Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Water sprayen om de IC te koelen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 17 Feb 2007, 21:41    Onderwerp: water sprayen om de IC te koelen Reageer met quote

Naar aanleiding van een discussie in iemands anders topic.

Ik ga zeker niet constant water sprayen, dan is ie leeg in 5 minuten.

Wat ik doe is ik maak n knopske, dat t pompje aanstuurt, gewoon n druk knopje zoals ook toegepast in N2O injectie systemen vaak gedaan wordt.

Waarom? Niet om nog meer druk te kunnen draaien, want ik zit met de nieuwe cooler straks lang niet aan de limiet van de cooler qua druk.

Waarom wel? Elke graad die de inlaatlucht koeler is zorgt voor n beetje extra vermogen, je zou misschien denken dat dit best mee valt, dat is niet t geval. Ik merk duidelijk het verschil in kracht van de auto op dagen dat t wat kouder is, hij trekt veel harder door. Dit verschil is best groot.

Wat ik doe is ik maak n paar spuitkopjes die het water vernevelen vlak voor de intercooler, en op momenten dat ik nét dat beetje meer nodig heb druk k dat knopske in, de IC koelt nóg wat efficienter, en dat kleine beetje kan nu net t verschil maken tussen wel snel genoeg zijn en niet snel genoeg.

Ook om zelf de effectiviteit van water op de cooler te sprayen vind ik dit gewoon leuk om te doen. Werkt t niet, of is t amper merkbaar, dan heeft t me niets gekost. Echter ben ik van mening dat dit best eens n leuke upgrade kan zijn, die me helemaal geen cent kost, en toch n verschil kan maken.

Hoe meet ik dit straks? Ik gooi m bij 120 netjes in zn 5, trap t gas volledig in en zodra full boost berijkt is spray ik t water erop. Op dat moment zou ik snel genoeg voelen of ie nog n tandje bij zet, of dat t niets uitmaakt. Maakt t niets uit gaat t er weer vanaf want dan is het overbodig gewicht.

Hoe ga ik het maken?

Ik heb n complete SX staan nog, daar roof ik het ruitensproeier pompje vanaf en ik haal 4 kleine raamsproeierkopjes die ik zo'n 15 cm voor de cooler plaats, 2 onder, 2 boven, zodat ie goed verdeeld krijgt. Met n drukknopje zet ik stroom op t pompje.

Zou het raampompje niet genoeg druk geven voor 4 sproeikopjes heb ik nog wel n paar originele brandstofpompen liggen die elk makkelijk 4 bar kunnen leveren Twisted Evil
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 18 Feb 2007, 0:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ben benieuwd of het veel verschil gaat maken, en hoeveel... Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 18 Feb 2007, 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

zorg er dan wel voor dat je dat knopkse al ingedrukt hebt, ff voordat je het nodig hebt, ivm massa traagheid, warmte overdracht en die sjit wat de werkingstijd beinvloeden
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
percious
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 12 Februari 2007
Posts: 38
Woonplaats: Antwerpen
PostGeplaatst: Zo 18 Feb 2007, 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Jah ik ook, wil ik zeker wel meer over weten  Laughing
_________________
Winning by an inch or a mile, Winning is Winning
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 18 Feb 2007, 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ipv 4 sproeierkopjes zou je eens kunnen kijken nnaar de sproeiers van een Peugeot 405;
die hebben langs beide wissers een strip met een serie gaatjes zitten.
Strip erboven, strip eronder, veel verdeling en met een gewone pomp te gebruiken?
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 18 Feb 2007, 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je toevallig ook hoe breed die strips zijn? Smile Dat is zeker interessant!

Geen idee hoeveel vertraging er zit voordat t echt koelt, maar daar kom ik vanzelf wel achter.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 18 Feb 2007, 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Weet je toevallig ook hoe breed die strips zijn? Smile Dat is zeker interessant!

Dat moet ik even opmeten dan; heb namelijk ergens zo'n setje liggen Very Happy

Ooit gekocht voor op de DeLorean, maar die is weg nu...
Zit te overwegen ze op de Aygo te zetten,
want die sproeit ook niet zo geweldig...

Ik zal vanavond even zoeken en meten voor je.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 18 Feb 2007, 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Is 't eigenlijk wel te realiseren die lucht nog koel genoeg vooraan te krijgen? Bedoel het moet toch een lange weg langs het motorblok naar voren, aannemende dat je het reservoir niet vlakbij het blok zult plaatsen...
En op warme zomerdagen zal het water net zo warm zijn en dus nog steeds weinig zin hebben... Of je moet het reservoir in 't airco kanaal kunnen plaatsen Laughing
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 18 Feb 2007, 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Als je bij 18 graden buiten temperatuur je hand uit t ruitje steek van je auto bij laten we zeggen, 100km/u, en vervolgens je hand in 18 graden water steek en weer uit de ruit steekt, dan zul je verbaast staan hoeveel kouder dit voelt! Smile

Het is puur erom dat de cooler zn warmte makkelijker aan waternevel kwijt komt dan aan lucht droge lucht.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Di 20 Feb 2007, 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Jep, en het vernevelde water verdampt op de intercooler snel, wat een behoorlijke afkoeling kan zijn.

MAar een fijne sproeierbezetting, een benzinepomp en een bezinedrukregelaar op constandte kracht moet best netjes kunnen sproeien. Overigens is een benzinepomp niet blij met gewoon water.
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 22 Feb 2007, 0:09    Onderwerp: Reageer met quote

Even wat foto's gemaakt van de Peugeot 405 sproeiers.
Ik begin nu te twijfelen of ze geschikt zijn als sprayers...


Maat referentie


Bij de pijltjes zitten de "nozzles"


Het uiteinde van de balkjes met de nozzle op het eind

_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Do 22 Feb 2007, 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Als je bij 18 graden buiten temperatuur je hand uit t ruitje steek van je auto bij laten we zeggen, 100km/u, en vervolgens je hand in 18 graden water steek en weer uit de ruit steekt, dan zul je verbaast staan hoeveel kouder dit voelt! Smile

Het is puur erom dat de cooler zn warmte makkelijker aan waternevel kwijt komt dan aan lucht droge lucht.


Alleen feit is dat de lucht intern nog altijd zijn warmte moet afgeven aan het materiaal eromheen. Dit is een soort buffer. Hoe kouder deze is hoe beter. Een warmtestroom Lucht - koeler - buitenlucht komt eigenlijk nooit op gang (tenzij je 200 bent aan het gassen). In de 15 seconden sprint doet pure de koeler zelf intern zijn werk, en moet je zorgen dat deze flink koud is. Vandaar het in een ander topic geposte verhaal over een 'slimme' koeler-koeler Smile

(heel simpele aansturing, a.d.h. van duty-cycle van de injectoren 'voorspellen' dat je gaat gassen Smile ).
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 24 Feb 2007, 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

Doet een intercooler intern of extern zn werk? Ik dacht het niet.

De luchtstroom die er doorheen gaat heeft n temperatuur, is die hoger dan die van t materiaal van de koeler wordt er warmte van de lucht over gedragen naar de intercooler, welke op zijn beurt weer gekoeld wordt door in principe rijwind.

Zorg jij dat de cooler zn warmte sneller kwijt kan, door er water op te sprayen, dan zal deze de lucht die er door stroomt sneller kunnen koelen, wat inhoud dat ie over zn totale breedte meer kan koelen.

Al is het meer 2 graden dit ik het er koeler mee kan krijgen, dan is dit toch al n aardige winst. Voor korte sprints heb ik vermogen zat al, meer dan ik effectief aan de grond krijg gehouden. Het is meer bedoeld voor autobaan sprints, die beginnen pas bij 120km/u.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Za 24 Mrt 2007, 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

max het kan ook malkkelijker  Very Happy  als je airco hebt voer je de slangen tot voor de ic een betere koeling dan dit krijg je niet  Wink  Laughing
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Za 24 Mrt 2007, 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ten eerste gaat de airco van SXen ALTIJD kapot (vind maar eens n SX op marktplaats met werkende, volledige airco), daarnaast word de lucht in de airco gekoeld door er lucht langs te laten lopen, dus kouder dan de rijwind, die voorin de auto al de FMIC raakt, kan niet echt...
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB