Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 18 Mrt 2007, 22:17 Onderwerp: |
|
|
|
Met achterste cilinder bedoel ik dan ook de cilinder waar de lucht als laatste komt, het verst af van de gasklep, drukte me verkeerd uit, sorry (gewend van op t forum van de 200SX owners club, waar we het allemaal over de zelfde hebben).
De keuzes van de fabriek zijn zelde de beste keuzes, met de huidige tune van je motor zal t prima zijn, maar op het moment dat je zelf wilt gaan mappen wil je een waarde hebben die zo realtime mogelijk is, en hoe korter dit dus bij je uitlaatpoort is, hoe beter in principe. Vanaf de fabriek wordt de lambda ook niet geplaatst voor het mappen of voor de gezondheid van het blok. De fabriek plaatst namelijk een (of twee zoals bij jou) narowband lambda sensor(en) om te zorgen dat de kat niet leegbrand (de sensor voor je kat), en in het geval van een tweede erachter om te kijken of de kat voldoende resultaat geboekt heeft, min of meer een controlle of de kat goed functioneerd. Voor verdere vragen hierover is een apart topic waar ik een discussie had over hoe het OBD systeem werkt, sterk hieraan verwant. Ik geloof dat het die van luchtmassametermod was waar die discussie in zit.
Waarom de cilinder die de minste lucht krijgt? Deze loopt het armst, en het heetst. Een te arm en te hete verbranding is echt funest voor je motor, kan m killen voor je de eerste kilometer erop hebt. Wil je het echt heel goed doen, dan neem je een gelijk aantal sensoren aan het aantal cilinders. Dus in elke uitlaatrunner een wideband lambda en uitlaatgastemperatuur sensor. Dan heb je van elke cilinder een acurate meting.
Echter neem ik zelf de armste cilinder, n beetje te rijk is niet erg, te arm rampzalig, gemapt dat die ietsje te rijk staat (veiligheidsmarge), dan zit t goed.
@Mulder: Als je standalone gaat raad ik je tevens een uitlaatgastemperatuur sensor aan, vergat ik eerst nog te zeggen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 19 Mrt 2007, 0:54 Onderwerp: |
|
|
|
Weer wat geleerd! Interessant verhaal zo! _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
|
Naar boven |
|
|
| Mulder Newbie
| Geregistreerd op: 9 Maart 2007 | Posts: 22 | Woonplaats: Arnhem |
|
Geplaatst: Zo 13 Mei 2007, 17:59 Onderwerp: |
|
|
|
Ik kan nou eindelijk beginnen, zit nog te kijken wat er allemaal moet gebeuren.
Wat mij nog onduidelijk is:
Hoe zit het met de brandstofdruk?
en
Hoe regel je de compressor druk - dmv een pouli kan natuurlijk maar dan stel je em in dat hij bij 7000 toeren (max) 0.5 bar geeft ongeveer, dan zal hij onderin de toeren vrij weinig doen, je wil natuurlijk dat hij vanaf 2000 toeren al 0,5 bar overdruk geeft oid
Maar is dat ook mogelijk dmv een klep of koppeling of een soort van wastegate?
Laatst aangepast door Mulder op Zo 13 Mei 2007, 18:06, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
|