Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Toerenteller inbouwen in een Peugeot 106
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Do 17 Aug 2006, 22:50    Onderwerp: Reageer met quote



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 18 Aug 2006, 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Lijkt me vrij duidelijk, van voren gezien snelheidsmeter links, toerenteller rechts ernaast.

Het ging mij om de andere meters.

En nu ik die gezien heb ben ik van mening dat de watertempertuur
het zo niet kan doen omdat het originele dash een lichtje heeft,
dus een schakelaar ipv een variabele sensor.
Hetzelfde gaat op voor de olietemperatuur. En van de andere stekkers
moeten er minstens een aantal dingen omgelegd moeten gaan worden...

En dan is het nog maar de vraag of het toerensignaal wel op de stekkers
aanwezig is... Het is vast wel werkend te maken, maar dat gaat wel even
wat meer werk zijn. Er zullen o.a. een temp-sensor gemonteerd en aangesloten moeten worden en er moet worden bepaald watvoor signaal de toerenteller nodig heeft, zodat dat kan worden afgetapt of afgeleid...

Zijn er geen andere dashes voor deze auto? Met enkel toeren,
snelheid en brandstof en nog steeds de olie en water lichtjes???
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Vr 18 Aug 2006, 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Andere optie is die van 106 ?
Deze heeft links temp meter dus zelfde als deze.
En rechts een brandstof meter.
Wel een toerenteller maar geen olie meter.
Dit is ook een lampje, maar deze zit weer onderin naast het accu lampje.
Ik zou echter niet weten of deze 4 of 5 aansluitingen heeft.


Heeft iemand een idee hoe duur het is om het toch werkend te krijgen, anders verkoop ik het dashboard weer!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sunbird
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 1 Mei 2006
Posts: 17
PostGeplaatst: Vr 18 Aug 2006, 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een Tellerplaat van een phase 2 peugeot 106.
Een phase 1 tellerplaat van een ralley heeft de bezinemeter niet boven in maar aan de rechter kant zitten en die heeft ook geen digitaal klokje er in zitten.
Deze heeft wel een tempratuurmeter er in zitten volgens mij van de olie. Mischien dat deze wel past omdat die mischien maar 4 aansluitingen heeft maar daar voor zou je zelf moeten kijken kan ik je zo niet zeggen.

P.S. Die wat je nu hebt is van een phase 2 ralley/GTI
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Vr 18 Aug 2006, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Die zit ook in de xsi want daar heb ik hem uitgehaald!
En die andere heeft geen olie meter maar een water/koelvloeistof temp meter.

Wie weet hoeveel aansluitingen deze heeft?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 18 Aug 2006, 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een Phase1 auto hebt past het Phase2 dashboard vrijwel zeker NIET.

Da's net als bij een 100NX; de enige wijziging tussen de eerste en tweede serie LIJKT de positie
van de tellers (omgewisseld) en dat de temp en brandstof een kwartslag gedraaid zijn.
In de praktijk is men van mechanisch nnaar electronisch gegaan en zijn de aanstuurwaarden ook anders.

Kosten om 'm toch werkend te maken? Als je de uren niet telt zit je toch al gauw aan
€100,- voor de sensoren en dat is nog ervanuitgaand dat die in je blok passen...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 19 Aug 2006, 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

Is niet altijd waar hoor Saf, niet bijna zeker... om t zeker te weten even research doen en beide werkplaatshandboeken erbij nemen en schema's bekijken.

Vaak worden er wat optische dingen veranderd aan n cluster. Maar is t relatief simpel om te bouwen als je beide schema's erbij hebt. Bijvoorbeeld:

Mazda 626 type GD: Clusters optisch beetje geweizigd, ander soort tellers gebruikt
Maxima QX type A32: facelift kreeg digitale dagteller en odo-meter, benzine klokje horizontaal gespiegeld.
200SX turbo: ligt geweizigde tellerplaten en electronics. digidash is n ander verhaal, maar ook relatief eenvoudig aan t werk te krijgen mits je eenmaal weet hoe. Maar dat is meer een verschil tussen de amerikaanse en europese uitvoering dan t verschil tussen de pre-facelift en facelift.

In deze 3 gevallen was het genoeg om de stekkers van de nieuwere cluster mee te nemen, en op de huidige kabelboom te solderen, met hier en daar n draadje op n andere plaats te zetten. Dus die gevallen heb je ook nog. Als er sensoren niet compatible zijn is dat 9 van de 10 keer ook alleen de speedsensor, omdat er dan van n directe kabelverbinding tussen teller en bak overgegaan is naar een digitale sensor in de bak, die zn signaal electrisch naar t cockpitje stuurt. Verder is t meestal allemaal wel om te solderen. De plek waar bij phase 1 de kabel in de bak stak zit bij phase 2 dan meestal n speedsensor, die in best veel gevallen gewoon ook in de phase 1 bak past.

Soms is t heel makkelijk, soms wat lastiger, en af en toe gewoon een karwij uit de hel.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 19 Aug 2006, 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is wat ik met mijn digidash dus heb gedaan; extra stekkerset erin gesoldeerd en voor de
niet overeenkomende signalen een andere sensor of een converter ertussen. En voor de lampjes
die ik "over" had heb ik zelf iconen gemaakt en die aangesloten op andere functies, waarbij
sommige via een transistortrap lopen om ze met positief te schakelen terwijl het dash negatief is.

Maar in dit geval gaat het om een klokkenbak met meters die de auto niet heeft en dan wordt het lastiger.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Zo 20 Aug 2006, 8:23    Onderwerp: Reageer met quote

De speedmeter is gewoon met een kabel.
Voor de temp meters is dus de vraag of de sensors al in het blok zitten, maar hoe is dat te zien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 20 Aug 2006, 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

Bactroban schreef:
Voor de temp meters is dus de vraag of de sensors al in het blok zitten, maar hoe is dat te zien?

Dan moet je weten waar ze zitten en daar gaan kijken...

Ik zou dus eens gaan checken bj een merk-garage en/of een werkplaats handboek zien te vinden...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Zo 20 Aug 2006, 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik gewoon een keer langs de peugeot dealer rijdt.
Vraag ik hoe het zit moeten ze wel weten neem ik aan en bespaard me een hoop moeite!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Zo 20 Aug 2006, 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

en saph en max een hoop typwerk Razz
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 21 Aug 2006, 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bactroban schreef:
Ik denk dat ik gewoon een keer langs de peugeot dealer rijdt.
Vraag ik hoe het zit moeten ze wel weten neem ik aan en bespaard me een hoop moeite!


Kun je nog wel eens op terug komen, garagisten weten vaak alleen basisdingen. Mn ouders hebben zo eens een electrische storing gehad... de auto heeft er 2 weken gestaan en ze wisten nog niets.... Ben toen zelf maar op onderzoek uit gegaan (waarvoor ik geen toestemming had omdat t niet een van de goedkoopste auto's is) toen mn ouders weg waren, toen ze terug kwamen deed ie t weer Very Happy
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Di 22 Aug 2006, 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hij gaat in de verkoop.
Het is te veel werk om zelf/te laten doen en kost me teveel voor weinig.

Bedankt voor de vele reacties  Applause
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 23 Aug 2006, 7:40    Onderwerp: Reageer met quote

En dan alsnog een losse toerenteller  plaatsen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB