Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| mollerpunker Newbie
| Geregistreerd op: 28 November 2006 | Posts: 21 | |
|
Geplaatst: Di 28 Nov 2006, 17:53 Onderwerp: meer power en geluid voor weinig geld ? |
|
|
|
Hoi ik heb een vraagje hoe kan je meer power en geluid onder je kap krijgen voor weinig geld. Een powerfilter is een van de oplossingen nog meer ideeën ? _________________ check http://www.pc-tutorials.nl voor al je pc hulp |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 28 Nov 2006, 20:02 Onderwerp: |
|
|
|
Echte merkbare winst kost gewoon geld, nadeeltje van onze hobby...
Paar kleine dingen die je zelf kunt doen kunnen 'm iets pittiger maken en iets snellere respons, maar verwacht geen wonderen.
Powerfilter is inderdaad al 1 ding, en maak dan ook meteen een goeie Cold Air Intake, anders zul je verlies ipv winst hebben. Sportuitlaatje hielp bij mij ook klein beetje en hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten.
Misschien weet Maximus nog wat dingen verder... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Di 28 Nov 2006, 20:32 Onderwerp: |
|
|
|
powerfilter alleen kost je vermogen ipv dat je er winst mee boekt. Zeker met moderne motoren.
Wil je echt meer vermogen, kom je het in en uitadem traject van je motor te verbeteren (denk aan een freeflow uitlaat icm een spaghetti spruitstuk, cold air intake, inlaatspruitstuk van binnen licht op polijsten, kanalen polijsten (niet spiegelglad, moet iets on effen blijven), grotere kleppen, zwaardere klepveren, andere (scherpere) nokkenas(sen), en als laatste laten chippen en laten afstellen op een rollebank. dan weet je zeker dat je het goed hebt _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 29 Nov 2006, 15:55 Onderwerp: |
|
|
|
Je kunt wat el cheapo dingetjes doen, je kunt n sportfilter nemen, leuke uitlaatlijn, katvervanger... kortom, de beademing van de motor verbeteren. 4-2-1 spruittuk doet al wat meer, maar kost ook wat meer.
Ook n leuke goedkope oplossing om net wat pittiger wagentje te hebben met n beetje meer respons is je timing optimaal zetten c.q. laten zetten.
Zoals freestyler al zegt, polijst je inlaat traject NIET glad. Dit is grof voor n reden. Tussen die grovve brobbeltjes blijft lucht stilstaan. En over lucht stroomt lucht makkelijker heen dan over metaal, gezien lucht op lucht minder wrijving geeft krijg je daarmee dus juist n mooie flow.
Nokkenassen zijn t serieuzere werk maar je zult dan ook de wagen opnieuw moeten afstellen, of dit nu de carb is die afgesteld moet worden of een motormanagement dat opnieuw gemapt moet worden, je ontkomt er hoe dan ook niet aan.
Maar wil je echt serieuse vermogenstoenames dan kost dat geld. Dan begin je bij de beademing van het blok.
- Sportluchtfilter op een plaats waar koude lucht aanwezig is, met buizenwerk dat liefst niet te lang is, en geen scherpe bochten bevat. Liefst ook van hard materiaal zoals RVS of alu.
- spaghetti spruitstuk(ken) met vanaf daar een fatsoenlijke uitlaatlijn, liefst freeflow van een diameter die bij de motor past. Zo is bijvoorbeeld 2,5 inch ongeveer precies goed voor een 2 liter 4 pitter, maar voor n dikke V8 is dit te klein. Freeflow zodat er geen ristricties zijn. Dit verbeterd de efficientie.
Vanaf daar kun je gaan denken aan ITB's (Individual throttle body's) of iets dergelijks als voor elke cilinder een eigen carburateur. Maar hoe dan ook een airbox om de kelken heen met daaraan een buis naar het luchtfilter, dit omdat kelken niet filteren, en op de plek van de kelken ook warme lucht aangezogen zal worden tov de koude lucht van uit een cold air intake. In het geval van injectie is de overstap naar een stand alone fuel management een goede zet met oog op de toekomst. Voor het afstellen zul je de rollenbank op moeten.
Belangrijk als je verder gaat, diverse tools om je wagen mee in de gaten te houden tijdens je ritten. Als jij je motor tot zn grenzen gaat drukken wil je weten wat er onder de kap gaande is. Dus meters als olie druk, olie temp, uitlaatgast temp, wideband o2 (lucht/brandstofverhouding), carterdruk, en in geval van extreme tuning zelfs de temperatuur van de kop(pen) zijn GEEN overbodige luxe's. Die kunnen je een boel ellende besparen!
Daarna komen we bij nokkenassen, je kunt wildere nokkenassen nemen, grotere kleppen, je kunt de kop laten flowen, je kunt de spruitstukken en kop laten portmatchen voor betere flow van spruitstuk naar kop en naar uitlaatspruitstuk.
De compressie kan in geval van atmosferische tuning vast wat omhoog om meer respons, vermogen, en zelfs bij rustig rijden gunstiger benzineverbruik over te houden. In het geval dat je geblazen gaat juist omlaag om wat meer druk te kunnen bouwen.
De mogelijkheden zijn eindeloos, maar kosten geld, vooral in het geval van atmosferische tuning, wat in japan momenteel behoorlijk hot begint te worden, turbo's zijn daar n beetje pase aan t raken (wordt wel weer anders). _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Wo 29 Nov 2006, 17:01 Onderwerp: |
|
|
|
als hij nu nog geen inspiratie heeft weet ik het ook niet.
that's the spirit maximus _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Wo 29 Nov 2006, 17:15 Onderwerp: |
|
|
|
hmm, niet helemaal mee eens max, nokkenas(sen) komt nog voor de TB en voor het chippen.
Beide moeten namelijk ook op de nokkenas(sen) afgesteld worden.
Maar moet er wel een kanttekening bij zetten.
Wanneer je gaat voor scherpere nokken, moet je er wel rekening mee gaan houden of je huidige stoters het wel aan kunnen.
Wanneer je namelijk voor echt scherpere gaat, kom je niet onder mechanische stoters uit, omdat de hydro stoters de klappen niet aan kunnen (slaan dus kapot)
Ook kom je dan zwaardere klepveren te monteren, omdat de kleppen anders niet snel genoeg dicht gaan, wat op hogere toeren kan resulteren in zwevende kleppen.
Dat houdt in dat de kleppen zo snel open en dicht gaan dat de veren het niet meer bij houden en de kleppen dan dus open blijven staan. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| mollerpunker Newbie
| Geregistreerd op: 28 November 2006 | Posts: 21 | |
|
Geplaatst: Wo 29 Nov 2006, 17:39 Onderwerp: |
|
|
|
thanks voldoende inspiratie _________________ check http://www.pc-tutorials.nl voor al je pc hulp |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 29 Nov 2006, 19:29 Onderwerp: |
|
|
|
Ik heb ook niet gezegd dat t perse in die volgorde moet.
Wat wel belangrijk is is dat je de beademing van de motor optimaliseerd voor je verder gaat met de rest.
Daarbij, ITB's kan prima voor de nokkenassen. Op een Sunny GTI haalde ITB's zonder enige andere upgrade 30pk omhoog. Of jij eerst ander enokkenassen wil of niet is ook deels afhankelijk of jij tevreden bent met het motorkarakter of niet. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Wo 29 Nov 2006, 19:33 Onderwerp: |
|
|
|
no offence meant
bedoelde eigenlijk te zeggen dat je beter eerst de internals kunt doen, om dubbel afstellen te voorkomen.
of alles in 1x natuurlijk _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 29 Nov 2006, 19:40 Onderwerp: |
|
|
|
Als tuner wen je eraan dat je regelmatig afstelt, of je hebt zoveel geld dat je alle mods in 1 keer kunt doen
PS: No offence taken. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| mollerpunker Newbie
| Geregistreerd op: 28 November 2006 | Posts: 21 | |
|
|
Naar boven |
|
|
|
|