Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

ESP
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
binum
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 10 Februari 2007
Posts: 7
Woonplaats: Gent
PostGeplaatst: Wo 28 Feb 2007, 12:04    Onderwerp: ESP Reageer met quote

He'y, ik weet dat ik een knop heb om esp aan en uit te zetten volgens mij staat het voor electronic stability program of niet? Maar ik weet juist nie twat het doet... Is het beter om met esp uit te rijden zoals ik nu altijd doe of in welke gevallen moet ik het aanzetten?

alvast bedankt  Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 28 Feb 2007, 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen ervaringen met ESP en kan weinig erover zeggen hoe het in praktijk werkt en of het goed werkt. Maar ik sta altijd wat wantrouwig tegenover technieken die ervoor moeten zorgen dat alles veilig verloopt, in mijn mening moeten we op de eerste plaats de verantwoordelijkheid hebben daar zelf voor in te staan.

Je betekenis van de afkorting klopt. Het is software die er letterlijk voor zorgt dat de wagen stabiel op de weg blijft, en niet zou spinnen of uitbreken in bepaalde omstandigheden. Het systeem bestudeert feitelijk constant de grip aan de wielen, maar ook wat de bestuurder doet qua gas geven, sturen, en remmen. De acties van de bestuurder worden constant vergeleken met het gedrag van de auto, en als dat niet meer klopt grijpt het systeem in door middel van het vermogen op de wielen aan te passen, of te remmen op voor- of achterwielen en zo de auto weer daar te krijgen waar het systeem "ziet" dat de bestuurder hem heen wil hebben.

Wil je het zeker weten hoe goed het werkt zou je het al op een gesloten circuit moeten uitproberen door extreme handelingen uit te voeren, of opzetterlijk de wagen proberen te laten uitbreken.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Wo 28 Feb 2007, 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

Gweoon aan laten staan. Zeer goed werkend systeem.
Heb je normaal geen last van. Stel je zou moetne uitwijken en een ruk aan het stuur geven, kán de ESP ervoor zorgen dat je niet achterstevoren staat.

Het is geen wondermiddel, maar kan wél net dat extratje zijn wat je nodig had in sommige situaties.
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 28 Feb 2007, 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

mijn ervaring met ESP is dat het zuigt.

Dankzij ESP had ik dus bijna een smart in een andere auto geparkeerd omdat en de remmen niet meer werkten en het gaspedaal niet meer reageerde en motor compleet ontkoppeld was.

gevolg, kon enkel nog maar sturen, verders kon ik niets meer aan dat ding regelen.

ESP regelt (zo ver mijn kennis rijkt over ESP) de wielspin per band dmv aansturing van de ABS pomp en daarmee de remmen op elk apart wiel.
Bij moderne motoren regelt ESP ook het accelereren (dmv gaspedaal uitschakelen bij een drive-by-wire systeem, of simpel de ECU tijdelijk uit te schakelen)

Het systeem zou ervoor moeten zorgen dat je wagen op de weg blijft zonder te spinnen, wielen blokkeren, of te tollen.

Voor mij hoeft het iig niet.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 28 Feb 2007, 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

ESP houd een auto op koers door het onafhankelijk remmen van
de wielen, of zoals Freestyler ook zegt gas meer of minder geven.

Hiervoor wordt o.a. gebruik gemaakt van de sensoren voor de ABS,
plus informatie over stuuruitslag, stand van het gas en een paar gyroscopen.

Hieronder een simpele schematische uitleg.


In het Engelse programma "5th Gear" heeft Tiff Needel een
keer laten zien hoe groot het verschil tussen aan en uit is.
Naar aanleiding daarvan zou ik zeggen; "laat lekker aan staan".

Watvoor nu het heeft dat het uit kan weet ik niet,
zal wel met de "recreatiefactor" te maken hebben Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Wo 28 Feb 2007, 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Ik heb geen ervaringen met ESP en kan weinig erover zeggen hoe het in praktijk werkt en of het goed werkt. Maar ik sta altijd wat wantrouwig tegenover technieken die ervoor moeten zorgen dat alles veilig verloopt, in mijn mening moeten we op de eerste plaats de verantwoordelijkheid hebben daar zelf voor in te staan.

Je betekenis van de afkorting klopt. Het is software die er letterlijk voor zorgt dat de wagen stabiel op de weg blijft, en niet zou spinnen of uitbreken in bepaalde omstandigheden. Het systeem bestudeert feitelijk constant de grip aan de wielen, maar ook wat de bestuurder doet qua gas geven, sturen, en remmen. De acties van de bestuurder worden constant vergeleken met het gedrag van de auto, en als dat niet meer klopt grijpt het systeem in door middel van het vermogen op de wielen aan te passen, of te remmen op voor- of achterwielen en zo de auto weer daar te krijgen waar het systeem "ziet" dat de bestuurder hem heen wil hebben.

Wil je het zeker weten hoe goed het werkt zou je het al op een gesloten circuit moeten uitproberen door extreme handelingen uit te voeren, of opzetterlijk de wagen proberen te laten uitbreken.


Beetje oppervlakkig... Ongelukken en plots uitwijken zullen doorgaans vooraf gegaan zijn door een situatie die niet (goed) te anticiperen was... Een hert dat overrent, kinderen die plots oversteken in drukke straat, botsing vlak voor je neus, en dan ben je toch wel blij met airbags, ESP en andere elektronische hulpmiddelen. Eerste verantwoordelijkheid ligt uiteraard bij de bestuurder zelf, maar soms kunnen ESP e.a. wel makkelijk zijn, mits het goed werkt... Zoals Freestyler ook aangeeft is ook dat helaas niet altijd het geval. Ik zou 'm gewoon altijd aanzetten, maar als je bijv. eens wilt sporten dan kun je 't uitzetten zodat de elektronica de fun niet bederft Razz
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 28 Feb 2007, 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je zeker gelijk in, dat het bij onvoorziene omstandigheden die de beste chauffeur niet kon zien aankomen, net dat verschil kan maken. Maar als ik Freestylers verhaal lees kan het even goed averechts effect hebben.
Zelfde met veiligheidsgordels, er zijn al levens gered doordat de mens goed vastzat, maar ook juist doordat ze uit de wagen gekatapulteerd werden voordat die volledig als 'n propje papier verfrommeld werd.

Dat zijn van die dingen die je niet over één kam kunt scheren zoals in praktijk helaas wel altijd gedaan wordt.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat mensen vaak teveel gaan vertrouwen op al die electronische snufjes, te nonchalant achter het stuur gaan zitten want alles rijdt toch wel vanzelf, of juist door zaken als ABS en ESP/ESC hun wagen nog wat verder tot het uiterste proberen te drijven.
Kortom ze vergeten of ontkennen dat ze als bestuurder toch de eerste verantwoordelijkheid hebben voor hun veiligheid en die van anderen op de weg.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 28 Feb 2007, 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik kijk naar de statistieken heb ik toch liever WEL gordels,
Airbags en EBD op mijn wagentje (ESP heeft mijn Aygo niet).

Als je namelijk alle "als"en bij elkaar gooit kun je nooit meer wat doen;
de straat opgaan is gevaarlijk, want daar gebeuren ongelukken, maar
in bed blijven kan ook niet, want als het dak instrot lig je er ook onder...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 1 Mrt 2007, 2:19    Onderwerp: Reageer met quote

Kan ook wat van de straat af je slaapkamer in komen vliegen Laughing
Ja ik gebruik m'n gordels ook altijd, zelfs de kortste stukjes. Echter in statistieken geloof ik niet zo, die kun je elke kant op laten gaan. Kwestie van wanneer je wie de vragen stelt Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Di 6 Mrt 2007, 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn mening is het zelfde als freestyler op de openbare weg lekker aan laten en als je eens lekker wilt racen of driften uit zetten. ESP heeft al een hoop levens gered. dus lekker aan laten staan als je normaal rijd dan zal de esp vrijwel nooit ingrijpen.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 6 Mrt 2007, 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik houd er niet van van die systemen.

Mensen worden er lui van, minder allert, en hun stuurmanskunsten worden niet beter van ze alles uit handen nemen.

Als ik met een SX de bocht te hard neem gaat ie dwars, zo kan ik de bocht nog altijd nemen zonder in de vangrail te drukken.

Laatst was ik n beetje geirriteerd aan t rijden, neem n bocht te hard met nat weer, en ja hoor, hij breekt uit, neus richting berm, door m toen om te gooien maakte ik n serieus flinke drift, en kreeg ik m UIT de vangrail gehouden terwijl 323 girl achter me dacht "Oh ***, daar gaat ie dan...". Dat was met ESP niet gelukt, dan had ie n wiel afgeremd, en zou ik niet uitgebroken zijn maar dat had tevens betekend dat de bocht te flauw genomen werd, en ik in de berm belande.

Het leren kennen van je wagen, leren hoe die reageerd en hoe jij daar weer op moet reageren is nog altijd beter dan van die systeempjes.

Ongelukken gebeuren idd wel door plots moeten uitwijken, maar ik blijf erbij, je hersens zijn daar ook toe in staat wanneer je gewoon zorgt dat je allert achter het stuur zit. Dit soort systemen geven de bestuurder vaak ook vals vertrouwen.

Wel ben ik van mening dat wanneer je rustig aan t rijden bent, en iets gebeurd waar je niet op rekend, het wel handig kan zijn, mits het perfect werkt. Op het circuit waar je maximaal gebruik wilt maken van de mogelijkheden van je wagen, of als je gewoonweg aan t racen bent, dan helpt ESP totaal niets, en hoort t gewoon uit te staan.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Zo 11 Mrt 2007, 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

hmmmmm maar mitch Confused  jij rijd toch altijd dwars door bochten  Rolling Eyes  Laughing hahahah
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Di 13 Mrt 2007, 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

helaas is niet iedereen zo'n bestuurder, maximus, en hebben ze voor jou dat knopje uitgevonden om t  uit te zetten.

Dwarsgaan is voor 90% van de mensen funest, onderstuur daarentegen loopt meestal met minder letsel af Smile

Ook het feit dat je minder oplettend rijdt met veiligheidsmaatregelen is gewoon een uit de lucht gegrepen opmerking, welke ik sterk betwijfel. Ik denk eerder dat je wél oplet. Ow, het ESP lampje brandde ... beetje rustig aan doen. Dát is hoe ik erop reageer.

t is net als met Tom Tom. Aangetoond is al, dat mensen, wanneer ze een navigatiesysteem gebruiken, harder rijden, maar oplettender en geconcentreerder, en aantoonbaar minder ongelukken gebeuren (paar weekjes terug, TNO).
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Di 13 Mrt 2007, 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik word gek van mijn navigatie die in een 50km/h zone, als ik 51km/h rij, al gaat zeiken van 'U rijd te hard!' Pff. Maar goed, das een ander verhaal Smile
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 13 Mrt 2007, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Ik word gek van mijn navigatie die in een 50km/h zone, als ik 51km/h rij, al gaat zeiken van 'U rijd te hard!' Pff. Maar goed, das een ander verhaal Smile


is idd een ander verhaal, maar in dat verhaal (lees handleiding  Razz ) staat precies beschreven, hoe dat je dat uit kunt zetten
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB