Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

APK
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Wo 21 Mrt 2007, 11:15    Onderwerp: APK Reageer met quote

ZO! mijn Coltje is weer door de keuring. Alleen de accu was niet goed vast en de kentekenverlichting was niet goed omdat ik 1 ledje erin had en dit was meer blauw dan wit licht zei hij.

Voor de rest zei hij dat de versnellingsbak op het einde van zijn latijn was. Iets met de lagers. Dit idee hadik al eerder( sinds de engine swap) omdat hij erg lawaai maakt. Nu is mijn vraag:

Kan ik de hydraulische koppeling van dat andere motorblok gebruiken om daar de lager uit te halen? Of is dat een te groot gedoe ivm tandwielen?
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Wo 21 Mrt 2007, 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Als je nog nooit een versnellingsbak uit elkaar gehaald hebt, zou ik (zeker bij een dagelijkse auto) niet zelf aan de bak gaan sleutelen. Dan zou ik toch liever kiezen voor een andere (sloop)versnellingsbak die je in z'n geheel omzet.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 21 Mrt 2007, 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Als je nog nooit een versnellingsbak uit elkaar gehaald hebt, zou ik (zeker bij een dagelijkse auto) niet zelf aan de bak gaan sleutelen. Dan zou ik toch liever kiezen voor een andere (sloop)versnellingsbak die je in z'n geheel omzet.


of juist die "sloop"bak open maken en in orde maken.

Dan leer je nog eens wat, en als je het verneukt, is het geen probleem. Haal je weer een andere op de sloop  Wink

ZONDER dat je daily stil staat  Twisted Evil
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Wo 21 Mrt 2007, 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

Das idd nóg beter ja Very Happy
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Wo 21 Mrt 2007, 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Als je nog nooit een versnellingsbak uit elkaar gehaald hebt, zou ik (zeker bij een dagelijkse auto) niet zelf aan de bak gaan sleutelen. Dan zou ik toch liever kiezen voor een andere (sloop)versnellingsbak die je in z'n geheel omzet.


Ja maar dan is het weer afwachten hoeveel beter die is. Die zal dan ook 16 jaar oud zijn.
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 21 Mrt 2007, 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

NIEUWE lagers...

Als je dan toch de moeite gaat doen je bak
te openen doe het dan in 1 keer goed.

Of zoals de Amerikanen zeggen:

There are two ways to do something:
"good" and "Again"...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoor net van iemand dat het vervangen van de drukplaat en drukgroep ook voldoende zou kunnen zijn. Hij heeft er even in gereden en hij zei dat de koppeling heel laat pakt en heel diep moet worden ingedrukt.

Trouwens: ik loop nu stage bij Friesche Vlag en zoals het nu staat kan ik daar na mijn stage blijven werken dus dat betekend een fulltime baan. Dat betekend meer geld. En dat gaat betekenen dat ik waarschijnlijk mijn eigen auto ga halen. Die Colt waar ik nu in rij is officieel van mijn vriendin. Ik ga dan mijn eigen Colt/Lancer c50 GTI kopen. Just to let you know Wink
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Heel diep ingedrukt moet worden is goed, je koppelpunt moet zo laag mogelijk zitten, zodat je m tot aan de bodem moet intrappen om te grijpen, en n beetje omhoog laten komen al koppelen is.

Mocht ie te hoog liggen, volgens mij is die colt nog gewoon met n kabel, dan zou je m kunnen bijstellen zodat ie weer ligt waar ie moet liggen, op de zelfde manier waarop je n fietshandrem bij kunt stellen. Even op de bak kijken, daar zit n kabel (of 2 als je ook nog kabel hebt voor je km-teller) en waar de (goede) kabel de bak in gaat kun je m bijdraaien.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

He idd dat zou het wel eens kunnen zijn want sinds de bak eraf is geweest en er weer op is gezet doet hij zo vreemd. Die kabels zijn toen los geweest. Zal eens kijken
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Heel diep ingedrukt moet worden is goed, je koppelpunt moet zo laag mogelijk zitten, zodat je m tot aan de bodem moet intrappen om te grijpen, en n beetje omhoog laten komen al koppelen is.

Mocht ie te hoog liggen, volgens mij is die colt nog gewoon met n kabel, dan zou je m kunnen bijstellen zodat ie weer ligt waar ie moet liggen, op de zelfde manier waarop je n fietshandrem bij kunt stellen. Even op de bak kijken, daar zit n kabel (of 2 als je ook nog kabel hebt voor je km-teller) en waar de (goede) kabel de bak in gaat kun je m bijdraaien.


vergeet dat maar snel

je koppeling moet zodanig afgesteld zijn, dat wanner je het pedaal instrapt, gelijk weerstand moet voelen, dus met zo min mogelijke speling.

Wanneer de koppeling slijt, moet je dus hoe langer hoe dieper intrappen. Dat zou betekenen dat wanneer je bij een nieuwe koppeling, het pedaal tot op de vloer in moet trappen, je na een tijd, gaat schakelen met slippende koppeling, iets wat niet bepaald bevorderlijk is.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ja maar het kan dus wel zo zijn dat er nu meer speling in die kabels zit sinds ze eraf zijn gehaald. Ik zal eens kijken of ze uberhaupt verstelbaar zijn.
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

meestal zit de stelschroef op de bak (draadeind aan het einde van de kabel)
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Walter B
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Maart 2007
Posts: 84
Woonplaats: boskoop
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
Maximus schreef:
Heel diep ingedrukt moet worden is goed, je koppelpunt moet zo laag mogelijk zitten, zodat je m tot aan de bodem moet intrappen om te grijpen, en n beetje omhoog laten komen al koppelen is.

Mocht ie te hoog liggen, volgens mij is die colt nog gewoon met n kabel, dan zou je m kunnen bijstellen zodat ie weer ligt waar ie moet liggen, op de zelfde manier waarop je n fietshandrem bij kunt stellen. Even op de bak kijken, daar zit n kabel (of 2 als je ook nog kabel hebt voor je km-teller) en waar de (goede) kabel de bak in gaat kun je m bijdraaien.


vergeet dat maar snel

je koppeling moet zodanig afgesteld zijn, dat wanner je het pedaal instrapt, gelijk weerstand moet voelen, dus met zo min mogelijke speling.

Wanneer de koppeling slijt, moet je dus hoe langer hoe dieper intrappen. Dat zou betekenen dat wanneer je bij een nieuwe koppeling, het pedaal tot op de vloer in moet trappen, je na een tijd, gaat schakelen met slippende koppeling, iets wat niet bepaald bevorderlijk is.



de speling op je koppelingspedaal moet ongeveer 6mm.
Dus let hier op met afstellen
_________________
steel niet de overheid duldt geen concurrentie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Walter B schreef:
Freestyler schreef:
Maximus schreef:
Heel diep ingedrukt moet worden is goed, je koppelpunt moet zo laag mogelijk zitten, zodat je m tot aan de bodem moet intrappen om te grijpen, en n beetje omhoog laten komen al koppelen is.

Mocht ie te hoog liggen, volgens mij is die colt nog gewoon met n kabel, dan zou je m kunnen bijstellen zodat ie weer ligt waar ie moet liggen, op de zelfde manier waarop je n fietshandrem bij kunt stellen. Even op de bak kijken, daar zit n kabel (of 2 als je ook nog kabel hebt voor je km-teller) en waar de (goede) kabel de bak in gaat kun je m bijdraaien.


vergeet dat maar snel

je koppeling moet zodanig afgesteld zijn, dat wanner je het pedaal instrapt, gelijk weerstand moet voelen, dus met zo min mogelijke speling.

Wanneer de koppeling slijt, moet je dus hoe langer hoe dieper intrappen. Dat zou betekenen dat wanneer je bij een nieuwe koppeling, het pedaal tot op de vloer in moet trappen, je na een tijd, gaat schakelen met slippende koppeling, iets wat niet bepaald bevorderlijk is.



de speling op je koppelingspedaal moet ongeveer 6mm.
Dus let hier op met afstellen


Ligt aan merk/type

zelf stel ik hem altijd speling vrij af.
Dus gewoon de kabel strak trekken, dan de lvork op de bak zo ver mogelijk naar voren en dan de moeren over het draadeind.

Den heb je zekers weten geen speling meer op de kabel/vork.

uiteraard niet te strak zetten, maar dat lijkt me logisch.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

OK ik heb net effe gereden en er gebeurde iets wat me niet beviel. Ik trok op en toen ik in de 5 zat en flik gas gaf toen schoot ie na de 3500 toeren ineens door naar 4000/4500 toeren zonder sneller te gaan....het lijkt er dus op dat de drukplaat te weinig grip had en dus doorschoot ofzo :S
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB