Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| J.Astroboy Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Januari 2006 | Posts: 32 | Woonplaats: Eeklo |
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006, 18:55 Onderwerp: Megasquirt |
|
|
|
Heeft hier iemand al ervaring met Megasquirt of dergelijke installaties? Ik vind het alleszinds indrukwekkend! Ik heb er onlangs pas over gelezen op een ander forum en de site bekeken en eigenlijk had ik al een tijdje in gedachten om zoiets ooit in m'n wagen te installeren. Wist alleen niet dat het al effectief bestond. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006, 19:18 Onderwerp: |
|
|
|
'k Weet dat het bestaat maar ben er verder niet zo bekend mee...
Maar ziet er zeker uit als mooi spul _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006, 19:24 Onderwerp: |
|
|
|
wat is megasquirt?? _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| J.Astroboy Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Januari 2006 | Posts: 32 | Woonplaats: Eeklo |
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006, 19:39 Onderwerp: |
|
|
|
megasquirt is zogezegd een stukje elektronica waarmee je je injectiesysteem (en ontsteking?) kan tunen en zelf programmeren door middel van een gewone pc of laptop. Je kan op een scherm alle parameters volgen en wijzigen terwijl de motor draait. Je moet het maar eens allemaal opzoeken op internet, 't is vrij uitgebreid. Maar das iets wat ik altijd graag had gewild en dat is dat ik op één of ander scherm of m'n dashboard alles kan zien wat er onder m'n motorkap gebeurt adhv wijzertjes en grafiekjes en zo... |
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006, 20:02 Onderwerp: |
|
|
|
cool ding blijkbaar
bouw gewoon zo een pc in die ze in de garage gebruiken _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| J.Astroboy Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Januari 2006 | Posts: 32 | Woonplaats: Eeklo |
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006, 20:13 Onderwerp: |
|
|
|
die diagnose toestellen kosten hopen geld en zijn eerlijke gezegd niet om aan te zien |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006, 20:49 Onderwerp: |
|
|
|
Leuk, maar als je niet ECHT weet wat je doet heb je er geen bal aan... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| J.Astroboy Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Januari 2006 | Posts: 32 | Woonplaats: Eeklo |
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006, 21:09 Onderwerp: |
|
|
|
inderdaad, dan rij je zelfs niet lang rond denk ik of zelfs helemaal niet. Als je niet weet wat je doet blijf je er beter af of laat je gewoon voor veel geld door een ander een chipje plaatsen voor die enkele pk's meer... wat is daar de fun aan? |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 26 Apr 2006, 15:14 Onderwerp: |
|
|
|
Een beetje een soort bouwpaket om je eigen stand alone management te maken dus.... niets nieuws in principe.
AEM, Wolf 3D, Autronic, Motec, EMS, DTA en nog veel meer merken hebben zulke systemen al heel ver doorontwikkeld. Iets waar ik eerder geld in zou stoppen als in iets dat zelfbouw is, en dus in principe gewoon n prototype is. Misschien hebben sommige het geld om om diverse motoren op te blazen zonder een spier in je gezicht te vertrekken, maar persoonlijk houd ik het liever bij door en doorgeteste systemen waarop ik kan vertrouwen als t aankomt op engine management.
Gaat het je puur om wat leuke graphics op n schermpje te krijgen als vervanging voor metertjes, waarom maak je dan niet een interfacebordje waarmee je de waardes van diverse sensoren (olie druk, olie temperatuur, (wideband) o2, watertemp, etc etc) kunt uitlezen vanaf de paralel of seriele poort van een PC? Schrijf je daarna een progje / scriptje met wat leuk uitziende, eventueel skinable, metertjes, en voila, klaar. Maar dat soort meuk moet echt niet de reden zijn waarom je een standalone fuel management wilt hebben! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| J.Astroboy Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Januari 2006 | Posts: 32 | Woonplaats: Eeklo |
|
Geplaatst: Wo 26 Apr 2006, 17:39 Onderwerp: |
|
|
|
Nee, de graphics zijn zeker niet de reden om zo'n fuel management te hebben, dan zou ik zoals je zegt idd gewoon een interface kunnen bouwen tussen m'n ecu en laptop. Die systemen spreken me enorm aan omdat je op die manier van je ecu een minder statisch gegeven maakt maar een soort communicatiemiddel tussen wagen en bestuurder. Interactie met je wagen, en dat betekent niet per defenitie je motor opblazen.
Ik ga er nog altijd van uit: als je pk's wil, koop dan een échte sportwagen! Maar probeer geen doorsnee kleine gezinswagen tot de laatste druppel uit te wringen, want met dat geld kun je dan net zo goed die sportwagen kopen. 'Het sop is de kolen niet waard' zeg ik wel eens... maar goed meningen daarover kunnen verschillen. Mij gaat het dus vooral om de 'interactie'.
Bedankt trouwens voor die andere namen van systemen waar ik nog niet van heb gehoord! |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 26 Apr 2006, 19:09 Onderwerp: |
|
|
|
Als het je gaat om de interactie, WAT wil je dan "interacten"??? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 26 Apr 2006, 19:39 Onderwerp: |
|
|
|
Over de echte sportwagen, true, daarom heb ik mijn SX
Maar als je niet alle pk's uit je motor wilt persen, waarom dan in godsnaam een stand alone fuel management? En wat voor interactie tussen jou en je motor wil je hebben? Als je n chatbuddy zoekt, drop je oma dan op de bijrijdersstoel man
Er valt niks te interacten tussen jou en je motor... dus snap echt niet goed waar je heen wilt. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| J.Astroboy Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Januari 2006 | Posts: 32 | Woonplaats: Eeklo |
|
Geplaatst: Do 27 Apr 2006, 10:29 Onderwerp: |
|
|
|
Ik wil meer kunnen doen dan enkel schakelen, sturen en gas geven... Ofwel fantaseer ik te veel, daarom ook mijn vraag over ervaring met die ecu's en systemen als Megasquirt. Ik heb ooit wel eens gezien bij formule 1 wagens dat de piloten konden switchen tussen verschillende rijprogramma's wanneer nodig... misschien kon zoiets dan ook geïmplementeerd worden in een gewone wagen??? Of heb ik dan echt te veel fantasie? |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 27 Apr 2006, 11:56 Onderwerp: |
|
|
|
Wat wil je dan verstellen? Alles is te maken, maar je ECU wordt gemapt op de setup die onder je kap ligt... met die setup moet de ECU t allemaal zo regelen dat je lucht / brandstof verhouding in orde is, je ontstekingstijdstip goed is (daar valt nog wel wat in te regelen voor meer vermogen, onderandere afhankelijk van welke brandstof je tank hoe ver je kunt gaan) etc etc.
Maar waarom zou je ertussen willen switchen vraag ik me af, je hebt je motor zoals je m wilt, je besluit 98 te gaan tanken voortaan, hoger octaan zodat je je motor wat pittiger kunt mappen als met 95. Dus kiept je tankje vol, huurt n rollenbank ettelijke uren af als je weet wat je doet, en anders laat je m dan mappen, dan is er 1 perfecte mapping speciaal voor jou motor, wat wil je dan nog meer? Maar als je toch niet van plan bent heel wat pk's uit je motor te persen, waarom dan n nieuwe mapping nodig op je huidige setup? Hij voldoet toch al.
Wil je wel meer pk's uit je motor persen maar niet zo'n berg? dan is een piggy-back meer wat voor je, misschien iets als n Apex'i S-AFC wat voor je, of een Greddy E-manage? Afdoende tot zo'n 400pk. Minder precies, maar 'it get's the job done', ook dan kun je gaan voor grotere injectoren, andere AFM, etc etc.
Meer dan motorafstellingen kunnen rijders van F1 bolides dingen verstellen als het onderstel, differentieel, remmen, traction controll, luanch controll (indien dat nog mag van de FIAA, ben ff niet zo up te date door McLarens rampen jaren) en dat soort dergelijke zaken. Engine management zijn die gasten niet mee bezig, en hebben ze ook helemaal niet de tijd voor. Daar zitten tich mensen voor achter n gigantische muur van monitoren, die zelf aan t engine management tijdens de race ook niks kunnen, behalve ALLE details van de motor tijdens n race in de gaten te houden, en problemen te spotten voor t echt problemen worden. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| J.Astroboy Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Januari 2006 | Posts: 32 | Woonplaats: Eeklo |
|
Geplaatst: Do 27 Apr 2006, 15:32 Onderwerp: |
|
|
|
Ok, bedankt voor al die nuttige informatie! Als je nog interessante sites weet of zo ivm ecu's en dergelijke, laat maar horen. |
|
Naar boven |
|
|
|
|