Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| J.Astroboy Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Januari 2006 | Posts: 32 | Woonplaats: Eeklo |
|
Geplaatst: Zo 23 Apr 2006, 11:29 Onderwerp: |
|
|
|
Ik sluit me ook volledig aan bij wat Bryght schrijft: een ECU leert niks en past zich niet aan iemands rijstijl aan. De oorzaak ligt volgens mij puur mechanisch. Een 'tamme' auto heeft waarschijnlijk nooit lange afstanden gereden, of is nooit echt op bedrijfstemperatuur kunnen komen omdat hij waarschijnlijk steeds voor korte afstanden werd gebruikt. Dan gaan er veel vloeistoffen zich beginnen ophopen samen met stofdeeltjes en allerhande rotzooi waardoor de smering verminderd en de auto dus meer moeite heeft om optimaal te draaien. Op die manier past een wagen zich aan aan uw rijstijl.
Ikzelf ben dus op zoek naar systemen die wel 'bijleren' en daar had ik het over in het topic 'Megasquirt'. Met dergelijke systemen moet het perfect mogelijk zijn om je wagen 'intelligent' te maken, dus niet 'domweg' gestuurd door een overmaatse zakrekenmachine maar door een echt zelfdenkend systeem dat niet alleen gegevens onthoudt maar die opnieuw gaat gebruiken wanneer een situatie daar om vraagt. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 26 Apr 2006, 15:06 Onderwerp: |
|
|
|
Sjonge jonge, mensen, leer jullie toch eens aan, als je iets niet weet post dan liever niets, want dit is gewoon vervelend.
Jawel, een ECU kán een lerend aparaat zijn! Niet alle ECU's, maar meerendeel van de ECU's die er tegenwoordig zijn zijn weldegelijk zelflerende ECU's. Dit wil niet zeggen dat het een heel spannend aparaat ervan wordt. Maar het ding monitort weldegelijk jou rijstijl en past diverse zaken aan op jou rijgedrag. Dan heb ik het niet over de gasklep verstellen, want dat is zowiezo al onzin, je ECU bediend de gasklep niet (tenzij je n wagen met fly by wire ipv gaskabel hebt). Maar dingen als ontstekingstijdstip en inspuiting worden weldegelijk op jou rijgedrag aangepast, en zo ook op andere factoren dan alleen je rijstijl.
Om de ECU te resetten trek je de accupool los en laat je die lekker n poosje ernaast liggen. Om zeker te weten dat alle spanning uit het systeem is trap je gewoon ff een halve minuut je rempedaal in.
Laat n half uurtje de pool van de accu af hangen en doordat het geheugen van je ECU geen stroom krijgt zal de informatie die erin ligt opgeslagen verloren gaan. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| J.Astroboy Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Januari 2006 | Posts: 32 | Woonplaats: Eeklo |
|
Geplaatst: Wo 26 Apr 2006, 18:01 Onderwerp: |
|
|
|
Ach zo, weer iets bijgeleerd. Ik had nog nooit gehoord van zelflerende ecu's, sinds wanneer worden die dan al gebruikt? En op welke merken? Ik denk niet dat ik ooit al een wagen heb gehad met zelflerende ecu... |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 26 Apr 2006, 19:36 Onderwerp: |
|
|
|
Mazda 323 1.3i-16v uit 1992
Nissan Maxima QX 3.0i-24v V6 uit 1996
Nissan Primera 2.0i-16v uit 1992
Nissan 200SX 1.8i-16v intercooled turbo uit 1992
Deze hebben allen zeker weten een zelflerende ECU zowiezo. Vanaf wanneer ze precies gebruikt werden? Geen idee, zal per merk en model verschillend zijn. Er is ook niet een vast jaartal te noemen wanneer ze van carb naar injectie en weer naar multipoint injectie zijn overgegaan. Voor de ECU's zal dat niet anders zijn. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 27 Apr 2006, 14:05 Onderwerp: |
|
|
|
Heeft de mijne dat ook ? |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 27 Apr 2006, 14:48 Onderwerp: |
|
|
|
Wat voor torretje ligt ook alweer in jou Focus?
Als ie injectie heeft, ben ik er vrijwel zeker van dat je een zelflerende ECU aan boord hebt. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 27 Apr 2006, 15:12 Onderwerp: |
|
|
|
1.6i 16V Zetec SE (2002) |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 4 Mei 2006, 16:05 Onderwerp: |
|
|
|
Had ik 't toch eindelijk een keer bij het rechte eind .
Thnx voor de bevestiging max! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
|
Naar boven |
|
|
|
|