Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Snellere nokjes
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Za 23 Sep 2006, 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb je zeker een punt, een 4 pitter zal je inderdaad altijd hoog in toeren moeten rijden als je rap wil zijn. Maar eerlijk gezegd houd ik deze 318is ook liever een 318is met een 4 pitter erin. ik denk ook dat ik nu nog geen 6 pitter kan veroorloven met de huidige benzineprijzen enz. Als ik mijn studie heb afgerond en werk heb hoop ik een rappe (originele) 6 pitter of zelfs een oude m3 te kunnen kopen.
En ik kan nu gewoon een bijna nieuw blok krijgen voor maar heel weinig geld, waar ik dan ook nog heel lang plezier van hoop te hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 23 Sep 2006, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

...maar het toch wel kan, zoals met die Max van je! Very Happy
Optrekken van stilstand in de 2de versnelling, en in 1 ruk vol door tot 140(?) voor je eens moet schakelen Laughing
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 24 Sep 2006, 9:29    Onderwerp: Reageer met quote

Daar zeg je zoiets Jesse Very Happy Een harde ruk wel te verstaan  Laughing

Ik weet natuurlijk niet hoe BMW's 6 pitter zuipen, ik vind t met mn 3 liter nog meevallen... 1 op 10 zonder moeite gecombineerd, ga ik mn best doen wil 1 op 11 eruit te halen zijn, rijd ik wat fanatieker en blijf ik van de autobaan af tijdens dit fanatiek rijden (dus constant stop en go) dan wil t nog wel eens 1 op 8 worden.

Menig 2 liter doet t niet veel beter.

Maar goed, een bijna nieuw is ook niet misselijk natuurlijk, geeft je wel n zekere vorm van vertrouwen in je wagen Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Zo 24 Sep 2006, 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had een mail gestuurd naar Bas Roos (www.basroos.nl) een gespecialiseerde bmw tuner. Hij stuurde de volgende mail terug:

Quote:
Jesper,

Als je kiest voor een A merk nokkenas, twee in jouw geval, dan zit het wel goed. Kun je kiezen uit meerdere neem dan die met de minste aantal graden. Meestal zijn die geschikt voor straat gebruik en kom je er zonder veel problemen mee door de APK. Kijk eens bij Schrick (via GKB-IMPORT.NL).

Een M44 past volgens mij niet zomaar in een E30 omdat het carter aan de verkeerde kant zit. Moet dus aangepast worden. Meestal inclusief oliepomp.

Een M44 heeft rollenslepers. Bij een nieuwe nokkenas is het altijd verstandig deze te vervangen. Een eventueel slijtpatroon wordt dan niet op de nieuwe nokkenas overgedragen. Kosten ongeveer € 20,00 per stuk, zitten er zestien in.

Altijd vervangen: olie, kleppendeksel pakking, oliefilter. Zelf inbouwen: denk aan de juiste nokkenastiming!

Een chip werkt alleen als die op maat is voor de motor. Dus ergens iets laten maken. Er bestaan ‘standaard’ chips, maar die houden zeker geen rekening met aangepaste nokkenassen, uitlaten enzovoort.

Succes.

Bas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 9 Okt 2006, 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

duur grapje, misschien interessanter je eigen blok te reviseren en er n paar mods aan te doen voor wat meer power. Heb je een compleet gezond blok en denk dat t je niet zo veel meer kost.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Ma 9 Okt 2006, 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nou om mijn blok 'gezond' te krijgen ben ik VÉÉL meer geld kwijt incl. mods. Bij mijn huidige blok moet de kettingdistributie + delen vervangen worden wat me inc. montage ca. 1200 euro gaat kosten en alleen onderdelen ca 600 euro.

Zoals gezegd heeft dat m44 blok pas 40.000 km gelopen en is dus perfect in orde (bij wijze van net pas ingelopen) en wordt ingebouwd voor minder dan 700 euro (dat is dus incl. blok) door degene waarvan ik het blok krijg. Deze persoon ken ik persoonlijk ook goed omdat deze samen met familieleden van mij de belgische BMW bavaria club runnen. Hij heeft zelf ook een garage gespecialiseerd in Bmw.

En wat betreft de nokjes en de chip zal ik +- 750 euro in totaal kwijt zijn. 300 euro chip (boltuning.nl) en 450 euro voor de nokjes (krijg korting en zelf inbouwen), omdat deze motor nog zo 'jong' is is het niet nodig om de rollenslepers te vervangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 10 Okt 2006, 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Shock En ik denken dat Nissan duur in onderhoud is... no way, geen bmw voor mij iig! Tip, gooi er een SR20DET in, meer power, minder onderhoudskosten!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Di 10 Okt 2006, 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

In principe hoort zo'n kettingdistributie gewoon bijna een heel autoleven mee te gaan en hoef je het dus ook niet te vervangen en als het wel vervangen moet worden, tsja dan heb je pech en ben je veel geld kwijt Shock  Crying or Very sad .
Vandaar dat ik ook ben gaan twijfelen aan de echte km stand van dit blok, wat dus 120.000 km zou zijn. Maar normaal gesproken mag bij deze km stand nog lang niet de kettingdistributie versleten zijn...
Ik zweer toch nog altijd bij kettingdistributie, want bij normale distributieriem ben je een paar 100 euro ligter na iedere +-50.000 km of 3-5jaar.

Ps. Met een turbo en intercooler kan bijna iedereen 200+Pk uit het blok halen. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 11 Okt 2006, 8:17    Onderwerp: Reageer met quote

Mn Maxima had ook een distributieketting, had 298.xxx op de klok staan op moment van verkoop... nog nooit vervangen hoeven te worden.

En idd, 200pk is niet moeilijk met n turboblok. Maar doelde puur op de relatieve lage kosten die je met n SR20DET hebt, torretjes hun onderdelen zijn niet zo achterlijk duur als die van BMW. En als je dat afzet tegen t vermogen dat ze kunnen maken zonder al te veel eraan te hoeven doen...
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 11 Okt 2006, 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Mn Maxima had ook een distributieketting, had 298.xxx op de klok staan op moment van verkoop... nog nooit vervangen hoeven te worden.

Tja, ik had de pech dat mijn 100NX na 280dkm begon te rammelen...

Maar ik ben het er mee eens dat een ketting iig
economisch beter is; mijn Aygootje heeft ook een ketting Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 12 Okt 2006, 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dat hangt er maar vanaf!

Als ze bij 3 ton gemiddeld naar de knoppen gaan is dat misschien zo economisch niet, 600 euro aan onderdelen!!! Daar koop je toch wel aardig wat riemen voor!  Shock

Echter, je hebt er wel heel wat minder omkijken na, n ketting is doorgaans wat sterker ook. Geeft wel peace of mind dan.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 12 Okt 2006, 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Riem heb je ook nauwelijks omkijken naar, gewoon in de gaten houden wanneer die vervangen is en de volgende vervanging op tijd doen!
Als ik Max' voorbeeld vergelijk met de prijs van mijn riem ben ik de helft goedkoper uit, maar die riemen zullen ook niet voor elk model hetzelfde geprijsd zijn.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 12 Okt 2006, 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
600 euro aan onderdelen!!!

Zonder de kettingwielen was het €250,-
Het is met name het arbeidsloon dat het duur maakt...

Aan de andere kant zitten Distri-riemen vaak wel beter
bereikbaar gemonteerd; die op mijn Escortje zat die
onder een kap aan de bovenaknt van het blok; uurtje werk.

Bij de NX moet heel de zijkant van het blok eraf en om dat
te doen moeten o.a. 2 of 3 motorsteunen los, de waterpomp,
stuurbekrachtigingspomp, snaren, wielbak en wiel gedemonteerd.

EN weer teruggeplaatst, dus veel werk (staat een dag voor in "het boek").
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Do 12 Okt 2006, 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Zonder de kettingwielen was het €250,-

Ja klopt, maar mij is gezegd geworden dat het niet verstandig is om enkel maar een paar onderdelen te vervangen. Want dan zou het een tijdje later weer even hard terug kunnen komen. En met al die onderdeeltjes (origineel bmw) kwam ik uit op 600 euro. Misschien dat ik die lijst nog ergens heb liggen, als ik hem nog vind dan post ik die wel ff.
Bij mij moesten trouwens zoizo de kettingwielen vervangen worden. Ik heb het kleppendeksel eraf gehad en naar de wielen gekeken en deze waren helemaal spits, dus versleten.

Het vervelende van een ketting is dat áls deze vervangen moet worden dat je er over het algemeen héél erg lastig bij kan en dan word het natuurlijk een dure grap, tenzij je het zelf allemaal kan (is het nog niet goedkoop maargoed)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 12 Okt 2006, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het ermee eens dat het vervangen van de kettingwielen
verstandig zou zijn, maar die stonden NIET op de offerte van Nissan...

En ik had het zelf gekund, maar dat zou me MINIMAAL een weekend hebben
gekost, want ZO'N goede/bedreven sleutelaar ben ik nou ook weer niet.

Daarom heb ik de auto gauw weggedaan, want die stond toch al op de rol om 'm in januari
te vervangen en dan had ik de (dure) reparatie bij inruil totaal NIET teruggezien...


Maar we dwalen af; ik denk dat idd hhet overlepelen van het
"nieuwe" blok in dit geval het slimst is. Of iig het minst duur...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB