Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Mistlamp op aanhanger

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ArjanG
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 17 Juli 2006
Posts: 11
Woonplaats: peize
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 16:53    Onderwerp: mistlamp op aanhanger Reageer met quote

hallo
ik heb hier al vaak wat rond gelezen en hier mijn eerste vraag.

sinds kort moet er een mist licht op een aanhanger zitten, aleen op onze aanhanger zit geen mist licht en zal er dus opgemaakt moeten worden. aleen nu is het probleem hoe sluit ik een mistlamp aan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dat mist achterlicht is enkel verrrplicht wanneer jou auto er ook een heeft.

Dus heb jij geen mist achterlicht op je auto, hoeft je caravan die ook niet te hebben.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

ik zal voor de volledigheid even 2 schema's erbij doen (1 voor 13-polige stekkers, en 1 voor 7 polige)

De aansluitingen kun je dan gewoon door verbinden (zonder problemen te krijgen met je bekabeling, daar zijn ze op berekend op mogelijke trekhaak bevestiging)
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dit werkt beter:

ff klikkie doen staat zon beetje alle info die je nodig hebt.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
ArjanG
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 17 Juli 2006
Posts: 11
Woonplaats: peize
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt
ik lees nu op die site dat eerder pool 2 van een 7 polige stekker constante plus was. het is namelijk al een oudere auto waar die aanhanger achter komt. hoe zit dit nou?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
Dat mist achterlicht is enkel verrrplicht wanneer jou auto er ook een heeft.

En laat dat op een auto nu verplicht zijn!
Tenminste achter wel, 1 of 2, voor zijn ze niet verplicht.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Freestyler schreef:
Dat mist achterlicht is enkel verrrplicht wanneer jou auto er ook een heeft.

En laat dat op een auto nu verplicht zijn!
Tenminste achter wel, 1 of 2, voor zijn ze niet verplicht.


stierenstront Jesse.

Een mist achterlicht is pas ergens eind jaren 90 verplicht geworden op auto's (in nederland dan) daarvoor hoefden ze er niet op te zitten. (maw, vanaf een bepaald bwjr dus pas verplicht, daarvoor dus niet)

De regel:
1 of 2 mistachterlichten rood na 31 dember 1997 verplicht

Enige eis die er wel was, was dat als ze op oudere auto's aanwezig waren, ze het wel moesten doen.

En ALS ze op de auto zitten, dan MOETEN ze ook op de caravan/aanhanger zitten. (en bij nieuwe caravans moet ie er dus wel op zitten)
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

En om me argument even te onderbouwen:

Regelgeving mistachterlichten voor aanhangwagens

Aanhangwagen/caravan met maximum massa van niet meer dan 750 kg

Per 1 juli 2006 moeten aanhangwagens en caravans met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg zijn voorzien van één of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen/caravan.



Uitzondering

Op deze regel geldt de volgende uitzondering: Als het voertuig dat de aanhangwagen/caravan trekt geen mistachterlicht heeft, hoeft de aanhangwagen of caravan ook niet voorzien te zijn van een mistachterlicht.  



Aanhangwagen/caravan met maximum massa van meer dan 750 kg

Aanhangwagens en caravans met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg moeten één of twee mistachterlichten hebben. Deze verplichting geldt alleen als op het kentekenbewijs van de aanhangwagen of caravan een datum eerste toelating staat van ná 31 december 1997. Als de aanhangwagen of caravan eerder is toegelaten, is een mistachterlicht niet verplicht.



Eisen aan mistachterlichten

Voor beide categorieën aanhangwagens geldt dat het mistachterlicht eventueel via een aparte schakelaar in het trekkend voertuig mag zijn geschakeld.
Als er slechts één mistachterlicht is aangebracht, dan moet deze zich aan de linkerzijde bevinden.
De controle op het inschakelen van het mistachterlicht op de aanhangwagen hoeft niet via een lampje zichtbaar te zijn in het trekkende voertuig.
Het mistachterlicht op het trekkende voertuig hoeft niet automatisch te worden uitgeschakeld als de mistachterlichten op de aanhangwagen zijn ingeschakeld.

Bron: RDW.nl
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Verlichtingseisen:



De jaartal/gewichtseisen combinatie slaat eigenlijk nergens op,
maar die hebben we te danken aan de Europese wetgeving.
Persoonlijk vind ik mistachterlicht maar een nutteloos iets.
Ik rij nu bijna 12 jaar auto en heb nog maar 2x dat rotding
aan mogen hebben. Ik zeg je; dan wil je eigenlijk niet eens
rijden, 50meter is WEINIG!

Maar los daarvan; ze hhadden gewoon moeten zeggen dat alles
na een bepaalde datum gemaakt zo'n pitje moet hebben en niet
met allerhande ingewikkelde uitzonderingen.
Want het is bijv. ook zo dat als je auto geen mistachterlicht HOEFT,
maar wel heeft, het ook op de aanhanger weer wel moet!

Ik heb afgelopen week een aanhanger van mijn vader maar
helemaal omgebouwd, van voor tot achter nieuw eronder.
Jaeger stekker, maar op de auto ook een 7-polige voor kleine/andere
aanhangers. Jaeger is de standaard in Duitsland en mechanisch VEEL
deugdelijker, dus die zou ik altijd nemen, geen Multicon WeSt.
Auto is voorzien van dubbel mistlichtovernamecontact (3x woordwaarde)
en de stekker is helemaal bedraad, op contacten 11 en 12 na,
want daarvoor is nog geen designatie...

De aanhanger is gelijk ook voorzien van achteruitrijlicht
en werk- en zwaailicht op de permanente spanning.

Wij gaan alle 7 aannhangers die we hebben omzetten MET mistlicht,
degenen die een constante spanning nodig hebben 13 polig,
de rest 7 polig, want dat zijn allemaal kleintjes zonder fratsen.

Voordeel voor de caravan voor 13polig is bijv. ook een laadstroom-
sturing; er kan nu een accu in de caravan, die opgeladen wordt
door de dynamo op de auto wannneer de motor loopt...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 18 Jul 2006, 6:50    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk zou ik gaan voor de 13 polige multicon West doos. Daar past de standaard 7 polige ook zo in zonder adaptor stukken.

Daarmee bedoel ik dus de middelste doos:

_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
ArjanG
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 17 Juli 2006
Posts: 11
Woonplaats: peize
PostGeplaatst: Di 18 Jul 2006, 7:22    Onderwerp: Reageer met quote

op de aanhanger en de auto zit alebij een 7 polige dus denk dat ik gewoon die stekker gebruik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 18 Jul 2006, 7:41    Onderwerp: Reageer met quote

Als je voorlopig niet van plan bent om een caravan met accu erin te trekken is dat zeker een goede optie Wink (hier komt ie er tzt dus wel op)

Maar om ff terug te komen op je vraag.

Wanneer je auto EN aanhanger/caravan van voor 31 december 1997 zijn EN de auto geen mistachterlicht heeft. Hoef je dus ook geen mist achterlicht op je aanhanger/caravan.

In elke andere situatie issie verplicht.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 18 Jul 2006, 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
Persoonlijk zou ik gaan voor de 13 polige multicon West doos. Daar past de standaard 7 polige ook zo in zonder adaptor stukken.

Klopt, maar  dat is dus ook meteen het  zwakke punt van die doos.
Sowieso kun je er enkel PLASTIC 7 polige stekkers in steken, anders
krijg je kortsluiting en de randcontacten zijn nogal aan de dunne kant.

Verloopjes is altijd lastig, maar in Duitsland wordt bijna alles met Jaeger geleverd,
dus als je vlakbij Duitsland zit, of vaak in Duitsland komt is dat de logische keuze.
En de bajonetvergrendeling van de Jaeger is (zoals eerder al gezegd)
echt een hele verbetering t.o.v. de 7 of 7+6polige stekkers...

Wij hebben dus gekozen voor Jaeger op de "uitgebreide" aanhangers
en 7 polig met mistlicht op de 2de pool voor de kleintjes.
De grote auto (die alles mag trekken) heeft twee stopcontacten
en het 205-je mag het grote spul toch niet sleuren,
dus is die met een 7-polige bus prima voorzien...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ArjanG
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 17 Juli 2006
Posts: 11
Woonplaats: peize
PostGeplaatst: Za 22 Jul 2006, 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

hallo het is gelukt met het mist achterlicht
het is nu zo geschakeld dat als de aanhanger er achter zit de mistlamp van de auto uit is. nu doed alles het goed mensen bedankt voor alle info
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB