Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Filter op 13cm speakers
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Wo 22 Mrt 2006, 16:02    Onderwerp: filter op 13cm speakers Reageer met quote



mijn vraag opd eze DLS225 2-way coaial  speakers staat in een handleiding dat je via een filter daar hene moet gaan dus de +voor te tweeter en de + voor de woofer apart en 1 -
is het erg als je de filter niet gebruikt want staat bij iets van dan kraken ze en gaan ze kapot... maar is eerste dat ik hier van hoor en bij mijn eigen coaxials is dit tog ook niet?? iemand ervaring of wat zon filter ongeveer kost....
of is dat zwart ding aan de kabels die filter??


of gewoon iemand ervaring met de boxen...
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 22 Mrt 2006, 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Filters gebruiken is altijd aan te raden, anders spelen ze een groter bereik dan ze aankunnen!
Tweeters kunnen alleen heel hoog aan, de midrange wordt door de filters dat hele hoog dus uitgefilterd.
Waarom zou je die overigens niet gebruiken?

Ik zie 3 aansluitingen dus dat ding in de kabel zou het filter dan moeten zijn. Die standaard filters zijn vaak simpel, maar 1 componentje ofzo... Maar dat is al genoeg. Wil je nog beter geluid zou je losse filters kunnen overwegen maar dat is dus niet noodzakelijk.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Wo 22 Mrt 2006, 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

het is voor een vriend. en het ding in het zwart is een origineel filtertje...
hij gaat ook beginnen met een ice instalatie te instaleren en deze boxjes gaat hij vanvoro steken.. 2dehands
30 euro en volgens vorige eigenaar niet gebruikt...
ziet er volgens mij wel deftige koop uit en DLS is tog geen rommel merk..

maar nu heb ik ene uitbreidingsvraag..
de gewone coaxials hebben die dan een filter ingewerkt ofzo??
want die hebben geen 3 aansluitkabels???
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 22 Mrt 2006, 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt ja... Die hebben als filter maar 1 electronica componentje...
Als je de speaker bekijkt zie je vaak vanaf de aansluitingen kabels naar de woofer doorlopen, en naar de tweeter... En daar zit dat componentje ergens tussen Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Wo 22 Mrt 2006, 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

azo thx voor de uitleg... als dit kapot is kan dit dan als resultaat geven dat je box niet meer speelt maar super hard fluit op het ritme dat je meer gas geeft??
vriend heeft dit voor bij zen hoedeplankbox de rechtse werkt nog maar de linkse speelt niet meer we hebben de aansluiting er aan vast gesoldeert (omdat dit allemaal los zat en niet meer werkte en het fluitte al)maar niet gezien of dat er nog een kabeltje los zat dus zo vastgesoldeert en hij fluit nog altij en geeft nog geen klank... enige sugesties hoe dit kan komen?? en of de box gered kan worden of voor de schroothoop is??


_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Do 23 Mrt 2006, 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

die is rijp voor de schroothoop als je die aan het spelen krijgt wordt het koperen draadje dat je ziet kapot getrokken en heb je nog geen geluid de woofer heeft nu niet genoeg draad om goede uitslag te maken.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 24 Mrt 2006, 11:48    Onderwerp: Reageer met quote

hoedat hij heeft niet genoeg draad?? en kapot getrokken??
er ist niets aan vernadert aan de kabel dat wit plaatje was gewoon kapotgebroken en de aansluit was er aan kapot dus van een andere box de aansluiting afgetrokken en dan vastgesoldeerd
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 24 Mrt 2006, 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt mij dat er dan toch meer kapot is dan alleen die aansluiting...

Als eerste zou ik de kabels van linker- en rechterspeaker een keer omwisselen om zeker te weten dat de speaker kapot is, en niet de uitgang van de versterker.
En als de speaker dan echt kapot is kun je denk ik beter een nieuw setje overwegen dan eraan verder te klommelen, meestal krijg je dat niet meer zelf gemaakt.

Het fluiten op het ritme van gas geven is nóg een ander probleem, namelijk "dynamoruis" en wordt vaak veroorzaakt door signaalkabels die langs voedingskabels liggen, of langs verbruikers & electronica als brandstofpomp of ECU. Ook een slecht massapunt kan dit tot gevolg hebben.
(misschien hebben jullie het voorheen niet waargenomen toen beide boxen nog speelde?)
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 24 Mrt 2006, 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

ja ik heb persoonlijk het niet meegemaakt dat beide boxen nog speelde...
heeft de auto van zen broer gehad... oude woofer er uitgesmeten hier bij mij thuis (die steekt nu in mijn mama haar autotje Laughing ) nieuwe er in nieuwe versterker combosetje er uitgegooid(was helemaal kapot) nieuwe tweeters vanvoor gestoken ...
maar voro we dit allemaal hadden gedaan was de helft van de boksen maar aangesloten en zo half en half.. was echt een rommelhoop super veel kabels die nog niet eens aangesloten waren... en ja nu fluit die kapotte box..
rechter werkt ngo wel maar heeft het ook een beetje...
maar wat kan je doen voor dit fluiten op te lossen...
want veelkans met een nieuw setje kan dit trug zijn dus...

ahja ff offtopic  Rolling Eyes  heb sinds kort ook een woofer steken.. speelt niet supper maar voor int totaal 72.5 euro alles van muziek vindt ik het wel mooi gescoord men instal.. foto's volgen binnenkort wel ergens tegen alles tegoei geinstaleerd is... si nu een puinhoop
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 24 Mrt 2006, 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dat fluiten kan veel oorzaken hebben zoals reeds gezegd.

Voeding & massa

  • Zorg voor een goed massapunt voor versterkers en hu. Gebruik degelijke kabelogen, en bevestig die aan een liefst dikke bout op je carrosserie. Gordelbouten van de achterbank zijn vaak heel geschikt.
    Vergeet ook niet de lak van de carrosserie weg te schuren, anders heb je alsnog geen optimale geleiding!
  • Gebruik een "stermassapunt". Dit houdt in alle audiocomponenten op hetzelfde massapunt aan te sluiten. Gebruik van verschillende massapunten kan aardlussen opleveren. Vooral met verbruikers als versterkers is dit heel belangrijk, maar het kan soms al een verschil maken om de massa van ook de headunit naar achteren te leggen en op het stermassapunt te knopen!
  • Let op kabeldiktes. Voedingskabel moet dik genoeg zijn, en ook de massakabel moet van dezelfde dikte zijn! Denk hierbij ook aan de verbinding tussen carrosserie en minpool van de accu te controleren of deze de juiste dikte haalt.
    Zorg ook voor goede verbindingen!
  • Leg bij voorkeur ook een aparte voedingskabel voor je radio ipv die in het ISO blok te gebruiken. Vaak zijn de standaardkabels die in de auto naar dit blok lopen te dun, en kun je beter een aparte 4mm˛ kabel leggen. Vergeet die uiteraard ook niet af te zekeren bij de accu!

Signaalkabels

  • Bespaar niet op aankoop van RCA (signaal)kabels. Voor voedingskabels en speakerkabels maakt het weinig uit, maar de signaalkabels zijn heel gevoelig om storing op te nemen. Geef dus liever iets meer uit voor een degelijk merk drievoudig afgeschermde kabel, of twisted kabel.
  • Controleer of RCA kabels (signaalkabels met tulppluggen) niet langs voedingskabels gelegd zijn van voor naar achter. Kruisen kan weinig kwaad, maar niet hele eind samen leggen.
    Meestal legt men voedingskabel in linkerdorpel, RCA rechterdorpel. Hou ook rekening met originele kabelbomen van de auto, want ook daar lopen voedingskabels door! En hou 'm liefst uit de buurt van ECU, brandstofpomp en andere electronica en grote verbruikers.

_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Za 25 Mrt 2006, 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

thx nu weet ik tog al waar ik in zijn auto moet gaan zoeken. heel duidelijke redenen jesse.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 11 December 2005
Posts: 206
Woonplaats: Zeist
PostGeplaatst: Ma 8 Mei 2006, 17:47    Onderwerp: Re: filter op 13cm speakers Reageer met quote

vlokman schreef:


mijn vraag opd eze DLS225 2-way coaial  speakers staat in een handleiding dat je via een filter daar hene moet gaan dus de +voor te tweeter en de + voor de woofer apart en 1 -
is het erg als je de filter niet gebruikt want staat bij iets van dan kraken ze en gaan ze kapot... maar is eerste dat ik hier van hoor en bij mijn eigen coaxials is dit tog ook niet?? iemand ervaring of wat zon filter ongeveer kost....
of is dat zwart ding aan de kabels die filter??


of gewoon iemand ervaring met de boxen...


IK WEET NIET OF HET AL VERHOLPEN IS MAAR IK HEB DE ZELFDE WOOFERTJES VAN DLS EN IK HEB ZE OOK GEFILTERT.

Is ook aan te raden indd zoals jesse zei.

wat heb je trouwens nog meer van DLS?

Groetjes
_________________
Vw Polo Coupe
                     DLS CAR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Di 9 Mei 2006, 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

is inderdaad al verholpen en ik heb niets van DLS het was ene maat die deze tweedehands wou kopen voor een ice instal te beginnen in zen clio. wat vindt jij van de kwaliteit omdat ik een beetje verveeld zit. ik had hem gezegd dat het wel deftige boksjes zijn (deftig is relatief oke) en hij heeft ze geinstaleerd en ze gaan totaal niet goed  Confused  veel ruis en kan niks bassen aan. heb er zelf al naar gekeken en weet niet wat er schort. daarom denk ik dat ze kapot waren toen hij ze kocht en de man bood ze nogtans aan zo goed als nieuw en had een deftige rating op de betreffende site... daarom zou ik even je reactie over deze compo's willen horen. (op andere site's zeiden ze ook dat ze goed waren maar ja wat is goed voor die mensen)

grtz
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Di 9 Mei 2006, 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

DLS is echt wel zwaar ok is een heel goed merk met goedespeakers.
er wordt zelfs mee gedaan met caraudio wedstrijden die zijn zoals eerder al gezegt rijp voor de sloop.  Crying or Very sad
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 9 Mei 2006, 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

DLS is zeker een heel goed merk!
Denk dat je het eerder bij de inbouw moet gaan zoeken. Als ze niet fatsoenlijk in deuren zitten ingebouwd (spreek hier uit ervaring) zal er niet veel bas uitkomen, da's normaal.
Ruis zijn weer andere problemen, en moet je in de bekabeling gaan zoeken.
Verder is een middagje bezighouden met alle afstellingen ook helemaal niet teveel tijd om te besteden om het allemaal naar eigen wens in te stellen, maar uiteraard moet dan eerst de inbouw in orde zijn. Het moet "flat" (dus zonder equalizers, frequentieboosts, aangepaste bas/treble regeling) al goed klinken voordat je dat gaat aanpassen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB