Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Dumpvalve bij turbo diesel?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Vr 7 Jul 2006, 15:13    Onderwerp: dumpvalve bij turbo diesel? Reageer met quote

Heeft een dumpvalve zin bij een turbo diesel? Ik weet dat bij benzinemotoren tussen airintake en turbo een overdruk wordt gecreëerd tijdens het schakelen en dat die dumpvalve ervoor zorgt dat die druk weg kan en niet terug naar de turbo loopt en die tegenwerkt.
Bij dieselmotoren werkt het aanzuigen van lucht toch anders? Er bestaan diesel dumpvalves maar volgens mij zijn die puur voor de show en het typische geluid...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Vr 7 Jul 2006, 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

volgens mij is hier al eens eerder een topic over geweest.. maar dacht dat het niet zo veel zin had als bij een benzine motor.
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 7 Jul 2006, 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij zijn diesel dumpvalves niet zozeer voor de show want ik geloof dat die niet dat typische geluid maken zoals die op benzine turbomotoren.
Hoeveel zin het heeft weet ik echter ook niet...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Vr 7 Jul 2006, 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Op een diesel heeft een dumpvale totaal geen nut.

ten eerste omdat een diesel zen overrdruk"opvreet" en een benzine die ovedruk terug duwt tegen de turbo aan

Ten tweede omdat een diesel veel minde druk opbouwt dan een benzine

ten derde, het geluid minimaal is tov een benzine turbo

en idd, daar is al eens een topic over geweest.
Daar is de zoekfunctie ook voor Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
misterT
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 5 Juni 2006
Posts: 66
Woonplaats: hellevoetsluis
PostGeplaatst: Vr 14 Jul 2006, 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

op mijn audi a3 1.8t (benzine) zit standaard een divertor valve(blaat de lucht naar binnen ipv naar buiten). is die makkelijk uit te wisselen voor een dumpvalve?
_________________
WWW.TUNERSFORUM.NL WWW.TUNERSFORUM.NL
WWW.TUNERSFORUM.NL WWW.TUNERSFORUM.NL
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Vr 14 Jul 2006, 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Het is gewoon een dumpvalve die de lucht niet afblaast naar buiten, maar terug het circuit in (na de lmm en voor de turbo)

Is idd gewoon te wisselen voor eentje die naar buiten toe afblaast. Zorg wel dat je de extra aansluiting afdicht.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 14 Jul 2006, 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Zorg ook dat je geen kat meer hebt, anders gaat ie eraan bij n atmosferische BOV!!!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Vr 14 Jul 2006, 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

pardon  Shock  Shock  Shock

Hoe??  Razz  Laughing
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 14 Jul 2006, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

kat = katalysator
bov = blowoff valve oftewel dumpvalve...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 14 Jul 2006, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zal ik je uitleggen... De lucht wordt door de turbo aangezogen (hij stalt niet als je een BOV hebt, daar zijn die dingen voor) op t moment dat je een BOV hebt, door de AFM heen, die meet de aanegzogen lucht en geeft dit door aan de ECU, die dan weer zn berekening maakt en spriets de motor inspuit. Dit wordt niet verbrand en komt in je uitlaat (daarom krijgen BOV gassies ook zo'n lekkere vlammen uit hun uitlaat Cool bij het overschakelen). Een recirculerende BOV gooit die lucht terug naar de turbo, achter de AFM zodat die geen lucht hoeft aan te zuigen en ook niks extra's meet dat niet gebruikt gaat worden.

Zo'n vlammen zijn opzicht wel leuk, echter je kat vind die onverbrande benzine maar niks, en zal erdoor een overdosis aan t goedje krijgen en overleiden als gevolg.

Zo dus Razz  Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 14 Jul 2006, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

[offtopic] Moet jij niet werken? Laughing [/offtopic]
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 15 Jul 2006, 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

ssssssst Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Za 15 Jul 2006, 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

oo oke.. nee dan snap ik het:P ik dacht ff van hmm klinkt heel technisch
maar dat is het ook:P
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
misterT
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 5 Juni 2006
Posts: 66
Woonplaats: hellevoetsluis
PostGeplaatst: Ma 17 Jul 2006, 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

heb geinformeerd naar een dumpvalve voor mijn a3.
het werd mij sterk afgeraden omdat de standaard divertor valve de lucht terug naar binnen blaast, en een dumpvalve blaast naar buiten.
hierdoor kan je motor management in de war raken.

er werd mij aangeraden om een forge divertor valve te kopen, en combineren met een ander luchtfilter. dan hoor je het afblaasgeluid via het filter.
_________________
WWW.TUNERSFORUM.NL WWW.TUNERSFORUM.NL
WWW.TUNERSFORUM.NL WWW.TUNERSFORUM.NL
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB