Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Di 3 Apr 2007, 19:59 Onderwerp: Eindelijk begonnen aan project Cordia |
|
|
|
Beste mensen, het begin is eindelijk gemaakt...!!
De setup voor mijn mitsubishi cordia heb ik bepaald, en wordt als volgt :
Inlaatsysteem :
- 4 X 40mm Weber carburateur met zelfgemaakt inlaatspruitstuk
- 4 X K&N Luchtfilter (welke precies weet ik nog niet, kijken welke het beste past in mijn motor ruimte)
- Cold air intake vanaf de luchthapper rechtstreeks naar de luchtfilters, achter tegen het schutbord.
Uitlaatsysteem :
- Standaard 2.0 4-2 uitlaatspruitstuk (motor = 1.6)
- Handgemaakt buizensysteem, 2 pijpen naar achter
- 2 motor dempers achter onder de bumper (waarschijnlijk laser o.i.d.)
Ophanging :
- Vervangen van de voorste veerpoten door poten van een hyundai Scoupe GT Turbo, de rest is al turbo uitgevoerd dus blijft ongewijzigd
- rubber vervangen voor bridgestone potenza banden
Uiterlijk blijft verder ongewijzigd, daar ben ik wel tevreden mee.
Wat is er intussen al gebeurd ?
- Carburateurs zijn aangeschaft
- Eerste adapterplaten voor de carburateurs zijn gefreesd
- Alle delen voor het inlaatspruitstuk zijn ontworpen en klaar om de freesbank op te gaan, binnen ongeveer een maand moet alles gemaakt zijn en in elkaar gelast zijn.
Foto's van alle technische delen volgen binnenkort... _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 3 Apr 2007, 21:59 Onderwerp: |
|
|
|
Ben benieuwd, dat belooft wel wat als ik 't zo hoor _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Equinox Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 December 2004 | Posts: 640 | Woonplaats: Leeuwarden |
|
Geplaatst: Wo 4 Apr 2007, 9:12 Onderwerp: |
|
|
|
ben benieuwd naar de fotos! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Wo 4 Apr 2007, 9:29 Onderwerp: |
|
|
|
idem hier. ben benieuwd ziet er ook wel een tof project uit _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Do 5 Apr 2007, 17:38 Onderwerp: |
|
|
|
Dit gaat leuk worden _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Do 5 Apr 2007, 18:00 Onderwerp: |
|
|
|
Bij deze, de eerste sneak previeuw van mijn spruitstuk, nog op de digitale ontwerptafel. Hij is nog niet af, maar ik ben al een heel eind.
De twee losse platen (waar de "toeters" op zitten) zijn al gefreesd
_________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Vr 6 Apr 2007, 20:39 Onderwerp: |
|
|
|
Intussen heb ik op het werk ook al een draaier gevonden die de toeters voor me wil maken, even ter verduidelijking, de toeters zijn de verlopen van rond 40mm van de carburateurs naar rond 31 van mijn cilinderkop. ik maak dus redelijk snel de reductie, maar volgens mij moet de flow wel redelijk goed blijven zo. (voordeel is dat de inlaatpoorten op mijn cilinderkop ook rond zijn)
Intussen is het gehel ontwerp ook gereed, ik zal morgen ff een foto plaatsen.
Gr. Henry _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Za 7 Apr 2007, 12:24 Onderwerp: |
|
|
|
aah dat komt er netjes uit te zien denk ik ben benieuwd!! _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Wo 11 Apr 2007, 12:15 Onderwerp: |
|
|
|
Bij deze, de complete samenstelling van mijn inlaatspruitstuk... (digitaal althans)
_________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 11 Apr 2007, 16:22 Onderwerp: |
|
|
|
Echt mooi hoe dat met zo'n 3D CAD programma als Solidworks helemaal getekend wordt... Dat belooft een mooi eindresultaat _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Wo 11 Apr 2007, 21:45 Onderwerp: |
|
|
|
het is niet getekend met solidworks, maar met OneCNC, daarmee kan ik namenlijk ook meteen een bewerkingsprogramma maken voor een CNC-freesbank.
Solidworks gebruik ik alleen maar voor de weergave, omdat ik op mijn laptop (waar ik alle ontwerpen op maak) geen photoshop heb staan, en dat maakt screenshots maken wat lastiger...
Maar je hebt wel gelijk ja, een 3D weergave is idd wel erg handig bij het ontwerpen. _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Di 17 Apr 2007, 21:22 Onderwerp: |
|
|
|
Even een update over mijn project, ik heb vandaag door een collega aangeboden gekregen om, als mijn nieuwe spruitstuk af is hem geheel te laten coaten tegen te hoge temperaturen e.d. Wat het precies in houd weet ik nog niet helemaal, maar het komt er ongeveer op neer dat temp. invloeden van buitenaf (dus avn de uitlaat, het blok, e.d.) ongeveer 70% minder inwerking hebben op het spruitstuk. Dit schijnt F1 technologie te zijn, en aangezien die collega een bedrijf aan het opstarten is met diverse soorten coatings, met name voor aluminium, wilde hij dit graag testen op mijn spruitstuk. een van de extra voordelen is dat het spruitstuk aan de binnenkant superglad word, dus dat er een behoorlijk goede doorstroming zal zijn. Het mooiste is dat dit alles nog gratis wordt gedaan ook !!! _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Wo 18 Apr 2007, 14:40 Onderwerp: |
|
|
|
Klinkt misschien raar, maar het is voor de lucht doorstroming juist beter als je inlaattraject juist niet geheel glad is. De lucht moet dan langs de gladde wanden. Is op zich niet veel verlies, maar er ontstaat dan wel ongewenste turbulentie. Maar met een ruwere wand, waar luchtbelletjes langs de wand blijven zitten, kan de lucht makkelijker langs stromen. Lucht langs lucht is namelijk nóg minder wrijving. _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 18 Apr 2007, 20:10 Onderwerp: |
|
|
|
Wat longbow schrijft klopt, kijk bijv. ook maar eens naar een golfbal.
Die heeft niet voor niets "dimples"; zonder zou die veel minder goed vliegen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Do 19 Apr 2007, 17:27 Onderwerp: |
|
|
|
Dat snap ik maar in een spruitstuk heb je natuurlijk wel te maken met aanzuiging en werveling... ik weet niet precies hoeveel verschil dat uit zou kunnen maken, maar volgens mij heeft het er wel iets mee van doen. Bovendien kan de motor straks veel makkelijker zijn lucht aan door 4 gaten van 40mm ipv 1 van ongeveer 65... dus verschil zal het zeker wel maken _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
|
|