Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Koppel ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 3 Jan 2007, 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Vermogen wordt berekend aan de hand van koppel toch? Dus geen koppel = geen vermogen, of zit ik er nu naast?
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 3 Jan 2007, 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar het is NIET recht evenredig met elkaar,
dat si alleen al te zien als je een vermogens- en
koppel-curve over elkaar heen legt...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
turbo.mark
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Januari 2007
Posts: 8
Woonplaats: volkel
PostGeplaatst: Ma 15 Jan 2007, 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

koppel is draaimoment in newton per meter.
je vermogen word berekend door (koppel x 2 x 3.1428 x n)
n zijnde toerental.

geen vermogen zonder koppel,
geen koppel zonder vermogen.

gr mark
_________________
T & M PERFORMANCE :
TURBOLAG SURE BEATS LACK OF TURBO
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 15 Jan 2007, 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

turbo.mark schreef:
je vermogen word berekend door (koppel x 2 x 3.1428 x n) n zijnde toerental.


Ten eerste is dat een vreemde berekening doordat je 3 vermenigvuldigingen
gebruikt. Want dan is [koppel x 6,2845 x n] hetzelfde...

Bovendien zou mmet deze berekening koppel recht evenredig zijn
met zowel toerental als vermogen en uit de praktijk blijkt dat dat
niet het geval is, kijk maar eens naar een gemiddelde Dyno-uitdraai:



De lijnen voor vermogen en koppel lopen bij lange na niet gelijkop.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

zowieso waar haalt  ie die 3.1428 vandaan???

en je zit natuurlijk met ideale cilindervulling bij bepaald toerental enz. er zit wel een factor van toerental in, maar niet alle motoren hebben bij hetzelfde toerental hun ideale toerental. dus kun je zo nooit vermogen berekenen.
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
turbo.mark
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Januari 2007
Posts: 8
Woonplaats: volkel
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

zeg pino's...
een formule met 2 variabelen geeft nooit een evenridige uitkomst.
en voordat je wijsneuzerig gaat doen,
probeer die formule is slimmerik.

dan snap je waarom die 2 niet gelijk op lopen...


3.1428 is het getal pi by the way,
komt ook nie echt uit de lucht gevallen.

" er zit wel een factor van toerental in, maar niet alle motoren hebben bij hetzelfde toerental hun ideale toerental. dus kun je zo nooit vermogen berekenen."

zo word ALTIJD vermogen berekend,
in de fabriek, op testbanken, theoretisch & in de praktijk.
_________________
T & M PERFORMANCE :
TURBOLAG SURE BEATS LACK OF TURBO
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

turbo.mark schreef:
zeg pino's...
een formule met 2 variabelen geeft nooit een evenridige uitkomst.
en voordat je
<knip>
ideale toerental. dus kun je zo nooit vermogen berekenen."

zo word ALTIJD vermogen berekend,
in de fabriek, op testbanken, theoretisch & in de praktijk.


we gaan je vb gewoon eens testen adhv Jan's grafiek

we nemen max koppel:

128.1 Nm @ 3900rpm

formule: koppel x 2 x 3.1428 x rpm

(pi=3.141592 nogwat en geen 3.1428)

128.1*2*Pi*3900=3139016.55 (afgerond op 2 dc)

terwijl als we de grafiek erbij pakken, komen we op ongeveer 96-97 pk

kan zo snel ff niet de linkvinden tussen 96-97 pk en 3139016.55 wat uit jouw berekening komt.

dus pino, voordat je iemand voor een dodo uitmaakt, leg eerst eens ff uit hoe en wat, want zo klopt er dus geen klote van he
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
turbo.mark
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Januari 2007
Posts: 8
Woonplaats: volkel
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

wel rekenen met goede waardes, of had je de waardes aan de grafiek niet gezien...?


ft. / lbs is al een engelse waarde, en geen newton per meter.
en toeren is in hertz, niet in rpm.

probeer het maar eens.
kom dan maar klagen, als het toch wel zo blijkt te zijn...
(wat het is)

anders bereken ik het vanavond wel ff,
het klopt 100%.
_________________
T & M PERFORMANCE :
TURBOLAG SURE BEATS LACK OF TURBO
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

toeren staat toch echt wel rpm bij, en dat is zeker niet in Hertz

128.1lbs/feet = 173.2 Nm

als we dat gaan invullen komen we nog veel hoger uit. (4244166)

Dus pino, laat je berekening maar eens zien.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dan nemen we deze grafiek, die is "metrisch":

Hij loopt "lang" door omdat deze van een motorfiets is...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 15:22    Onderwerp: Reageer met quote

Even rekenen dan, met de juiste waarde voor pi als je gewoon
pi schrijft, komt het getal ook niet uit de lucht vallen...

"vermogen = koppel x 2 x 3.1415927 x n"

Bij 4000rpm is het koppel 66Nm:

66*2*3,1415927*4000=1.658.760,946pk?

Reken ik rpm om naar Hz dan is 4000rpm 66,667Hz

66*2*3,1415927*66,667=27.646,154pk?

Dan neem ik 12.000rpm (=200Hz), daar heb je 85Nm tot je beschikking:

85*2*3,1415927*12000=6.408.849,108pk?

Of in Hz:

85*2*3,1415927*200=106.814,151pk

En het klopt nog steeds niet!

Wie is nou de pino? Jij toch zeker!?!?

Als je kunt AANTONEN dat je berekening klopt (door
de VOLLEDIGE berekening te laten zien) neem ik graag mijn woorden
terug, maar dan moet je echt wat overtuigender zijn  dan nu...

Overigens zijn er GEEN twee variabelen, want de uitkomst van koppelxtoerental is terug te brengen tot 1 curve = 1 variabele...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

En dan zoek ik even verder en kom dit tegen:

Metrisch:
vermogen [pk] = ( koppel [Nm] x toerental [tpm] ) / 7023,5

Of Imperial:
Power [hp] = Torque [ft/p] x enginespeed [rpm] ÷ 5252

Het verschil in de constanten wordt verklaard door het verschil in eenheden; dit is
dus terug te rekenen door pounds nnaar Newton om te zetten en Feet naar Meters...

Nu neem ik mijn voorbeelden er weer bij:

"vermogen [pk] = ( koppel [Nm] x toerental [tpm] ) / 7023,5"

Bij 4000rpm is het koppel 66Nm:

(66*4000)/7023,5=37,588pk


Dan neem ik 12.000rpm (=200Hz), daar heb je 85Nm tot je beschikking:

(85*12000)/7023,5=145,227pk

Goh, die kloppen WEL (bijna; dat kan afwijking zijn in de Dyno)!

Ik heb niet het idee dat ik nog iets moet terugnemen...

PINO!
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
turbo.mark
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Januari 2007
Posts: 8
Woonplaats: volkel
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

eigewijze joekel da je bent,ik zeg, probeer mijn formule voorda je begint te janken

koppel x 2 x pi x toeren per seconde (hertz)

koppel = 78 newton per meter (kijk in je grafiek he)
toeren bij dat draaimoment = 7250 rpm (dus in hertz is dat 7250 / 60) = 120 hertz

koppel (7Cool x 2 x pi (3.14) x 120

dus! :

78 x 2 x 3.14 x 120 = 58780,8 watt.

en watt delen door duizend is kilowatt toch?

58780,8 watt / 1000 = 58,7808 kw

van kilowatt naar pk is x 1,36

dus 58,7808 x 1,36 = 79,94188 pk...

check maar in je tabelletje of het klopt.
wise ass...
_________________
T & M PERFORMANCE :
TURBOLAG SURE BEATS LACK OF TURBO
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
turbo.mark
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Januari 2007
Posts: 8
Woonplaats: volkel
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

en owjah, in die formule spreek je wel van 2 variabelen,
in de grafiek niet.

leuk he, iemand die het snapt Smile
jammer dat je iedereen die het probeert te leren af staat te zeiken, terwijl je
zelf er geen rats ass van weet.
_________________
T & M PERFORMANCE :
TURBOLAG SURE BEATS LACK OF TURBO
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 16 Jan 2007, 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

turbo.mark schreef:
eigewijze joekel da je bent,ik zeg, probeer mijn formule voorda je begint te janken

Dat ik eigenwijs ben wist ik al, dat hoef jij me niet te zeggen.

Ik HEB je formule geprobeerd, LEES jij wel wat er staat???

Maar het leuke is dat je NU PAS met de in te
vullen eenheden komt. Lekker makkelijk...

Quote:
wise ass...
En dat zegt iemand die dit schrijft:
Quote:
leuk he, iemand die het snapt.
jammer dat je iedereen die het probeert te leren af staat
te zeiken, terwijl je zelf er geen rats ass van weet.

Ik heb nergens beweerd dat ik het precies weet, dat staat nergens...

En ik heb niemand zitten afzeiken, ik heb feiten op tafel gelegd
op basis van de mij op dat moment beschikbaar zijnde informatie.
Als jij dat als afzeiken ziet is dat jouw probleem.

In jouw 1-na-laatste post geef je pas de volledige informatie om
de formule te gebruiken, namelijk de te gebruiken grootheden.
Als je dat in eerste instantie gedaan had had je misschien wel meteen gelijk gekregen...

Nu pak ik er mijn originele berekeningen nog eens bij,
je weet wel, die berekeningen die ik moest maken volgens jou:

66*2*3,1415927*66,667=27.646,154

85*2*3,1415927*200=106.814,151

En dan maken we er kW's van en vervolgens pk:
27,646kW=37,073897pk
106,814kW=143,23993pk

Dus ik had de berekeningen PRECIES gedaan zoals dat moest,
maar door het ontbreken van essentiele informatie van jouw
zijde heb ik die verkeerd geïnterpreteerd.

Dus ik geef hierbij eerlijk toe dat je gelijk had, maar je blijft een pino...

Nu tevreden?

En nog bedankt voor de les; want ik heb WEL
weer wat interessants opgestoken vandaag Very Happy



Je had overigens blijk kunnen geven van het WEL lezen van mijn post
door in jouw berekening MIJN waardes uit de grafiek te gebruiken.
Volgens mij heb je alleen gezien dat ik het niet met je eens was
en ben je toen meteen verwoed gaan tikken.


Oh, nog iets; had je jezelf even voorgesteld VOOR je hier als tweede
post ging blaten dan hadden we je misschien wat sneller geloofd...
Nu was je gewoon een schreeuwlelijk die binnen komt vallen
en die zien we hier al veel te vaak...

Dus; "Ik ben Jan, wie ben jij???" Wink
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB