Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

185 onder 106 '92 (145 origineel)

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Di 30 Jan 2007, 20:33    Onderwerp: 185 onder 106 '92 (145 origineel) Reageer met quote

Mag ik onder mijn 106 vab 1992 banden van 185 breed zetten? (145 origineel)
Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat het maximaal zoveel procent extra mag zijn dan origineel.
Ook mogen ze niet uit de kas steken maar hoe kan ik checken of dit wel niet zo is zonder ze te monteren?

Heeft het verder nog gevolgen ten aanzien van acceleratie snelheid top snelheid grip weerstand weerstand voor de motor of rolweerstand.
Kort gezegt wat zijn de voor- en nadelen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 30 Jan 2007, 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

dat ligt al helemaal aan de regelgeving uit het land vanwaar je komt.

in Nl maakt het niet uit hoe breed de band is, en mag de velg max 30mm uit de kasten steken

gevolgen heeft breder rubber altijd.

Meer weerstand, dus meer vermogens verlies (vooral bij lichte motoren), hierdoor langzamere acceleratie, lagere top, maar betere wegligging
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 30 Jan 2007, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

En denk bij het naar buiten steken er ook aan dat indien de spoorbreedte gelijk blijft er evenveel naar binnen zal steken, en daar waarschijnlijk uitlopen...
Laat je ze enkel naar buiten steken door voor een lagere ET waarde te gaan zul je daardoor snellere slijtage van de aslagers ondervinden.

Informeer even bij een velgen-/bandenzaak of deze maat zonder problemen past, kunnen ze zo beantwoorden na het opzoeken van jouw auto in de computer.

Regels hangen er vanaf of je van NL of BE komt...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Wo 31 Jan 2007, 2:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom uit NL.
Ik zal is nagaan of het inderdaad onder de auto past.
Is er nog een probleem met KM snelheid gezien de banden 14 inch zijn i.pv. 13 of heeft dit geen gevolgen?

oude: 145-70-13
eventuele nieuwe: 185-55-14

alvast bedankt voor de info!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 31 Jan 2007, 2:34    Onderwerp: Reageer met quote

Wieldiameter van de oude is 533,2mm, van de nieuwe 559,1mm. Wiel met band dus. Je wieldiameter wordt dus 2,6cm groter, oftewel komt dus 1,3cm dichterbij alles wat rondom zit.

Met de snelheid hoef je niet echt veel problemen te verwachten, of je moet al een vrij zwakke motor hebben. Kleine afwijking op de km-teller en snelheidsmeter is wél mogelijk, pas daar dus mee op want die gaat dan mogelijk iets te weinig aangeven.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Wo 31 Jan 2007, 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
En denk bij het naar buiten steken er ook aan dat indien de spoorbreedte gelijk blijft er evenveel naar binnen zal steken, en daar waarschijnlijk uitlopen...
Laat je ze enkel naar buiten steken door voor een lagere ET waarde te gaan zul je daardoor snellere slijtage van de aslagers ondervinden.

Informeer even bij een velgen-/bandenzaak of deze maat zonder problemen past, kunnen ze zo beantwoorden na het opzoeken van jouw auto in de computer.

Regels hangen er vanaf of je van NL of BE komt...


Ook als de ET waarde goed is kan er snellere slijtage van je sturende onderdelen plaatsvinden. Bij de constructie van jouw stuurmechanisme is er met een bepaalde banden maat rekening gehouden. Als je veel groter gaat (en 185 is ten opzichte van 145 best een groot verschil) dan moet je veel meer kracht op het stuurmechanisme zetten (vooral bij lage snelheid) t.o.v. je 145 brede bandjes, dit simpelweg omdat er meer rubber contact maakt met de weg. Je wiellagers zijn de onderdelen die hier het zwaarst onder zullen leiden. Als je het toch gaat doen raad ik je wel aan je wiellagers (vooral vooraan) goed te laten controleren bij een bedrijf en evt. bij voorbaat al vervangen.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 1 Feb 2007, 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon doen, 185 is echt niet zo'n extreme maat hoor Wink

Zeker geeft t n beetje extra weerstand, maar goh, slijten doet t toch, en denk zelfs dat de extra slijtage niet eens merkbaar is. Wink Onze eigen Jesse heeft meen ik 225 onder zn escort liggen, en wil niet weten wat voor dunne bandjes daar standaard op zouden moeten zitten.

PS: Wel opletten dat je autotje t toelaat, ivm aanlopen van banden eventueel, even goed controlleren dus.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 1 Feb 2007, 14:37    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Jesse heeft meen ik 225 onder zn escort liggen, en wil niet weten wat voor dunne bandjes daar standaard op zouden moeten zitten.

Ik meen 175, tenminste dat staat me bij van MIJN Escort...

Van 175 naar 225 is 50 mm breder, maar maar 28%.
Ga je van 145 naar 185 dan is de toename 40mm, dat is 27%...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 1 Feb 2007, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Laat die lagers lekker slijten, over t algemeen slijten die lagers eerder omdat je met bredere bandjes meer grip hebt, en harder door de bochten jent. Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 1 Feb 2007, 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn type Escort had standaard 175 ja, m'n ouwe Fiestaatje had standaard al 185 Very Happy
Maar de kleinste maat op het kaalste model van mijn type Escort is 155, de grootste (op de RST) is 195. En zelf heb ik 205 nu.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Do 1 Feb 2007, 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ze er vandaag ondergezet.
Het past en rijdt een stuk fijner.
Hij accelereert niet echt langzamer misschien een fractie maar het is amper merkbaar.

Grip is wel een stuk hoger en remmer gaat ook beter gezien hij later slipt.

bedankt voor de tips.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 2:05    Onderwerp: Reageer met quote

welcome buddy Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB