Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Verlichting kapot, en gemaakt!

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 15 Apr 2006, 17:13    Onderwerp: Verlichting kapot, en gemaakt! Reageer met quote

Soms is 't hatelijk wat kennis van electronica te hebben...

Sinds een week ofzo deed m'n rechterachterlicht raar. En niet zo'n beetje raar.
De meest wazige combinaties waren mogelijk, maar het achterlicht haperde over het algemeen, bij remmen ging willekeurig iets branden (gewoon achterlicht, knipper, allebei...)
Bij remmen met licht aan ging alles uit, en knipper en achteruitrijlicht deden niets meer.
Zomaar ineens.

Balen... Dus ik met de multimeter alles doormeten, niks raars. Stekker openslopen, contacten beetje verbuigen dat ze weer beter raken, enz... Maar niks!
Binnenwerk (printbanen met lampjes) van linker- en rechtercluster verwisseld (dat kan bij Escort) maar niks!
Bekabeling gecontroleerd maar die staat rechtstreeks doorgelust van links, en die had nergens last van.
Printbanen zelf doorgemeten, lampjes verwisseld, alles gedaan zo'n beetje en nog vind je niks...
Massa gecontroleerd en even rechtstreeks nieuwe gelegd, ook niks...

En dan denk je dat je een beetje kennis van electronica hebt... En als pa dan met een stukkie schuurpapier komt en even alle contacten helemaal blank schuurt en het werkt dan weer...... dan sta je mooi voor l*l! Twisted Evil

Exclamation Wat hebben we nu geleerd?
Als je denkt ergens verstand van te hebben, begin die kennis niet meteen te gebruiken en begin altijd bij regel 1...
In dit geval: iets wat geen contact maakt werkt niet... Brick wall
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Za 15 Apr 2006, 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Wahahahah die is lachen zat ik dus ook goed mis met het idee dat het een massa lus kon zijn.
ik doe regelmatig de stekkers en contacten van mijn wagen schoon maken.
heb ook ooit zo iets wazigs gehad had toen een kadet gsi 16v en die laade niet meer bij een andere dyna niets nog een andere dyna nog niets toen kwam iemand op het idee maak de contacten eens schoon en huppa hij laade weer bij sins die ndoe ik elk jaar de contacten van moter enz schoon maken liefst niet schure ndan coroderen ze namelijk nog sneller!
maar ben blij dat dat ook weer opgelost is.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 15 Apr 2006, 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Het was zeker een massa-probleem; het ontbreken ervan...

Blijkbaar veroorzaakt door het coroderen van de contacten,
bekend probleem bij die Escorts vanwege de samenstelling
van de sporen in de lichtunits. Die zijn namelijk verzinkt,
terwijl de contacten in de stekkers verkoperd zijn.

Chemische reactie zorgt voor slecht contact. warmte versnelt dit
en de massa wordt het warmst doordat daardor gemiddeld 2 tot
3x zoveel stroom loopt als door de andere contacten...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Za 15 Apr 2006, 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing

doe ik meestal als eerste...
opscheuren en insmeren met contactspray/vet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Zo 16 Apr 2006, 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

als je met je multimeter gaat meten.. meet je tog dat je geen contact hebt. als je op aarding meet tog en op doormeten.
maar kom ja is wel erg natuurlijk. en je vader maar lachen zeker Laughing
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 16 Apr 2006, 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

vlokman schreef:
als je met je multimeter gaat meten.. meet je tog dat je geen contact hebt.

Da's niet helemaal waar...

Een multimeter meet met enkele µA's, terwijl een achterlichtje al 0,5A nodig heeft.
Dus je kunt doorgang meten, maar dan kan de weerstand nog genoeg zijn om
de verbruikers niet te laten werken.

Heb het laatst gehad bij een aanhangerstopcontact:
ik kreeg met een speciale LED-meetstekker keurig signaal op alle polen,
maar als ik de aanhanger eraan hing deed de hele rechter kant toch niets.
Spanningzoeker gaf ook signaal, "dus dat kon het niet zijn"...

Ik verder aan het meten, stond er 8V op het contact, genoeg voor de teststekker
en spanningzoeker (met 2mA verbruik), maar niet voor de lampjes.
Draad getraceerd, halve meter verderop kreeg ik "gewoon" 12V.
Probleem bleek uiteindelijk een gecorrodeerde ScotchLock te zijn,
gemonteerd door de garage. Heb nu alle aansuitingen gesoldeerd
en sindsdien geen problemen meer gehad.

Het hangt dus ook heel erg af van HOE je gaat meten...
Had JJesse bijv. op het achterlicht na alle lampjes van zijn
achterlicht verwijderd, dan had dat het niet gedaan omdat
dan de massa-lus via de andere lampjes onderbroken is...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 16 Apr 2006, 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

SaphireNX schreef:
Had Jesse bijv. op het achterlicht na alle lampjes van zijn achterlicht verwijderd, dan had dat het niet gedaan omdat dan de massa-lus via de andere lampjes onderbroken is...

Dat heb ik dus gedaan, en het achterlicht deed het wél! Dat was de enige die het op beetje slecht contact na altijd wel deed...

1 ding is zeker... Ik ga van de week ook de linkerunit meteen ff onder handen nemen, want als 't bij rechts zo plots begon kan ik er bij links op wachten... Wink

Is het trouwens nog aan te raden wat Bryght zegt om vet of contactspray te gebruiken, of is blank schuren genoeg?

En scotch locks ben ik ook helemaal geen fan van, het verbaast me dat garages dat ook al gebruiken voor apparatuur die hoort te werken...
Heb al zovaak slechte contacten meegemaakt met die dingen, ken mensen die er complete alarmen mee inbouwen Confused
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 16 Apr 2006, 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Is het trouwens nog aan te raden wat Bryght zegt om vet of contactspray te gebruiken, of is blank schuren genoeg?

Blank schuren is belangrijk om nu de contacten weer gooed te maken.
Door ze in te vetten zorg je ervoor dat ze minder snel weer gaan corroderen.

Ik heb het aanhangerstopcontact wat ik aanhaalde om die reden ook "gepakt" met vaseline...
Quote:
scotch locks ben ik ook helemaal geen fan van
<knip>
ken mensen die er complete alarmen mee inbouwen

Dat zijn iig GEEN gecertificeerde inbouwers, die MOETEN namelijk solderen...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 26 Apr 2006, 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

En zo zie je maar weet, een goede foutdiagnose is toch wel belangrijk.

Stappenplan vanaf punt A tot punt Z nalopen. De meest simpele fouten zijn voor mensen die veel met iets bezig zijn vaak t lastigst op te sporen, omdat men op de ingewikkelste plekken aan t zoeken is en er zo overheen kijkt. Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB