Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 18:36 Onderwerp: aardlussen |
|
|
|
laat ik dan maar het voortouw nemen
aardlussen in je massa door de carroserie, denk dat we dan moeten kijken naar de elektronen die elkaar tegenkomen ofzo, want in je carroserie is er niet egt een stroomrichting. _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 18:38 Onderwerp: |
|
|
|
euh, waar zouden die voor nodig moeten zijn dan???
Kan me er ff niets bij voorstellen namelijk. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 18:39 Onderwerp: |
|
|
|
moet je even naar dit topic kijken misschien dat je het dan een beetje begrijpt _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 18:41 Onderwerp: |
|
|
|
Zoals ik daar al zei ik zoek nog ff meer info... Want ik weet ook even de details er niet meer van...
Van die stroomrichting lijkt me vreemd want stroom zoekt normaal toch de kortste weg lijkt me...
Maar langs de andere kant zijn aardlussen ook een vreemd en vervelend probleem... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 18:47 Onderwerp: |
|
|
|
enige wat ik me erbij voor kan stellen is dat je inductie spanning kunt gaan krijgen, en die kan weer gaan storen op de aperatuur....
Maar we wachten ff de info van Jesse af _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 19:08 Onderwerp: |
|
|
|
ja had ik ook al aan zitten denken, je weet nooit hoe je stroom gaat lopen in je caroserie, omdat je zit met je laspunten, daar zal het langsgaan, en zo gauw je een "winding" maakt krijg je inductie spanning _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 19:43 Onderwerp: |
|
|
|
Klinkt logisch, dus veel kans dat 't ook zoiets zal zijn dan... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 20:00 Onderwerp: |
|
|
|
Hier een stukje tekst over dynamoruis en aardlussen. Dynamoruis is een storing in de vorm van een piep die hoger wordt met het toerental van de auto. Vaak wordt dit opgenomen door de RCA kabels die het storingsgevoeligst zijn, maar het KAN ook een gevolg zijn van aardlussen.
Je kunt een aardlus krijgen als je twee massapunten met elkaar verbindt. Deze verbinding gaat dan als soort antenne werken en pakt storingen op. Aardlussen kunnen op veel plaatsen onstaan. Gevolg van aardlussen kan de bekende "dynamoruis" zijn. Dynamoruis is overigens niet altijd het gevolg van aardlussen, vaak wordt dit door de RCA kabels opgenomen via electromagnetische straling.
Heb je last van dynamoruis is het belangrijk om eerst te lokaliseren waar de storing wordt opgepakt. Vaak wordt dit door de RCA kabels opgenomen, dus is het aan te raden eerst deze aan de versterkerzijde los te trekken, de versterkeringang kort te sluiten (hiermee maak je een 0V ingangssignaal, een open ingang kan immers ook storing oppakken) en te luisteren of het probleem met draaiende motor is opgelost. Indien ja zit het probleem dus bij de versterker zelf of bij de speakerbedrading/scheidingsfilters (hang een losse speaker op de uitgangen om dit te testen), indien nee trekken we de RCA kabels aan de headunitzijde los (opnieuw de weg naar de versterker kortsluiten) om te zien of de storing door de kabel zelf, of nog daarvoor wordt opgenomen bij de headunit zelf.
Vaak worden versterkers tegen de achterbank geschroefd. De behuizing van de versterker zit bij veel modellen intern aan massa gekoppeld. Als de schroeven in het metaal van de achterbank zitten, heeft de versterker twee massapunten en dus een aardlus. Om dit te voorkomen schroef je eerst een houten plaat tegen de achterbank en schroef je de versterker in het hout (let op dat je niet door het hout heen schroeft en alsnog het metaal raakt…)
Zorg ervoor dat als je meerdere versterkers gebruikt, deze een gezamenlijk massapunt hebben. Dit noemen we een centraal massapunt. Dit geldt ook voor andere apparaten als een condensator, DSP, equalizer, tweede accu enz. Deze krijgen hun massa allemaal van 1 centraal punt.
Soms kan het om een storingsprobleem op te lossen zelfs nodig zijn de massa van de headunit naar dit centrale massapunt achterin te trekken!
Het kiezen van dit centrale punt is ook heel belangrijk. Pak bijvoorbeeld een dikke bout van de achterbank of achtergordels. Zorg ervoor dat er geen lak op de bout zit en schuur de lak weg rond het gat waar de bout in gaat. Een goede verbinding is erg belangrijk.
Pak nooit een bout van de achterlicht units als massapunt, je kunt dan hele rare storingen krijgen (niet eens zozeer met de Audio maar vooral met de verlichting).
Enkele tips:
- Hou de versterker(s) ook zo ver mogelijk uit de buurt van een eventuele gastank!
- Neem een goed afgeschermde RCA kabel, en leg deze niet langs voedingskabels (denk ook aan de originele kabelbomen van de auto), en best ook uit de buurt van brandstofpomp en ECU.
Bovenstaande dingen zijn punten die storing kúnnen veroorzaken, maar het niet per definitie zullen doen. Het kan dus dat je alle bovenstaande richtlijnen aan je laars lapt en geen storing ondervindt. Maar als je aan een nieuwe installatie begint kun je beter het zekere voor het onzekere nemen, kan achteraf veel ellende voorkomen!
Met dank aan ShowYourSound.nl voor deze informatie. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 23:46 Onderwerp: |
|
|
|
Een aardlus ontstaat idd door het aan TWEE zijden verbinden van een (massa)draad.
Zoals de naam al zegt ontstaat er dan een lus, welke als spoel kan gaan werken.
Deze spoel werkt als antenne; je kunt 'm zien als de secundaire wikkeling van een transformator.
De grap is dus dat er in deze lus stroom kan gaan lopen, als je uitgaat van twee kabels zal deze
in de ene kabel BIJ de lopende stroom geteld worden en in de anndere worden afgetrokken.
De storing die ontstaat ontstaat meestal doordat de massa van een ingang ook aan de massa
van de voeding is verbonden (dus geen gebalanceerde ingang) de stromen in de aardlus
veroorzaken dan (vaak capacitief) storing op de ingangen en worden via de versterker hoorbaar.
Een aardlus kan zelfs ontstaan met iets simpels als een tweeling tulp-snoertje, wanneer van
de stereo-bussen waarin het kabeltje gaat aan beide zijden met elkaar zijn doorverbonden.
De mantels (afscherming) van de adres vormen dan de lus. In veel gevallen is dit op te lossen door in 1 van de 4 tulpstekkers de massa los te maken van de afscherming, maar dit moet je alleen doen wanneer je een kabel VAST voor die situatie gebruikt.
Een kabel met dubbele afscherming heeft OM de 2 losse adres met afscherming NOG een
afscherming, waardoor de storing oppikkende "lus" niet zichtbaar is; door de tweede
afscherming heeft de lus geen oppervlakte en vangt minder of zelfs geen storing meer. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 25 Aug 2006, 0:42 Onderwerp: |
|
|
|
En dan zijn er ook nog de drievoudig afgeschermde kabels... Wat hebben die op de dubbel afgeschermde nog voor meerwaarde vraag ik me dan af...?
Daarnaast zijn er ook nog zgn. "twisted" RCA kabels (die zijn gevlochten), maar dat is weer een verhaal apart. Wel een feit dat gebruik van deze in een aantal gevallen ook een dergelijk probleem wist op te lossen!
SaphireNX schreef: |
De mantels (afscherming) van de adres vormen dan de lus. In veel gevallen is dit op te lossen door in 1 van de 4 tulpstekkers de massa los te maken van de afscherming, maar dit moet je alleen doen wanneer je een kabel VAST voor die situatie gebruikt. |
Wat ik ook al heb gehoord is dat mensen aan de headunitzijde 1 van de massa's van de RCA aan een massapunt van de auto verbonden... Moest overigens aan de hu-zijde, maar wat hier het verhaal achter is weet ik ook zo gauw niet meer. Kijken of ik dat nog tegenkom ergens...
Nu ik eraan denk schiet me ineens te binnen dat er ook nog RCA kabels bestaan waarbij specifiek 1 zijde voor de hu bedoeld is en de andere voor de versterker, niet omgekeerd. Ik meen dat die de door jou genoemde doorverbinding enkel aan de hu-zijde hadden, daar is met die situatie dus reeds rekening gehouden. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 25 Aug 2006, 12:54 Onderwerp: |
|
|
|
Het idee achter de aders in elkaar draaien is ook het voorkomen van lussen.
Ook zal de TOCH ontstane lus door de draaing opgeheven worden
omdat er meteen naast een precies omgepoolde lus ligt.
Dat is het idee ook achter UTP: Unshielded Twisted Pair...
En dan heb je bijv. ook nog de kabel vanaf een pickup: daarbij is de mantel
APART geaard, omdat een pickup een gebalanceerd signaal geeft... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
|
|