Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Woesla Starting Member
| Geregistreerd op: 26 Juni 2006 | Posts: 43 | |
|
Geplaatst: Za 19 Aug 2006, 21:17 Onderwerp: toerental probleem. |
|
|
|
Ik heb een probleem met mijn fiat uno, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben niet erg goed met termen dus alvast een excuus hiervoor ik zal alles proberen zo goed mogelijk uit te leggen.
Mijn stappen moter was volgens de garage kapot gegaan en mijn toerental liep hierdoor te hoog en had ik geen shoke.
Er bleek een monopoint-inctor *als ik het goed heb onthouden* op te zitten die niet bij de auto hoord.
Ik naar de sloop toegegaan en een nieuwe gehaald.
Mijn vader lief aangekeken en die is een klein middagje bezig geweest om alles passend en dergelijken te maken.
Alles was klaar met inbouwen en de moter starten...
spannend moment.....sleutel ging om en het toerental schoot omhoog, en schommelde van 800 tot 2500
Een vriend opgebeld, en die zij "dan moet je de min van je accu erafhalen, dan zet je alle data van je computer weer op nul, dan 10 km rijden en registreerd hij alles en looptie waarschijnlijk weer goed.
Zijn raad opgevolgd en 10 km later kwamen we tot de volgende conclusie.
a)standaard looptie ongeveer 900 toeren zonder te schommelen
b) het gas reageert heel veel feller.
c)soms klimt het toerental tijdens rijden zelf zonder gas te geven naar de 2000 toeren.
d)als je weg rijd en je schakeld bijvoorbeeld naar zijn 2 looptie ongeveer 2200 toeren stationair maar zakt niet naar benedenals je alles loslaat..... als je je gas een tel induwt en weer loslaat zaktie wel weer maar heel langzaam...
Wij dachten hierdoor dat het lijkt alsof hij ergens achter blijft hangen...
We hebben gekeken maar konden niets zien waar de gaskabel achter bleef hangen....
Nu is mijn grote vraag: Weten jullie misschien wat dit zou kunnen zijn en hoe op te lossen?
Mogt ik nog iets belangrijks te zijn vergeten vraag het gerust.. ik hoop snel dit probleem op te lossen.
Mvg Woesla
Peace out _________________ "There is no spoon"
".........."
"Then how do we eat soup" |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 19 Aug 2006, 21:23 Onderwerp: |
|
|
|
Hoe oud is je lambdasensor? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Woesla Starting Member
| Geregistreerd op: 26 Juni 2006 | Posts: 43 | |
|
Geplaatst: Za 19 Aug 2006, 21:24 Onderwerp: |
|
|
|
Geen id, Maar als ik hem loslaat hoor ik een groot verschil, en volgens mij werktie dan tog?? _________________ "There is no spoon"
".........."
"Then how do we eat soup" |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 19 Aug 2006, 22:23 Onderwerp: |
|
|
|
Als je WAT loslaat? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Woesla Starting Member
| Geregistreerd op: 26 Juni 2006 | Posts: 43 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 5:59 Onderwerp: |
|
|
|
Alle pendalen sorry. _________________ "There is no spoon"
".........."
"Then how do we eat soup" |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 9:26 Onderwerp: |
|
|
|
De invloed van o.a. de lambda-sensor merk je juist het beste bij stationair.
Metingen van de lambda gaan naar de ECU en die regelt dan bij om het mengsel ideaal
te krijgen. En dat kan gepaard gaan met schommelingen in toerental. Als de sensor
versleten is kunnen de metingen foutief zijn en de schommelingen erger worden.
Maar het zou ook al zoiets al een vacuumlek kunnen zijn. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Woesla Starting Member
| Geregistreerd op: 26 Juni 2006 | Posts: 43 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 14:44 Onderwerp: |
|
|
|
ik heb verder gezocht, en ben er achter...
Maar nu nog het oplossen.
de gashendel zit aan een soort plaatje vast, en deze word ingedrukt door een veertje dat naar buiten komt..... vanuit het injectie gedeelte ik post er wel een foto van *hopelijks is dit duidelijker*
mvg woesla _________________ "There is no spoon"
".........."
"Then how do we eat soup" |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 15:34 Onderwerp: |
|
|
|
Wat is het probleem dan precies? Blijft dit hangen?
Indien ja is 't gemakkelijk op te lossen door 't goed schoon te maken en beetje te smeren... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Woesla Starting Member
| Geregistreerd op: 26 Juni 2006 | Posts: 43 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 16:00 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
Wat is het probleem dan precies? Blijft dit hangen?
Indien ja is 't gemakkelijk op te lossen door 't goed schoon te maken en beetje te smeren... |
Als de motor stationair loopt duwt het veertje tegen de gasheuvel aan en krijgtie meer benzine, waardoor hij hogere toeren gaat lopen.
Ik heb er even een crikel omheen gezet ter verduidelijking.
hij blijft op dat hoge toeren lopen *terwijl je geen gas geeft*al geef je een klein tikkie gas daalt hij weer naar 900 ongeveer.
Weer aangekomen op 900 klimtie weer naar 2000/3000 en begint alles weer opnieuw.
Over die lambdasonde, Als ik de stekkers eruit haal zakt het toerental rustig naar de 900 en blijft stationair goed lopen, maar heeft neiging tot verzuipen en alles stinkt dan naar benzine _________________ "There is no spoon"
".........."
"Then how do we eat soup" |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 16:07 Onderwerp: |
|
|
|
Dat zwarte ding ziet eruit als een Solenoid en die lijkt als functie te hebben de auto meer gas te geven als 'ie te lage toeren maakt.
Heb je als eens geprobeerd de ECU te resetten door de accu een uurtje los te gooien?
Als 'ie het daarna nog doet denk ik dat er wat mis is met een sensor,
waardoor 'ie verkeerde waarden krijgt en dus verkeerd gaat uitsturen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Woesla Starting Member
| Geregistreerd op: 26 Juni 2006 | Posts: 43 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 16:25 Onderwerp: |
|
|
|
resetten van de ecu is tog 20 seconden??? _________________ "There is no spoon"
".........."
"Then how do we eat soup" |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 20 Aug 2006, 16:56 Onderwerp: |
|
|
|
Daar is geen echte richtlijn voor.
Er zijn ok mensen die zweren bij een volle dag... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Ma 21 Aug 2006, 11:04 Onderwerp: |
|
|
|
Hmm... als ik die foto zo zie, en vooral de oxidatie en vuil d'r op, dan denk ik dat je eerst eens aan de gang zou moeten met wat reiniginsmiddelen, voor zowel de binnen als de buiten kant. Als alles goed schoon is gemaakt kun je daarna nog eens kijken wat 'ie doet, dan heb je een beetje een basiswaarde om vanuit te gaan.
Tip : als je de monopoint injector er af hebt liggen kun je toch niet rijden, dus gooi meteen ff je accu los, en sluit 'em weer pas aan als je hem weer (schoon) gemonteerd hebt, dan is je ecu zeker gereset. _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Woesla Starting Member
| Geregistreerd op: 26 Juni 2006 | Posts: 43 | |
|
Geplaatst: Ma 21 Aug 2006, 14:27 Onderwerp: |
|
|
|
R5GTT schreef: |
Hmm... als ik die foto zo zie, en vooral de oxidatie en vuil d'r op, dan denk ik dat je eerst eens aan de gang zou moeten met wat reiniginsmiddelen, voor zowel de binnen als de buiten kant. Als alles goed schoon is gemaakt kun je daarna nog eens kijken wat 'ie doet, dan heb je een beetje een basiswaarde om vanuit te gaan. |
En hoe moet ik dit doen??? geen ervaring mee _________________ "There is no spoon"
".........."
"Then how do we eat soup" |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 21 Aug 2006, 18:35 Onderwerp: |
|
|
|
Ik zie al wat t is, en aan je beschrijving dit keer had ik al t idee... blijkbaar ben je er zelf achter gekomen, dit 'palletje met veertje' is deels tegen milieu ijsen.
Het zorgt ervoor dat als jij je gas in een keer los laat, de gasklep niet meteen met n klap op zn dichtste stand staat, wat normaal n flinke peut onverbrande benzine in je uitlaat en n zwart wolkje kan veroorzaken. Om dit tegen te gaan is dat veertje, deze zorgt dat de gasklep wat geleidelijker terug gaat.
Echter in veel gevallen, vooral als de auto al n beetje op leeftijd is, gaat deze veer kuren veroorzaken. Zoals tijdens rijden trap je de koppeling in, en dan blijft de tor ff rond de 2000 toeren draaien, en valt dan past terug, omdat er n beetje vuil tussen zit en n beetje blijft 'plakken'. Zomaar spontaan valt ie dan soms ineens weer netjes terug naar zn stationair tal. Meestal n paar seconde na het loslaten van het gas. In plaats van gelijdelijk gaat t dan nog vrij spontaan.
Zelf bij de Primera had ik dit probleem en bij de 323, bij beide heb ik die klotedingen uit de wagen gesloopt, ik houd van gasrespons. Als ik wil dat mn gas geleidelijk terug loopt, dan haal ik mn poot geleidelijk naar boven. Wil ik dat mn gas direct terug valt, dan wil ik geen misselijk veertje hebben die dat voor me bepaald.
Kan zijn dat dit een ander veertje is en n beetje n automatische choke moet voorstellen, maar goed, ik kan t niet zo goed zien op de foto van 1 onderdeel... zou eigenlijk gewoon ns onder de kap moeten kunnen kijken bij je. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|