begonnen aan t stuk kabelboom dat onder de middenarmsteun zit, voor de electrische spiegels, handrem, aansteker gedoe enzo... Heb ik n begin aan gemaakt maar niet zo heel ver mee gekomen.


<zucht>


:unsure: Ik weet dat solderen en s**t tijd in beslag neemt, maar je maakt me niet wijs dat die kroonsteentjes met al die schroefjes veel sneller was Razz


En weer happy aan t braaien....

Morgen weer n update
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 8:20    Onderwerp: Reageer met quote

waarom tape en geen krimpkous??

voor de rest ziet het er trouwens nie verkeerd uit Wink

enne dat ex alarm, wat ga je daar mee doen?? is dat nog savagable?
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
axman
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 18 Februari 2005
Posts: 334
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

woow! echt heel lekker bezig, respect voor de tijd dat je erin stop, als ik er al 2 uur met zoiets bezig ben kap ik ermee haha!
succes
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Geen krimpkousen bij de hand, en met tape is t ook wel goed, alles is én apart geisoleerd, en vervolgens elke kabelbos nog eens helemaal ingewikkeld, dus zit wel snor. Ik was inderdaad krimpkous van plan te gebruiken, maar mn krimkous was al op na 5 solderingen en toen ik nieuwe wilde halen hadden ze bij de gamma geen idee waar ik t over had, en bij de electro boer was de maat die ik nodig had op... toen heb ik opgegeven, wilde beginnen en fietsen is ook geen porum meer als je dat niet gewend bent! Laughing

axman schreef:
woow! echt heel lekker bezig, respect voor de tijd dat je erin stop, als ik er al 2 uur met zoiets bezig ben kap ik ermee haha!
succes


En dat is nu juist de reden dat k nu zoveel werk heb, omdat niemand geduld voor zoiets heeft en t maar snel snel aansluit Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

veel respect man. gaat zeker geen weggegooide tijd zijn.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wist al dat je hiermee bezig was, maar zekers goed bezig man... Wanneer kan ik mn Polo langsbrengen voor eenzelfde 'Soldeer&Intape' behandeling? Razz
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ben ik blij dat tov een full option SX een polo nogal 'no option' is Very Happy

Zodra ik deze weer in elkaar heb zitten laat ik je wat weten en beginnen we eens, trek je wel maar n paar dagen er voor uit als je t op deze manier wilt hebben Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

maar euh,

ga je hier mee doen??

_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Heb zo'n vermoeden dat jij wel eens interesse zou kunnen hebben in dat alarm Freestyler, correct me if i'm wrong Razz

En Max, hoeft niet geheel op die manier hoor, maar voor CV en Kickbassspeakers in de deuren moeten we wel creatief gaan wezen. De micra had standaard al plaats om kabel de deuren in te laten gaan, de Polo heeft dat niet, laat staan een doorvoerrubber... DUs dat gaat weer een volgende uitdaging worden in mn Polo Project
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Heb zo'n vermoeden dat jij wel eens interesse zou kunnen hebben in dat alarm Freestyler, correct me if i'm wrong Razz


euh nou, als de manta klaar is en daar een aardige ICE inzit (el cheapo uiteraard) wil ik dat er toch wel graag in houden Wink


btw, iemand nog een 4tal schroefjes over van de aansluit punten op een versterker?? mis er nog 4 Razz
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kastje mag je hebben van me, zul je wel zelf op zoek moeten gaan naar een aansluitschema, heb niet gedocumenteert waar wat zat aangesloten, en de draden liggen inmiddels niet meer in de SX. Ook de ultrasoon sensoren zitten er niet meer bij, niet dat hij die echt nodig zal hebben denk ik, want op de deursensoren zat ie ook aangesloten. Ook zou ie in staat moeten zijn de CV te openen en sluiten met de AB. Als je m wil hebben izzie voor jou Smile

@longbow: Geen probleem, op de sloop wat doorvoerrubbers scoren van n gebakje, en stuk papier meenemen, gat waar de rubbers inzitten op dat papier overtrekken en vervolgens op je eigen deur tekenen, dan uitzagen, en voila, gaten + passende rubbers Wink Zul je wel even voor decoupeerzaag en boormachine moeten zorgen. Wel heb ik een dremel voor het gat zn randen precies goed te krijgen.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

sweet, dat aansluit schema regel ik me wel Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 4:

...en weer verder!


Connector gesoldeerd


2 extra kabels voor de JDM folding mirrors in de zwarte huls bijgelegd


Even t kabelboompje onder de bekleding door om t helemaal goed in te tapen weer, inclusief de 2 extra draden.


En de 2 extra draden helemaal bij de kabelboom leggen.


En bij netjes tot aan t einde waar ie hoort te lopen, no easy way Wink

Ze zitten nu bij heel de kabelboom, lopend naar de 2 extra connectors zodat ik nog altijd de deuren eruit kan nemen zonder kabels door te moeten knippen.


Extra connector voor de folding mirrors aan de bijrijderskant, aan de bestuurderskant zit een grotere connector die ook de CV motor zn signalen erbij heeft, aan de bijrijderskant zit dit al en was dit kleine connectortje genoeg.


Middenarmsteun zn kabelboompje weer helemaal netjes Smile


Extra draad getrokken voor trunk release en trunk trigger functie van t alarm.


Uiteraard ook netjes richting bij de kabelboom gezet om achter t dash te komen richting alarm.


Alarm een plaats gegeven en alle kabels tijdelijk over t dash heen en ze gelabeld, morgen draden naar waar ze heen moeten trekken en aansolderen plus inbinden bij de rest van de kabelboom.

Tevens ga ik een aantal zaken van t alarm modden om t nóg meer een fabrieksalarm te laten lijken, zoals t ledje tos ik weg, en verleg de draad naar een ongebruikte uitsparing voor n waarschuwingslampje in mn tellercluster... meer daarover morgen, tijd om te chillen nu na al dat harde werk weer Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 19 Apr 2007, 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi hoor Max!


Er zijn twee manieren om zoiets te doen; "goed" en "opnieuw",
jij kiest overduidelijk voor de eerste manier Wink
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 20 Apr 2007, 0:54    Onderwerp: Reageer met quote

Goed bezig, zal 'n hele verbetering zijn want 't ziet er gewoon link uit met die kroonsteentjes, zeker als 't ook nog niet gezekerd zou zijn.
Als je het alarmledje wegdondert en 't is het ledje dat ik denk dat 't is kan 'k hem nog wel gebruiken als je 'm niet meer hoeft Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB