Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Handremkabel vervangen eitje
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 11 December 2005
Posts: 206
Woonplaats: Zeist
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 0:10    Onderwerp: Handremkabel vervangen eitje Reageer met quote

Hallow allemaal.

Ik heb weer wat hoor.
Eric wou ff handrem bocht maken maar kabel gebroken IN de linker achter trommel.

maar hoe moet die trommel open(mischien beetje domme vraag)

ik dacht van die ronde koperkleurige dop eraf en dan zit daar ene grote bout achter of?

ik zat 1st namelijk te kloten met 2 ibus boutjes achter de trommel
1 had ik los gekregen Maar die 2e zit moer vast,en is nu rond v binnen dol gedraait.

Maar mijn vraag is hoe gaat die trommel open?
gewoon die koperkleurige dop eraf halen en dan splitpen eraf en dan moer los dan kan die trommel kap eraf?


Ik hoop dat iemand me kan helpe,En hoop dat iemand me snapt.


greetzz eric. Cool  Cool
_________________
Vw Polo Coupe
                     DLS CAR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 0:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ongeveer...
Maar als je alles los hebt, krijg je de trommel nog niet zo 1-2-3 eraf hoor...
Zit vaak behoorlijk vast van 't vuil, hebben ze in de garage meestal speciaal gereedschap voor die 'm rondom gelijk eraf trekt.

Hou bij terugzetten ook rekening dat de remblokken in de juiste stand staan!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eric
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 11 December 2005
Posts: 206
Woonplaats: Zeist
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

goed dat je het zegt,

anders krijg ik een blokade als ik op de snelweg rij ofz.?.

Ik ga er maandag mee aan de slag.

Hoop dat het me alleen lukt,Zonder garage enz.Want dat kan me weer geld gaan koste:)


Groetjes Eric. Cool
_________________
Vw Polo Coupe
                     DLS CAR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je moet doen als die kroonbout in het midden los is, is voorzichtig met en hamer aan de zijkanten tikken. net zolang tot die eraf komt (rondom tikken dus)

Met het terug zetten de remschoenen (blokken zitten enkel bij schijven), op de minimale stand terug zetten, anders krijg je de trommel er never nooit niet op.

Zodra de trommel erop zit en vast zit, eerst ff 5x de rem in trappen met lopende motor, om de schoenen weer op hun plek te zetten (die dingen zijn namelijk zelf stellend, dmv veertjes en palletjes, hierdoor verschuift de handrem ook waardoor die dus af en toe nagesteld moet worden). Doe je dat niet, heb je de eerste paar keer remmen, achter geen remmen  Wink

Kleine tip. als je de trommels er toch af hebt, vervang dan gelijk de remschoenen mee. Weet je iig zeker dat die ook goed zijn Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

IMHO kun je het bbeste van de kroonmoer afblijven, die houdt je wiellagers op hun plek.
Bij veel auto's zit de trommel "los" over de wielbouten en kun je 'm er zo afpakken als je je wiel weghaalt.
Moet de kroon echt los, dan kun je naar mijn mening het beste ook meteen je wiellagers nakijken.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

SaphireNX schreef:
IMHO kun je het bbeste van de kroonmoer afblijven, die houdt je wiellagers op hun plek.
Bij veel auto's zit de trommel "los" over de wielbouten en kun je 'm er zo afpakken als je je wiel weghaalt.
Moet de kroon echt los, dan kun je naar mijn mening het beste ook meteen je wiellagers nakijken.


Bij veel auto's wordt de trommel op zen plek gehouden door die kroonmoer.

Dacht eerst ook dat ze gewoon allemaal los zaten, totdat ik er 1 had die dat niet had. Ben toen heel lang bezig geweest om hem los te krijgen, tot ik de kroonmoer los gehaald had, toen was ie binnen 20 sec los.

Vwb de wiellagers, helemaal mee eens saph.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

OK, Freestyler, daar kun je gelijk in hebben.

Maar ik blijf erbij dat je EERST moet kijken of de trommel
er zo afkan. NIET zomaar overal aan beginnen te draaien...

En als je vaker wilt gaan sleutelen is een investering van
€25,- in een vraagbaak iets dat je HEEL snel terug verdient.
Die van mijn Escort had ik na 1 dag er al uit; zelf iets gedaan
in een uur waarvoor de garage 2 uur à €60,- wilde rekenen...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is inderdaad een goede investering, dan weet je ook gelijk hoe en wat van de rest vna je auto Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig is bij mij onlangs het binnenwerk van m'n remtrommels helemaal vervangen (1 pompje zat vast, andere lekte) en meteen ook de remschoenen vervangen.
Ik weet niet welke moer de kroonmoer is, maar bij mij moest er iig wel degelijk een moer worden verwijderd die de trommel op z'n plek hield.
Bij het terugzetten van de trommels nadat het nieuwe binnenwerk op z'n plaats zat heeft m'n garagehouder de stand van de schoenen moeten afstellen, en als ik me niet vergis zodanig dat ze zo dicht mogelijk bij de trommels zaten zonder natuurlijk aan te lopen.
Daarna alles weer in mekaar, en remmen ontluchten (gezien bij mij de pompjes losgeweest waren) in een bepaalde volgorde.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dat was idd de kroonmoer Jesse.

En voor wat betreft de schoenen, gewoon op de kleinste stand zetten, die stellen zich zelf.

De fiesta, en alle opels die ik gehad heb iig wel.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik leg het mogelijk niet goed uit, want ben geen kenner.
Maar ik geloof niet dat er bij mij sprake was van zelfstelling!
Er zat een soort overbrenging met tandjes die op de juiste stand gezet moest worden voordat de trommel er definitief op ging. En dat was iedere keer proberen, trommel los erop en ronddraaien, dan weer eraf als 't nog niet goed was.
En dat was bij mijn garage, dus niet iets waar ik zelf mee aan 't "experimenteren" was Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 22 Apr 2006, 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij waren het idd ook tandjes, en dat was gewoon zo klein mogelijk erop, alles monteren, paar keer op de rem trappen (je hoorde de schoenen vervolgens klikken, dat waren dan de palletjes die over de tanden gingen, waardoor ze automatisch op positie kwamen te staan) en dat was dan dat.

Wil het de volgende keer ook wel voor je doen, scheelt je een berg duiten Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
bart
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 Februari 2006
Posts: 13
Woonplaats: texel
PostGeplaatst: Zo 23 Apr 2006, 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

bij de ene auto is het genoeg als je allean de wielbouten los haalt maar bij andere moet je ook nog de kroonboud (die grote in het midde dus) los maken om de rem trommel te demonteren.. o.a. bij vw volgens mij.. en over dat zelf stelende meganisme.. ik heb idd geleerd dat je de boel helemaal terug moet stellen, dan monteren, paar keer trappen en klaar... maar niet heus... ik werk zelf in een garage en weet uit ervaring dat dat niet altijd zo werkt wij stellen hem altijd zo af dat de trommel er net om heen past zonder aan te lopen.verder zou ik heel goed opletten als je de boel uit elkaar haald hoe alles zit er zijn zo veel verschillende sytemen somige zijn best ingewikeld het zou natuurlijk zonde zijn als je het niet meer in elkaar krijgt en toch nog naar de garage moed..  ik weet niet hoe bij jou de handrem kabel loopt maar vaak gaat die ergens langs het hitte schild boven de uitlaat de auto in zonder brug zal dat denk ik niet mee vallen... nou ja in ieder gaval veel succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
bart
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 Februari 2006
Posts: 13
Woonplaats: texel
PostGeplaatst: Zo 23 Apr 2006, 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

oja bijna vergeten.. bij het terug zetten moet je er ook om denken dat je de boud in het mide niet te strak vast draait anders gaat je lager kapot! bij zomige kun (en moet) je de boel gewoon met een luchtsleutel vast ramme dat zijn dan niet nastelbare wiellagers maar soms kan je ze wel afstellen en ik denk dat dat bij ook zo is.. (kan er naast zitten hoor) het beste is, voor zo ver ik weet gewoon met een sleutel goed vast draaien en dan ongeveer een kwart slag terug zo dat er net geen speling in zit.. te los is niet goed maar te strak ook zeker niet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 23 Apr 2006, 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij zat die kroonmoer ook geborgd met een metalen kapje erover, waar vervolgens een splitpen doorheen ging.
Moest ook niet strak maar kon op die manier dus ook niet los.

SaphireNX schreef:
IMHO kun je het bbeste van de kroonmoer afblijven, die houdt je wiellagers op hun plek.

Om hier alsnog even op in te gaan, dat laatste klopt helemaal. De buitenste wiellagers moesten namelijk ook eerst eraf voordat de trommel eraf kon bij mij Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB