Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Accu controleren

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
williamrtd
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 4 Januari 2004
Posts: 541
Woonplaats: rotterdam
PostGeplaatst: Vr 23 Jan 2004, 19:00    Onderwerp: accu controleren Reageer met quote

Ik heb ff een vraagje, is er een manier om een accu te meten om te kijken of er misschien iets van een lekstroom is ofzo??? stond gister met een lege accu en na opladen met een acculader starte hij gewoon, hij laadt ook gewoon op (13,9V), maar of er een lekspanning is.......???
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 23 Jan 2004, 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Meet de accuspanning eens met de motor uit, m.a.w. als ie niet wordt bijgeladen? Dan zou die rond de 12V moeten zijn, issie rond de 10V heb je een kapotte cel.
Verder kun je ff nakijken of er nergens per ongeluk verbruikers blijven aanstaan die niet horen aan te staan.

Misschien heeft SaphireNX nog nuttige tips, die had vorig jaar ook last van lekstroom en lege accu.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 24 Jan 2004, 0:29    Onderwerp: Reageer met quote

Het makkelijkst is even naar een GOEDE accuboer of garage gaan.
Eigenlijk heeft een garage voorkeur, omdat die je niet meteen
een accu willen aansmeren...

Die meten dan met motor aan en uit de spanning op je accu
EN met motor uit en een belasting van 200A ofzo ook nog eens.

Bij mij bleek het 1 cel te zijn die dood was; na 100km snelweg
had ik een uur de tijd om 1 keer te starten en dan was het gedaan.
Echter meteen nadat de auto gelopen had stond er toch 12,3V op.

Als dat minder wordt na verloop van tijd denk je al gauw aan
lekstroom, maar in mijn geval zat het dus in de accu, niet de auto.

Overigens heeft IEDERE auto wel IETS van lekstroom, o.a. voor
het klokje, een alarm, startonderbreker, radiogeheugens,
zelfontlading van de accu enz. enz.

Mijn DeLorean heeft GEMETEN momenteel 23mA lekstroom, da's
teveel, maar ik weet waar het aan ligt (alarm-led-aanpassing) en
heb daarvoor nog geen GOEDE EN MOOIE oplossing.
Zonder die LED is het een keurige 4mA voor alles...

Meten per circuit kan overigens heel makkelijk door de zekeringen
eruit te trekken en daar dan een multimeter in de 10A-stand
in te steken. Let wel; bij veel auto's zitten er ook dingen buiten
het zekeringsblok om aangesloten of heb je extra zekeringen
in het motorruim.

Mijn NX heeft bijv bij de accu een "fusible link"en een paar
hoofdzekeringen in een doosje in de buurt, terwijl de rest
onder het dashboard zit.
Mijn DeLorean heeft zelfs een paar TOTAAL ONGEZEKERDE
circuits en een paar met zelf herstellende (thermische) zekeringen.

Het beste advies:
"meten is weten en gissen is missen"
met dank aan mijn natuurkundeleraar Very Happy
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
williamrtd
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 4 Januari 2004
Posts: 541
Woonplaats: rotterdam
PostGeplaatst: Za 24 Jan 2004, 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

kijk aan deze info heb ik iets. tnx
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB