Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Luchtmassameter mod
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Zo 21 Mei 2006, 20:50    Onderwerp: Luchtmassameter mod Reageer met quote

Ik heb laatst van iemand gehoord dat er iets op de markt moet zijn om meer vermogen te halen doormiddel van een kleine aanpassing aan je Luchtmassameter. Weet iemand misschien wat dit is?
Het zou trouwens maar een paar euro moeten kosten dus als het bestaat is het natuurlijk leuk om ff uit te proberen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 21 Mei 2006, 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Geloof het maar niet.

Dit valt in de zelfde categorie als "Vonkverbreders"
en bougies met meerdre massa-electroden...

Als dat ECHT zou werken deed iedereen dat, maar
niemand doet dit... En waarom? Omdat het niet werkt...

eBay staat ook vol met "resistor modifications" enzo,
allemaal kul, maar er zijn genoeg sukkels die erin trapen.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 22 Mei 2006, 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sluit me daar volledig bij aan.

Wil er zelfs bij vermelden dat een vonkverbreder eerder de vonk die je bougie geeft verslechtert dan verbetert.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Ma 22 Mei 2006, 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ok dus áls ik er nog achter zou komen wat het is, er van afblijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 23 Mei 2006, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

jup. Extra vermogen uit je tor halen doe je niet met n paar tientjes... Vermogen kost nou eenmaal geld.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Za 24 Jun 2006, 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

jah t werkt wel...
er wordt gewoon meerbenzine ingespoten/hogere druk in het systeem...

t kutte eraan is dat het vaak meerdere electronische problemen met zich mee brengt..

beter monteer je dus een pbv/2de benzinedrukregelaar..
alleen de prijs is anders:
170 voor de pbv onafgesteld/paar tientjes voor het weerstandje/kastje..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 27 Jun 2006, 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, beter doe je t niet.

Op een standaard motor heeft een 2e benzinedruk regelaar geen nut.

Start with the basic mods, and when needed, get your ECU remapped, a piggyback system or standalone engine management. Before needed, leave your fuel management alone.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

van meer benzine gaat ie geen steek harder.

Meer lucht moet je hebben  Cool




Overigens, er zit een kern van waarheid in zo'n vonkbrug. De vonk is namelijk krachtiger. Vergelijk de vonk van de bougie maar eens voor en na, als je de kabel bij de verdeelkap wat optilt zodat een vonk overspringt.

Je merkt het ook goed bij slechte bougies als 1 pit niet onsteekt. De auto pruttelt op 3 cilinders, maar als je de bougiekap wat optilt, doet ie weer mee. De vonkbrug zorgt dat de spanning verhoogd wordt en de bougie dus een krachtiger vonk heeft.

Nu is de grap, heb je een goed werkend onstekingssysteem, dan heb je er niets aan Smile
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

Riel schreef:
van meer benzine gaat ie geen steek harder.

Meer lucht moet je hebben  Cool

Meer van beide heb je nodig, op lucht alleen zal ie niet rijden Wink
Maar door 'm meer lucht te geven zal de ECU hem ook meer benzine geven, zodat ie van beide meer krijgt en de mengverhouding behouden blijft.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Idd, dat klopt, alleen meer lucht is t m natuurlijk ook niet Razz
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 2 Feb 2007, 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Weer een tijdje terug

Een vonkverbreder maakt een vonk niet krachtiger, hij verdeeld de stroom dusdanig dat de bougie n aantal zwakkere vonkjes achter elkaar geeft. Hij 'verbreed de vonk'.

Je mengsel verrijken/verarmen hoeft niet vermogen op te leveren. De balans moet goed zijn, en beter hou je ook n veiligheidsmarge, anders heb je de eerste beste winterdag detonatie. (*warme lucht bevat minder zuurstof, te arm mengsel = detonatie)

Vanaf fabriek staat de auto meestal te rijk afgesteld. Dit omdat voor hele werelddelen dezelfde ECU programma's gemaakt worden. En we weten allemaal dat t in spanje warmer is dan hier.

Dit is ook waar men vaak de mist in gaat, laat de motor optimaal afstellen voor zoveel mogelijk vermogen... Leuk, t wordt winter, of ze gaan op vakantie naar n koud land en vervolgens detonatie tot en met. Wat de dood wordt van de motor.

Ook is het omdat voor elke motor die zelfde ECU programmering is, maar elke motor toch weer nét iets anders is, en toch op al die motoren dat programma veilig moet zijn.

Benzinedruk: Wanneer je dit veranderd veranderd de fueling door heel je toerenbereik. Ga hier niet zomaar mee rommelen.

Brandstofmanagement is specialistisch werk, hier moet je niet mee kutten als je niet heel goed weet wat je doet, en al zeker niet als jij geen wideband o2 sensor en EGT sensor(en) hebt. Het beste is voor elke cilinder een EGT te hebben, want niet elke cilinder heeft t zelfde brandstofmengsel. Meestal loopt de achterste cilinder t armst, dus als je voor 1 sensor gaat, neem dan de achterste runner van het uitlaatspruitstuk om daar je meting te doen.

Op de rollenbank worden de sensoren in je einddemper gehangen, dit is niet zo best, want daar zijn de uitlaatgassen zeker niet meer de zelfde temp als dat ze de motor uitkomen, en t mengsel wordt te laat gemeten. Je hebt dus n meting die niet bij precies dat toerental hoort.

Ook is afstellen op de bank niet gelijkwaardig aan op de weg, waar je het beste kunt mappen. Gezien op de rollenbank zeker niet dezelfde omstandigheden zijn als op de weg, denk aan weerstand, luchttemperatuur, rijwind etc etc.

Rollenbank is in principe voor vermogen te meten en makkelijkere probleemdiagnose en finetuning.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Zo 4 Feb 2007, 2:20    Onderwerp: Reageer met quote

Och, een beetje bezinedrukwijziging wordt door de short en long term fuel trims wel weer opgevangen als je een goed werkende lambdasonde hebt Razz

Als je auto dan i.e.g. na 1996 gemaakt is en over een OBD / uitlaatgascontrolesysteem beschikt.

Je wint er dus geen ruk mee.

Ik haal vonkverbreders en vonkbruggen door elkaar (die heb je ook, doorzichtige potjes waar je de vonk ziet overspringen Smile)
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 4 Feb 2007, 4:27    Onderwerp: Reageer met quote

Vonkverbreders ken ik, maar vonkbruggen? Wat doet dat dan?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 5 Feb 2007, 0:18    Onderwerp: Reageer met quote

Riel schreef:
Och, een beetje bezinedrukwijziging wordt door de short en long term fuel trims wel weer opgevangen als je een goed werkende lambdasonde hebt Razz

Als je auto dan i.e.g. na 1996 gemaakt is en over een OBD / uitlaatgascontrolesysteem beschikt.


Nope. Zoveel kan ie niet opvangen, tis geen lambda. Als dat zo zou zijn zou je een ECU nooit meer hoeven mappen ook, als ie dat met zn lambda zou kunnen Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Riel
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Februari 2007
Posts: 110
PostGeplaatst: Ma 5 Feb 2007, 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Pfft

Een drukverhoging van een pak m beet 0,3 bar zorgt nauwelijks voor veel verrijking. De fueltrims gaan tot 50% en je mapping blijft hetzelfde. Wedden dat ie het trekt Wink Overigens als je ver richting die 50% gaat zal er een storingslamp branden. Brand die niet, is er ook niet gauw iets aan het handje. Ohja, ik heb het hier over nieuwere auto's he.

Maargoed, ik proef dat jij hier wel n kenner bent Smile
_________________
Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB