Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Megasquirt
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Do 20 Apr 2006, 18:55    Onderwerp: Megasquirt Reageer met quote

Heeft hier iemand al ervaring met Megasquirt of dergelijke installaties? Ik vind het alleszinds indrukwekkend! Ik heb er onlangs pas over gelezen op een ander forum en de site bekeken en eigenlijk had ik al een tijdje in gedachten om zoiets ooit in m'n wagen te installeren. Wist alleen niet dat het al effectief bestond.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 20 Apr 2006, 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

'k Weet dat het bestaat maar ben er verder niet zo bekend mee...
Maar ziet er zeker uit als mooi spul Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Do 20 Apr 2006, 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

wat is megasquirt??
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Do 20 Apr 2006, 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

megasquirt is zogezegd een stukje elektronica waarmee je je injectiesysteem (en ontsteking?) kan tunen en zelf programmeren door middel van een gewone pc of laptop. Je kan op een scherm alle parameters volgen en wijzigen terwijl de motor draait. Je moet het maar eens allemaal opzoeken op internet, 't is vrij uitgebreid. Maar das iets wat ik altijd graag had gewild en dat is dat ik op één of ander scherm of m'n dashboard alles kan zien wat er onder m'n motorkap gebeurt adhv wijzertjes en grafiekjes en zo...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Do 20 Apr 2006, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

cool ding blijkbaar Shock
bouw gewoon zo een pc in die ze in de garage gebruiken Laughing
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Do 20 Apr 2006, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

die diagnose toestellen kosten hopen geld en zijn eerlijke gezegd niet om aan te zien  Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 20 Apr 2006, 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk, maar als je niet ECHT weet wat je doet heb je er geen bal aan...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Do 20 Apr 2006, 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad, dan rij je zelfs niet lang rond denk ik of zelfs helemaal niet. Als je niet weet wat je doet blijf je er beter af of laat je gewoon voor veel geld door een ander een chipje plaatsen voor die enkele pk's meer... wat is daar de fun aan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 26 Apr 2006, 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

Een beetje een soort bouwpaket om je eigen stand alone management te maken dus.... niets nieuws in principe.

AEM, Wolf 3D, Autronic, Motec, EMS, DTA en nog veel meer merken hebben zulke systemen al heel ver doorontwikkeld. Iets waar ik eerder geld in zou stoppen als in iets dat zelfbouw is, en dus in principe gewoon n prototype is. Misschien hebben sommige het geld om om diverse motoren op te blazen zonder een spier in je gezicht te vertrekken, maar persoonlijk houd ik het liever bij door en doorgeteste systemen waarop ik kan vertrouwen als t aankomt op engine management.

Gaat het je puur om wat leuke graphics op n schermpje te krijgen als vervanging voor metertjes, waarom maak je dan niet een interfacebordje waarmee je de waardes van diverse sensoren (olie druk, olie temperatuur, (wideband) o2, watertemp, etc etc) kunt uitlezen vanaf de paralel of seriele poort van een PC? Schrijf je daarna een progje / scriptje met wat leuk uitziende, eventueel skinable, metertjes, en voila, klaar. Maar dat soort meuk moet echt niet de reden zijn waarom je een standalone fuel management wilt hebben! Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Wo 26 Apr 2006, 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, de graphics zijn zeker niet de reden om zo'n fuel management te hebben, dan zou ik zoals je zegt idd gewoon een interface kunnen bouwen tussen m'n ecu en laptop. Die systemen spreken me enorm aan omdat je op die manier van je ecu een minder statisch gegeven maakt maar een soort communicatiemiddel tussen wagen en bestuurder. Interactie met je wagen, en dat betekent niet per defenitie je motor opblazen.
Ik ga er nog altijd van uit: als je pk's wil, koop dan een échte sportwagen! Maar probeer geen doorsnee kleine gezinswagen tot de laatste druppel uit te wringen, want met dat geld kun je dan net zo goed die sportwagen kopen. 'Het sop is de kolen niet waard' zeg ik wel eens... maar goed meningen daarover kunnen verschillen. Mij gaat het dus vooral om de 'interactie'.
Bedankt trouwens voor die andere namen van systemen waar ik nog niet van heb gehoord!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 26 Apr 2006, 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Als het je gaat om de interactie, WAT wil je dan "interacten"???
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 26 Apr 2006, 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Over de echte sportwagen, true, daarom heb ik mijn SX  Very Happy

Maar als je niet alle pk's uit je motor wilt persen, waarom dan in godsnaam een stand alone fuel management? En wat voor interactie tussen jou en je motor wil je hebben? Als je n chatbuddy zoekt, drop je oma dan op de bijrijdersstoel man Wink

Er valt niks te interacten tussen jou en je motor... dus snap echt niet goed waar je heen wilt.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Do 27 Apr 2006, 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil meer kunnen doen dan enkel schakelen, sturen en gas geven... Ofwel fantaseer ik te veel, daarom ook mijn vraag over ervaring met die ecu's en systemen als Megasquirt. Ik heb ooit wel eens gezien bij formule 1 wagens dat de piloten konden switchen tussen verschillende rijprogramma's wanneer nodig... misschien kon zoiets dan ook geïmplementeerd worden in een gewone wagen??? Of heb ik dan echt te veel fantasie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 27 Apr 2006, 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

Wat wil je dan verstellen? Alles is te maken, maar je ECU wordt gemapt op de setup die onder je kap ligt... met die setup moet de ECU t allemaal zo regelen dat je lucht / brandstof verhouding in orde is, je ontstekingstijdstip goed is (daar valt nog wel wat in te regelen voor meer vermogen, onderandere afhankelijk van welke brandstof je tank hoe ver je kunt gaan) etc etc.

Maar waarom zou je ertussen willen switchen vraag ik me af, je hebt je motor zoals je m wilt, je besluit 98 te gaan tanken voortaan, hoger octaan zodat je je motor wat pittiger kunt mappen als met 95. Dus kiept je tankje vol, huurt n rollenbank ettelijke uren af als je weet wat je doet, en anders laat je m dan mappen, dan is er 1 perfecte mapping speciaal voor jou motor, wat wil je dan nog meer? Maar als je toch niet van plan bent heel wat pk's uit je motor te persen, waarom dan n nieuwe mapping nodig op je huidige setup? Hij voldoet toch al.

Wil je wel meer pk's uit je motor persen maar niet zo'n berg? dan is een piggy-back meer wat voor je, misschien iets als n Apex'i S-AFC wat voor je, of een Greddy E-manage? Afdoende tot zo'n 400pk. Minder precies, maar 'it get's the job done', ook dan kun je gaan voor grotere injectoren, andere AFM, etc etc.

Meer dan motorafstellingen kunnen rijders van F1 bolides dingen verstellen als het onderstel, differentieel, remmen, traction controll, luanch controll (indien dat nog mag van de FIAA, ben ff niet zo up te date door McLarens rampen jaren) en dat soort dergelijke zaken. Engine management zijn die gasten niet mee bezig, en hebben ze ook helemaal niet de tijd voor. Daar zitten tich mensen voor achter n gigantische muur van monitoren, die zelf aan t engine management tijdens de race ook niks kunnen, behalve ALLE details van de motor tijdens n race in de gaten te houden, en problemen te spotten voor t echt problemen worden.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Do 27 Apr 2006, 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, bedankt voor al die nuttige informatie! Als je nog interessante sites weet of zo ivm ecu's en dergelijke, laat maar horen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB