Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Snellere nokjes
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Wo 20 Sep 2006, 19:10    Onderwerp: Snellere nokjes Reageer met quote

Wegens een dure reparatie gaat het originele m42 blok (1.8 16v) uit mijn e30 318is. Echter daarvoor komt in de plaats een m44 blok (1.9 16v van oa. Z3 en de latere e36 318is en ti's) met +-80.000 km op de klok van een kennis.
Nu ben ik aan het denken om snellere nokkenassen en een opmaat chip in te (laten) bouwen. Nu zit ik echter wel nog met een aantal vragen. Welke nokkenassen kan ik het beste kopen wanneer de auto voornamelijk voor straatgebruik (2000-6500rpm) en een hele enkele keer een circuitdag bestemd is? Ook weet ik niet welke onderdelen verder nog allemaal moeten worden vervangen en wat dus het gehele kosten plaatje gaat worden. Ik hoop dat iemand mij misschien kan helpen, want op het internet wordt ik ook niet echt wijzer van alle informatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik jou was zou ik er een 2,5 liter 6 pitter van BMW in swappen. Heerlijke motor voor een standaard tor, alleen zn tuning potentieel is niet dat van een Jap, maar goed, wie heeft uberhaubt 800+ pk nodig.... Dat is qua kosten meer verantwoord, je maakt een sprong in vermogen, maar vooral drivability en het blijft betrouwbaarder met hoger vermogen. Ook het potentieel van die krachtbron is hoger. De bron heeft standaard rond de 190pk en met wat aanpassingen zit je op 225 ~ 240 pk... Hier heb je meer dan genoeg aan, want standaard gaan die 325i's al aardig hard af. Wel vind ik dat de versnellingsbak iets langer mocht zijn van deze wagens, maar goed, dat is persoonlijke mening.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

max vergeet ff te vertellen dat je rdw dan ook met ruim 1000 euro komt te spekken.


wanneer je dat doet, moet je naar lelystad, waar ze je wagen afraggen om vervolgens te zeggen wat je moet veranderen voor de volgende keuring.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf ook gedacht om er een 325i blok in te hangen, maar dit brengt toch ook veel nadelen mee. Past niet zomaar moet dus wat aangepast worden, moet omgekeurd worden door rdw, verbruikt veel meer benzine, is zwaarder en duurder in belasting en je weet niet wat voor blok je aanschaft. Ook hield ik met mijn oude standaard 318is blokje een e36 325i aardig bij, hij liep een ietsi pietsi uit. 1 kant van mijn familie is helemaal Bmw gek met eigen club enz. Daar kan ik ook dat m44 blok kopen en weet ik precies waar het blok uitkomt, dat het 100% in orde is, dat het daadwerkelijk een lage km stand is en voor een lage prijs+inbouw.
Als ik bij dat blok de nokkenassen vervang door snellere en er een opmaat chip in laat monteren zit ik minimaal al op 180pk en dan trek ik een 325i er dik uit.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

En oh ja, de onderdelen kan ik via een vriend van me met ik dacht 45% korting kopen. Cool
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

kijk anders eens bij DdV motorsports.

Die gast is helemaal gek van motor tuning.

de link:

klik
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
max vergeet ff te vertellen dat je rdw dan ook met ruim 1000 euro komt te spekken.


wanneer je dat doet, moet je naar lelystad, waar ze je wagen afraggen om vervolgens te zeggen wat je moet veranderen voor de volgende keuring.


Nada, de 3 serie uit zijn jaar is uitgekomen met de 2,5 liter, dus typegoedkeuring is er voor zijn voertuig al. Een weggedragstest is dus niet nodig. Er zal wel een inspectie zijn die even kijkt of je het deugdelijk ingebouwd hebt. Maar gebruik gewoon de standaard motorsteunen e.d. en dan komt dat goed, je zou een in elkaar gereden 325i kunnen kopen als donor, en alles over kopieren.

Een standaard 325i E36 is toch al behoorlijk aan de rappe kant, misschien is zijn blok niet lekker geweest dat je m bij hield.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
je zou een in elkaar gereden 325i kunnen kopen als donor, en alles over kopieren.

Verplaatsen lijkt me een beter idee Laughing Laughing

Maar is het niet zo dat als een lager model met een groter blok wordt uitgerust er ook wordt geďnspecteerd of zaken als onderstel en remmen nog veilig zijn voor deze vermogenswinst?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nope, zolang de auto ook standaard met die motor werd uitgerust is het een questie van aanpassen op t kenteken. T is natuurlijk logisch dat je ook even moet zorgen dat je remmen t vermogen aankunnen.

Vergis je echter niet in de verplichting die je officieel hebt naar de RDW, ook als je vermogen meer dan 40% toeneemt zul je officieel naar de RDW moeten. Dus of je nu gaat voor n snellere 1.9 die je gekieteld hebt of je neemt n 6 pitter, dat zal niet veel schelen. Wel in koppel en de breedte van je vermogenscurve.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

en bij veranderen van aantal cilinders, of stijging/daling van inhoud met meer dan 400 cc ook RDW

@max, ikke nie thuis @BMW, dus ook niet weten dat ie met die motor geleverd is. Maar hoogst waarschijnlijk (weet ik wel zeker) zijn de remmen niet het zelfde als van de 1.9. Die kom je dus zeker te weten mee over te zetten.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

De voorste remmen zijn genoeg, schijven en klauwen over, klaar.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Vr 22 Sep 2006, 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

als hij achter ook schijven heeft en org zitten er trommels, zou ik ze achter ook overzetten.

Evenals de bekrachtiger. Alleen al om het balans tussen voor en achter.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Za 23 Sep 2006, 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

ja dat lijkt mij ook niet verkeerd, neem aan dat er ook mer gewicht inkomt door de grotere motor.. misschien met remmen dan net iets een andere balans nodig..
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Za 23 Sep 2006, 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Een e30 318is heeft origineel al voor geventileerde schijven en achter massieve schijven, dus daar hoeft niks aan verandert te worden. Onderstel is ook standaard sportonderstel en die van mij heeft achter dan nog rode koni's. Wat betreft het gewicht van het 1.9 blok, die is +- 2kg zwaarder dus daar zal ik niks van merken.
Als ik dat 1.9 blok kietel en op 180 pk kom, dan zit ik net niet aan de 40% dus dat is dan ook geen probleem. Dan hoeft hij trouwens ook bijna een kg per pk minder mee te slepen dan wanneer er een standaard 325i e36 blok inkomt. Verder is een 2.5 blok een stuk zwaarder wat ook het weggedrag (onderstuur) niet ten goede komt.

En wat betreft de km stand van dat 1.9 blok had ik mij vergist, dat heeft +- 40.000 km gelopen en uit 1999 (is dus zo goed als nieuw). Ik kan dat blok dus bij een kennis voor ca. 700 euro laten inbouwen (is dus blok + inbouw). Mijn eigen blok kan ik dan gewoon houden en nog voor paar honderd euro verkopen. Want mijn blok is in principe perfect in orde, alleen moet de kettingdistributie vervangen worden wat nogal prijzig is.

@Maximus: Onderschat niet de snelheid van een E30(!) 318is, ook wel de baby M3 genoemd. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 23 Sep 2006, 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg ook niet dat ze echt traag zijn, maar meer dan 200pk zul je zonder turbo niet betrouwbaar zien, met n 2.5 is dat n ander verhaal Wink

Daarbij gaat t me ook niet zo zeer om de piekpower, om met n 1800 tot 2 liter rap te zijn moet je m hoog in de toeren houden, een 6 pitter geeft je onderin ook n berg koppel en dat vind ik persoonlijk nogal prettig rijden, zodat je niet constant hoeft door te jakkeren tot de redline
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB