Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

ECU "inleren" na reset.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Delorian
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 Augustus 2004
Posts: 79
Woonplaats: Gelderland
PostGeplaatst: Di 7 Mrt 2006, 17:53    Onderwerp: ECU "inleren" na reset. Reageer met quote

Hallo,

Mijn peugeotdealer had het laatst over het inleren van de ecu
na bijv. de accuklemmen eraf te hebben gehad.
Hij had het oa. over auto paar keer op contact te zetten enz.

Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Het inleren dus?  Question
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 7 Mrt 2006, 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal zijn ze zelflerend, gaat dat volledig automatisch. Hij bekijkt gewoon jouw rijstijl en past daar z'n instellingen op aan.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Delorian
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 Augustus 2004
Posts: 79
Woonplaats: Gelderland
PostGeplaatst: Di 7 Mrt 2006, 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoorde van mijn dealer, (welk vanmiddag mijn ecu heeft uitgelezen en gereset)
dat het via een bepaalde manier moet..

Zo heb ik onthouden:  Rolling Eyes
- motor moet warm zijn
- accupolen 10 min eraf en daarna erop
- op contact zetten en ff wachten..
- en dan nog iets... maar dat ben ik allemaal kwijt...
(kwas al blij genoeg dat mijn pugje weer reageerde zoals het hoort)
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Do 9 Mrt 2006, 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dat wat jij opnoemt is helemaal overbodig gewoon na een reset normaal gaan rijden dan is alles snel ok.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

Is het dan ook zo, dat je auto 'went' aan je rijstijl ? Dus zeg maar als je van rustig sportiever gaat rijden, dat na enige tijd de auto zich hier ook naar gaat gedragen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

neej....
je ecu leert niks...

de ecu zet meetgegevens van sensoren om in signalen voor de regelaars..

hij gaat niet dat als jij constant vol gas rijd, ineens de gasklep helemaal open zetten bij t minste geringste...

ecu zet meetgegevens om in bruikbare signalen meer niet....geen spannend apparaat hoor...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn wel degelijk "lerende" ECU's hoor...
Niet dat die zo spannend zijn, maar die onthouden wel de gegevens die hij doorkrijgt, en zal het motormanagement daarop afstemmen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hmz twee tegenstrijdige berichten dus. Vraag me nog een beetje meer af hoe dat nu zit Razz ... je hoort regelmatig dat iemand een rustig bereden "luie" 2de hands koopt, en na enige tijd wat sportiever gereden te hebben, dat de auto 'soepeler'en 'sneller' zou zijn geworden. Wat is hiervan nu waar, kortom hoe zit dit nu  Question .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Veel mensen resetten de ECU in zo'n geval, als de wagen te lui of niet helemaal optimaal rijdt, of het verbruik te hoog is.
Vaak biedt dat de oplossing.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

De meerderheid van de moderne motoren wordt gestuurd door een computer, beter bekend als de ECU ( Engine Control Unit)...
Deze elec. rekeneenheid bepaalt de voor ontsteking en de hoeveelheid brandstof die geïnjecteerd wordt, dit allemaal met behulp van een aantal parameters zoals de omgevingstemperatuur, de dichtheid van de aangezogen lucht, het motortoerental, de stand van het gaspedaal, de accuspanning, enz......
Bij turbomotoren zal ECU ook de laaddruk bepalen, bij turbodiesels wordt daar ook nog eens de inspuitdruk, de turbodruk en het dieseldebiet aan toegevoegd.
En dit alles zonder de geldende emissienormen uit het oog te verliezen. Al deze gegevens worden opgeslagen in één of meerdere geheugens: de eprom.
de ecu legt de gegevens naast elkaar en zal daarop de juiste signalen doorgeven naar de actuatoren.

en deze geheugens zullen na een reset weer precies terug gaan naar de oude stand....

je kunt wel je ecu laten resetten bij een bedrijf waarbij de fabriekswaardes weer opnieuw worden ingegeven en evt. de sensoren en actuatoren worden vervangen/gecontroleerd...maar de fabriekswaardes blijven altijd hetzelfde...deze passen zich niet aan na een rijstijl..


ik heb namelijk al heel wat ecu's/eprom's gecontroleerd met professionele uitleesapparatuur, en de waardes die in de eprom staan zijn altijd nog gelijk aan de fabrieksgegevens...(wordt gecontroleerd om storingen op te sporen in de actuators of/en sensoren)
de waardes veranderen ALLEEN als de wagen gechiptuned wordt of de eprom wordt vervangen door een ander type...(ik heb dit gedaan bij mijn 106 om de toerenbegrenzer te verhogen)

je kunt dit zelf btw ook controleren met een osciloscoop...
gewoon aansluiten op de output(actuatoren) kanalen van de ecu...
dan ''reset'' je hem en controleer je de waardes overnieuw...
hierbij zal niks veranderd zijn.

ik heb zelfs de standen voor de osciloscoop voor je als je de output controleerd:
tijd=5 ms per div.
spanning=2v per divisie.

om de input te controleren zul je wel prof. apparatuur moeten hebben...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Za 11 Mrt 2006, 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

heb zelf de auto van men ouders (die tam was gereden) op een klein maand losgereden. van 0 tot 100 is bijna gehalveerd Rolling Eyes.
maar mss ECU restten iets makkelijker maar daar kennek dus niks van.
enige gevolg is dat als ik rij hij een heel pak meer verbruikt Rolling Eyes
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Za 11 Mrt 2006, 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Mjha blijven we bij de tegenstrijdige berichten.
ofwel het 'los rijden' en 'sneller maken door rijstijl' ligt ergens anders aan Wink .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 11 Mrt 2006, 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

@ Vlokman ECU resetten doe je door de accupool half uurtje los te maken van de accu...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Za 11 Mrt 2006, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

door flink door te trappen maak je wel de kat en het gasklephuis ''schoon''
bij amerikaanse wagens zie je het zelfs als je de kat schoon blaast...er komen dan vonken uit de uitlaat..(was schrikken de eerste keer)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Za 11 Mrt 2006, 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

dat heb ik dan gisteren gedaan denk ik  Confused
toen ik aan mijn muziek aan het werken was.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB