Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Kleine compressor inbouwen.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mulder
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 Maart 2007
Posts: 22
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Vr 9 Mrt 2007, 17:33    Onderwerp: Kleine compressor inbouwen. Reageer met quote

Hallo,
Ik en een maat willen graag op onze daihatsu applause 1.6 een kleine compressor gaan inbouwen. Hij word aangedreven door een extra pouli op de krukas waarschijnlijk. En moet een werkdruk gaan leveren van ongeveer 0.4 a 0.5 bar zodat er met standaard compressie en injectoren gewerkt kan worden (hopen we Surprised )
De vraag is wat we nog meer aan moeten zullen passen? Het motormanagement systeem natuurlijk. Het ontstekingstijdstip en proberen wat er gebeurt als we lamdba op 1 houden wat hij dan doet. Dit kan misschien wel op school instellen.
Ook zal er een cat loze uitlaat onder komen met een ruig dempertje en een leuk luchtfilter uiteraard.
Heeft een intercooler hier nut op?
Welke problemen lopen we tegenaan?
Word de olie te heet?
Moeten er ook andere bougies in?

Grt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 9 Mrt 2007, 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is het slim jezelf even voor te stellen, dan is namelijk ook
in te schatten hoever jouw kennis gaat en wat je zelf zou kunnen.

Want nu geef je in 1 post (en nog je eerste ook) tegenstrijdige info;
in eerste instantie lijk je te weten wat je doet, maar meteen daarna
stel je vragen die dat niet echt onderschrijven.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mulder
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 Maart 2007
Posts: 22
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Za 10 Mrt 2007, 1:08    Onderwerp: Reageer met quote

ok
ik ben albert mulder eerste jaars hbo autotechniek student en me maat ook. Ik kom van de havo dus heb vrij weinig ervaring, en zoizo nog niks in de buurt van dit gedaan.

We hebben laatst even overlegt met iemand van verhoeven tuning overlegd en daar aan heel veel informatie gekomen. En op school wat dingen geleerd Smile
We willen dit doen om ervaring te krijgen, wat nieuws-leuks te doen en te expirimenteren. De auto kostte toch maar 175 euro dus als het niks word maakt het in principe ook niet veel uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 10 Mrt 2007, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

OK, nou welkom!

Antwoorden laat ik even over aan de mensen
die verstand hebben van geblazen wagens...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Ma 12 Mrt 2007, 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is 0.4-0.5 bar druk al behoorlijk veel voor dat motortje, aangezien dat blok waarschijnlijk een redelijk hoge compressie heeft en voor drukvuling je een lage compressie wilt hebben... ik zou eens voorzichtig beginnen met 0.2 bar, en van daar uit verder opbouwen. Verder weet ik eerlijk gezegd niet helemaal zeker of een intercooler nut heeft bij een compressor, die wordt namenlijk niet zo warm als een turbo, maar als je je lucht verder af kunt koelen wordt het volume kleiner, en heb je dus meer zuurstof in je cilinders, wat altijd goed is. Zorg iig voor een goede uitlaatlijn, want immers, wat je er in perst moet er ook weer uit kunnen !! Verder ben ik erg nieuwsgierig naar dit projectje, en ben ik benieuwd wat de uitkomst zal gaan zijn !
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Mulder
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 Maart 2007
Posts: 22
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Ma 12 Mrt 2007, 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ja we kunnen natuurlijk met verschillende poulies en snaren aan te gang gaan of met een electromagnetische koppeling er tussen. Alleen dat is allemaal weer wat duurder. Het doel is natuurlijk om het zo low budget mogelijk te houden, want ik ben natuurlijk wel student, en ben per maand al genoeg kwijt aan mn huis.

Misschien kan de intercooler ook dienen om de druk te verlagen aangezien de druk voor  intercooler groter is dan erna, maar hoeveel dat dan scheelt ben ik benieuwd naar en of dat ook enigzins simpel te meten is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Di 13 Mrt 2007, 0:04    Onderwerp: Reageer met quote

Nadat de druk in de intercooler is opgebouwd maakt dat niet meer uit... het duurt alleen wat langer voordat je je volledige druk hebt... maar als je je blok heel wilt houden, dan zou ik toch voorzichtig zijn met de druk waarmee je gaat rijden.. Tip : zorg ook voor een goede drukmeter in de auto, zodat je ten alle tijden weet wat er gebeurt !
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Di 13 Mrt 2007, 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

0,3 - 0,4 moet te doen zijn op dezelfde compressie. Die 1.6jes zijn wat dat betreft best ok.

Zorgt in ieder geval voor een intercooler, al is het maar om het pingelen tegen te gaan .Elke graad zakken is voordeel. Maatje grotere injectoren, en aanpassing van motormanagement (denk eens aan een KMS-systeem).
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mulder
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 Maart 2007
Posts: 22
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Di 13 Mrt 2007, 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Een maatje grotere injectoren, zal hij het zonder niet goed doen? Of moet alleen de brandstofdruk omhoog?

Ik hoorde vandaag van iemand ook een leuk idee, een stand alone mm Megasquirt. Voor 250 dollar zijn ze te krijgen als bouwpakketje en je krijgt de software en kabels erbij, je kan em dan volledig mappen. Dat is denk ik wel een goed betaalbare optie. Alleen moet er met drukvulling wsl wel een breedban lambda sonde van 200 euro bij.

En uitlaat zal ook wel aardig belanrgrijk zijn neem ik aan. Dus daar kunnen we zelf wat in elkaar lassen.

De druk willen we de hele tijd in de gaten houden met een MAP sensor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 13 Mrt 2007, 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Geen idee op hoeveel dutycycle je injectoren nu draaien onder WOT, dus ook onmogelijk te zeggen of je injectoren afdoende zijn, zonodig zou je ook je benzinedruk wat omhoog kunnen schroeven om n beetje op te vangen.

Wat ik je aan raad is een wideband o2 kitje te nemen met datalogging.

Begin laag, en schroef de druk langzaam op, en bekijk je logs om te zien of het mengsel niet te arm gaat lopen. Schroef je benzinedruk indien nodig iets omhoog en kijk of het verbeterd, vervolgens weer een beetje omhoog.

Met je standaard compressie is 0,5 bar nog net te doen. Wel moet je dan je ontstekingsmoment wss gaan aanpassen, wil je dat zonder pingelen draaien. Zowiezo ook 98 gaan tanken vanaf dan.

Bij 0,5 bar zou ik je wel een kleine intercooler aanraden, zeker niet te groot, daar heb je niks aan met relatief zo weinig druk, dit zal alleen lag opleveren.

Mits je voorzichtig te werk gaat en niet overhaast, zou 0,5 bar misschien best mogelijk zijn op je standaard setup, stand alone is altijd beter, maar de vraag is ook heb je het wel echt nodig, en is de winst die je boekt het geld en werk waard. In dit geval neig ik om te zeggen: "nee, dat is het niet". Gezien je met een charger wel je motorkarakterestiek gaat aanpassen lijkt het me wijs wel n piggyback computer aan te schaffen voor je fueling. Maar of het echt nodig is weet je pas als het zover is, ik zou beginnen met n wideband kitje nu al, log n paar run's waarin je flink door trekt, vooral de 4 en de 5 waarin de belasting t hoogst is. Dan weet je hoe je mengverhouding is en hoeveel te rijk ie standaard al staat.

Als uitlaat zou ik gaan denken aan een 2,25 of misschien zelfs 2,5 inch uitlaatsysteem, je zou kunnen opteren om op de sloop standaard kat en dempers van n 3 liter ofzo af te halen, en die ertussen te lassen om t geluid normaal te houden en toch door je keuringen te komen, waarom van n 3 liter? Die hebben standaard n stuk minder ristrictief uitlaatsysteem dan n 1.6je, en kan n leuke goedkope upgrade zijn die je auto toch praktisch houd.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Mulder
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 Maart 2007
Posts: 22
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Di 13 Mrt 2007, 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, goede tips en bedankt!
Stand alone is mischien niet zozeer nodig, maar omdat het compleet instelbaar is, is het natuurlijk wel veel leerzamer en leuker. Past ook mooi binnen de opleiding. Voor de prijs t.o.v piggyback hoef je het afaik niet te laten. Kan zijn dat ik verkeerd zit.
En als je een MegaSquirt 1 heb kan je die later ook nog altijd op een andere auto gooien, dus een nuttige investering imo.
Dat van dat 3liter spul is idd een goed idee. Natuurlijk gaan we voorzichtig te werk, want je hoort van iedereen dat als je het te snel of te veel druk dat het dan mis gaat.

Een kleine intercooler, van een corrado ofzo? Die kosten tweedehands niks.
En met de o2 kit, bedoel je zoiets http://www.innovatemotorsports.com/products/lm1.php ? En wat zijn de voordelen hiervan dan?
Hoeveel kost zoiets ook al snel 200-300 dollar toch? Of ben je daar dan in een keer mee klaar en hoef je geen lamdba sensor te kopen?

Wat ik me nog wel afvraag als je met een MegaSquirt systeempje aan de gang zou gaan en je houd je standaard narrowband sensor of dat zou werken?

En hoe moet je brandstofdruk opvoeren dmv zo'n electrische regelaar, want je ziet ook wel es dat ze er gewoon deuken inslaan, nadeel lijkt me dan dat je niet meer weet hoe-erg je de druk dan verhoogt.

Ik moet trouwens asap even een werkplaatshandboek van zon ding regelen aangezien daar alle info instaat, iemand een idee waar ze die zouden kunnen hebben? Gewoon bij de dealer?

BVD Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 14 Mrt 2007, 2:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog wel n kleine intercooler voor n prikkie, standaard intercooler van een 200SX, is een WMIC, die komt dus achter 1 van de kleine luchthappers van de voorbumper (meestal 1 grote luchthapper met 2 kleine ernaast waar soms ook mistlampen geplaats zijn/kunnen worden). Voor waar je m voor wilt gebruiken meer dan genoeg, en door de kleine maat weinig drukverlies. 75 euro is ie voor jou.

Verder is megasquirt als je t leuk vind om te doen en leren zeker geen weggegooid geld. Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Mulder
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 Maart 2007
Posts: 22
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Do 15 Mrt 2007, 16:27    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, bedankt voor het aanbod, ik kan wsl nog wel eentje gratis krijgen.

Heb je toevallig nog antwoord op mijn andere vragen Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 18 Mrt 2007, 0:55    Onderwerp: Reageer met quote

Tuurlijk, u vraagt, wij antwoorden... of was t nu draaien? Och ja, whatever! Wink

Quote:
En met de o2 kit, bedoel je zoiets http://www.innovatemotorsports.com/products/lm1.php ? En wat zijn de voordelen hiervan dan?
Hoeveel kost zoiets ook al snel 200-300 dollar toch? Of ben je daar dan in een keer mee klaar en hoef je geen lamdba sensor te kopen?


Als je wat zoekt kun je tussen de 200 en 300 wel n kitje met datalogging vinden, geen idee of t megasquirt systeem dit ook bied. De engine managements waarmee ik bekender ben (AEM EMS en DTA) bieden wel dergelijke functies, erg handig voor het mappen en diagnostiseren van problemen.

Quote:
Wat ik me nog wel afvraag als je met een MegaSquirt systeempje aan de gang zou gaan en je houd je standaard narrowband sensor of dat zou werken?


Dat kan wel, maar dan zul je moeten mappen op n rollenbank, dan hangen ze een sensor in je uitlaat. Zelf ben ik hier niet kapot van, want omdat het gas een lange weg moet afleggen voor het bij t uiteinde van de uitlaat is heb je dan geen realtime data meer. Zelf zeg ik, wil je gaan mappen, dan doe je dit met n wideband, datalogging, laptop, en n stuk afgesloten weg waar je m op de weg, in echte omstandigheden kunt mappen. Fijnafstelling doe je daarna eventueel nog op de bank, liefst met n fatsoenlijke wideband op de plek waar die hoort, ik adviseer altijd het uitlaatspruitstuk, bij de achterste cilinder (die krijgt de minste lucht en loopt dus t armst, te rijk is niet zo'n ramp tot in mate, te arm is einde blok, zorg je dus dat t bij de achterste snor zit... je raad m al).

Quote:
En hoe moet je brandstofdruk opvoeren dmv zo'n electrische regelaar, want je ziet ook wel es dat ze er gewoon deuken inslaan, nadeel lijkt me dan dat je niet meer weet hoe-erg je de druk dan verhoogt.


Je raad t zelf al, wil je je brandstofdruk omhoog schroeven moet je een Adjustable FPR hebben (Fuel Pressure regulator). Ik kan aan mooie universele komen met n drukmetertje erop, erg duur zijn ze ook niet en de kwaliteit is erg behoorlijk voor wat je betaald.

Quote:
Ik moet trouwens asap even een werkplaatshandboek van zon ding regelen aangezien daar alle info instaat, iemand een idee waar ze die zouden kunnen hebben? Gewoon bij de dealer?


Ik zelf heb nogtoe van al mn wagens de werkplaatshandboeken op internet terug gevonden. Zelf printte ik ze uit op mn werk, daar koste t me geen drol. Wel een keer een vraag gekregen waarom 3 pakken papier erdoorheen waren op 1 middag Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 18 Mrt 2007, 1:54    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
bij de achterste cilinder (die krijgt de minste lucht en loopt dus t armst

Is dat altijd zo? Hoe zit het dan met bijv. mijn 3-cilindertje?
Daarbij komt de lucht middenvoor de middelste cilinder binnen en loopt aan de
uitlaat ook vanaf de middelste "rechtdoor" met een lambda-sensor net voor en net na
de cat. (die zit meteen na het spruitstuk, zelfs nog onder de motorkap!)
Quote:
Zelf printte ik ze uit op mn werk, daar koste t me geen drol. Wel een keer een vraag gekregen waarom 3 pakken papier erdoorheen waren op 1 middag

Die zijn gewoon niets gewend; ik heb afgelopen vrijdag nog een halve PALLET papier weggedraaid Very Happy Dat zijn dus 50.000 vel ofwel 100 pakken...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB