Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Water sprayen om de IC te koelen
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 24 Mrt 2007, 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

even los van het feit dat de airco meer vermogen vreet, dan het water van de airco over de IC kan opleveren.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Za 24 Mrt 2007, 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

ach als je blok dik 6000 toeren draait dan merkt dat blokje het niet meer dat die ook de airco moet aandrijven  Very Happy
en ik heb het niet over het water van de airco maar de lucht heh  Wink
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 24 Mrt 2007, 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

evengoed, airco trekt genoeg vermogen weg, zowiezo duurt het met airco langer om op 6ooo rpm te komen dan zonder, en ook met 6000 rpm moet ie vermogen inleveren.

Dus merken zal die het zowezo
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 24 Mrt 2007, 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Gekoeld door rijwind? Airco's worden toch gekoeld door een speciaal gas?
's Zomers met een rijwind van 30 graden krijg je een airco wel degelijk goed koude lucht aan het blazen, zelfs 1 keer 'n auto gezien die erin slaagde op 'n warme zomerdag z'n ruiten van binnen te bevriezen Laughing Maar da's een beetje veel van 't goeie Razz
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 24 Mrt 2007, 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Gekoeld door rijwind? Airco's worden toch gekoeld door een speciaal gas?

Ja en nee...

Een A/C is een "split system".

Voor de radiateur zit een condensor, deze wordt door de rijwind gekoeld,
zodat het gas in het systeem daar condenseert (vandaar de naam),
vanaf de condensor loopt het nu vloeibare gas door een speciale
klep die de druk verlaagt en dan door de verdamper.

Deze verdamper zit IN de blowerunit IN de auto. Het gas in het
systeem neemt de warmte van de omgeving op om te verdampen
en komt dan bij de pomp, deze comprimeert het gas tot een vloeistof,
welke condenseert in de condensor en daarbij de intern opgenomen
warmte afgeeft aan de lucht buiten de wagen enz. enz. enz.

De pomp wordt aangedreven dmv een snaar vanaf de krukas.
Als de A/C inschakelt trekt een mageenkoppeling dicht, waardoor
de pomp gaat meelopen. Dit voel je duidelijk, OOK bij 6000rpm,
want de pomp kost zo'n 10 tot 15pk vermogen...

Quote:
's Zomers met een rijwind van 30 graden krijg je een airco wel degelijk
goed koude lucht aan het blazen, zelfs 1 keer 'n auto gezien die erin
slaagde op 'n warme zomerdag z'n ruiten van binnen te bevriezen

Toen het systeem in mijn DeLorean het goed deed kon die ook ijsbloemen maken Very Happy
Alleen kwam er in ruil voor die koelte wel extra veel warmte van het vooronder
van de condensor vandaan... Het systeem is eigenlijk gelijk aan dat van een koelkast;
de warmte di binnenin weggenomen wordt wordt eledrs (aan de achterkant) afgegeven.
Je zult er dus weinig mee opschieten de intake te laten koelen door de
A/C, want dit zal meer vermogen kosten dan opleveren. Was dat niet
zo, dan zou dat allang door de grote fabrikanten gebruikt worden...

Om op mijn eerste reactie terug te komen:
JA: er wordt gas gebruikt voor het koelsysteem
NEE: het daadwerkelijke koelen gebeurt nog steeds aan de rijwind.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik houd t wel bij watersprayen... hoop alleen dat t ding eens snel eindelijk uit japan verstuurd wordt Sad
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB