Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Di 7 Mrt 2006, 17:53 Onderwerp: ECU "inleren" na reset. |
|
|
|
Hallo,
Mijn peugeotdealer had het laatst over het inleren van de ecu
na bijv. de accuklemmen eraf te hebben gehad.
Hij had het oa. over auto paar keer op contact te zetten enz.
Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Het inleren dus? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 7 Mrt 2006, 17:59 Onderwerp: |
|
|
|
Normaal zijn ze zelflerend, gaat dat volledig automatisch. Hij bekijkt gewoon jouw rijstijl en past daar z'n instellingen op aan. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Di 7 Mrt 2006, 20:49 Onderwerp: |
|
|
|
Ik hoorde van mijn dealer, (welk vanmiddag mijn ecu heeft uitgelezen en gereset)
dat het via een bepaalde manier moet..
Zo heb ik onthouden:
- motor moet warm zijn
- accupolen 10 min eraf en daarna erop
- op contact zetten en ff wachten..
- en dan nog iets... maar dat ben ik allemaal kwijt...
(kwas al blij genoeg dat mijn pugje weer reageerde zoals het hoort) _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Do 9 Mrt 2006, 20:22 Onderwerp: |
|
|
|
Dat wat jij opnoemt is helemaal overbodig gewoon na een reset normaal gaan rijden dan is alles snel ok. _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 13:41 Onderwerp: |
|
|
|
Is het dan ook zo, dat je auto 'went' aan je rijstijl ? Dus zeg maar als je van rustig sportiever gaat rijden, dat na enige tijd de auto zich hier ook naar gaat gedragen? |
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 14:32 Onderwerp: |
|
|
|
neej....
je ecu leert niks...
de ecu zet meetgegevens van sensoren om in signalen voor de regelaars..
hij gaat niet dat als jij constant vol gas rijd, ineens de gasklep helemaal open zetten bij t minste geringste...
ecu zet meetgegevens om in bruikbare signalen meer niet....geen spannend apparaat hoor... |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 14:47 Onderwerp: |
|
|
|
Er zijn wel degelijk "lerende" ECU's hoor...
Niet dat die zo spannend zijn, maar die onthouden wel de gegevens die hij doorkrijgt, en zal het motormanagement daarop afstemmen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 14:52 Onderwerp: |
|
|
|
Hmz twee tegenstrijdige berichten dus. Vraag me nog een beetje meer af hoe dat nu zit ... je hoort regelmatig dat iemand een rustig bereden "luie" 2de hands koopt, en na enige tijd wat sportiever gereden te hebben, dat de auto 'soepeler'en 'sneller' zou zijn geworden. Wat is hiervan nu waar, kortom hoe zit dit nu . |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 15:58 Onderwerp: |
|
|
|
Veel mensen resetten de ECU in zo'n geval, als de wagen te lui of niet helemaal optimaal rijdt, of het verbruik te hoog is.
Vaak biedt dat de oplossing. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 21:48 Onderwerp: |
|
|
|
De meerderheid van de moderne motoren wordt gestuurd door een computer, beter bekend als de ECU ( Engine Control Unit)...
Deze elec. rekeneenheid bepaalt de voor ontsteking en de hoeveelheid brandstof die geïnjecteerd wordt, dit allemaal met behulp van een aantal parameters zoals de omgevingstemperatuur, de dichtheid van de aangezogen lucht, het motortoerental, de stand van het gaspedaal, de accuspanning, enz......
Bij turbomotoren zal ECU ook de laaddruk bepalen, bij turbodiesels wordt daar ook nog eens de inspuitdruk, de turbodruk en het dieseldebiet aan toegevoegd.
En dit alles zonder de geldende emissienormen uit het oog te verliezen. Al deze gegevens worden opgeslagen in één of meerdere geheugens: de eprom.
de ecu legt de gegevens naast elkaar en zal daarop de juiste signalen doorgeven naar de actuatoren.
en deze geheugens zullen na een reset weer precies terug gaan naar de oude stand....
je kunt wel je ecu laten resetten bij een bedrijf waarbij de fabriekswaardes weer opnieuw worden ingegeven en evt. de sensoren en actuatoren worden vervangen/gecontroleerd...maar de fabriekswaardes blijven altijd hetzelfde...deze passen zich niet aan na een rijstijl..
ik heb namelijk al heel wat ecu's/eprom's gecontroleerd met professionele uitleesapparatuur, en de waardes die in de eprom staan zijn altijd nog gelijk aan de fabrieksgegevens...(wordt gecontroleerd om storingen op te sporen in de actuators of/en sensoren)
de waardes veranderen ALLEEN als de wagen gechiptuned wordt of de eprom wordt vervangen door een ander type...(ik heb dit gedaan bij mijn 106 om de toerenbegrenzer te verhogen)
je kunt dit zelf btw ook controleren met een osciloscoop...
gewoon aansluiten op de output(actuatoren) kanalen van de ecu...
dan ''reset'' je hem en controleer je de waardes overnieuw...
hierbij zal niks veranderd zijn.
ik heb zelfs de standen voor de osciloscoop voor je als je de output controleerd:
tijd=5 ms per div.
spanning=2v per divisie.
om de input te controleren zul je wel prof. apparatuur moeten hebben... |
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Za 11 Mrt 2006, 12:33 Onderwerp: |
|
|
|
heb zelf de auto van men ouders (die tam was gereden) op een klein maand losgereden. van 0 tot 100 is bijna gehalveerd .
maar mss ECU restten iets makkelijker maar daar kennek dus niks van.
enige gevolg is dat als ik rij hij een heel pak meer verbruikt _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Za 11 Mrt 2006, 12:41 Onderwerp: |
|
|
|
Mjha blijven we bij de tegenstrijdige berichten.
ofwel het 'los rijden' en 'sneller maken door rijstijl' ligt ergens anders aan . |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 11 Mrt 2006, 14:14 Onderwerp: |
|
|
|
@ Vlokman ECU resetten doe je door de accupool half uurtje los te maken van de accu... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Za 11 Mrt 2006, 15:10 Onderwerp: |
|
|
|
door flink door te trappen maak je wel de kat en het gasklephuis ''schoon''
bij amerikaanse wagens zie je het zelfs als je de kat schoon blaast...er komen dan vonken uit de uitlaat..(was schrikken de eerste keer) |
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Za 11 Mrt 2006, 17:10 Onderwerp: |
|
|
|
dat heb ik dan gisteren gedaan denk ik
toen ik aan mijn muziek aan het werken was. _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
|
|