Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

De lorean DL-290 300W

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dj_vibri
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 3 Maart 2006
Posts: 2
Woonplaats: Leuven (belgië)
PostGeplaatst: Vr 3 Mrt 2006, 11:10    Onderwerp: De lorean DL-290 300W Reageer met quote

Hey,

ik ben nieuw op dit forum en dus ook nieuw in het tuning milieu  Rolling Eyes
maar nu heb ik, bij wijze van test, een versterker van een vriendin gekregen (die ze nog had liggen) van het merk De lorean (DL-290) van 300W.

Nu heb ik verschillende vraagjes   Embarassed en hoop ik dat jullie een beetje kunnen helpen.

ik heb totaal geen idee hoe ik mijn versterker moet aansluiten. Ik heb al eens gekeken en ik zie een ground-aansluiting, remote en nog een aansluiting waar nog een rode kabel aanhangt. Ik weet ondertussen al dat ik de rode rechtstreeks op batterij moet aansluiten, maar van de overige weet ik echt niets, en wil ook niet zomaar gaan proberen omdat ik zo al eens een batterij plat gemaakt heb, door een verkeerde kabel aan de radio aan te sluiten  Confused

Ook staat er bij de aansluiting voor de boxen iets bij van: bridged ... wat moet ik hiermee doen? ik kan die aan- en afzetten.

en dan mijn laatste vraag  Laughing is betreffende opblaas gebeuren :d
Mijn 2 subwoofers zijn elk 400W, maar is er kans dat ik deze opblaas of in het slechtste geval de radio opblaas (of nog erger...versterker).

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen, want ken er dus echt niets van  Sad

Groetjes,

Dj vibri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Vr 3 Mrt 2006, 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

Kort samengevat;

Aansluiting van de versterker:
Rood=Voedingskabel naar accu. Afzekeren zo dichtmogelijk bij de accu.
Zwart=Massa. Zo kort mogelijk houden, en naar een goed massapunt op carrosserie bijvoorbeeld.
Blauw=Remote. Laat de versterker mee aan/uit schakelen samen met je radio (HU). Dus naar remote op HU.

Bridge, ofwet 'bruggen'zorgt ervoor dat je van twee kanalen van je versterker er ééntje van maakt. Dit gebruik je dus bijvoorbeeld voor een subwoofer. Bij gewone speakers gebruik je gewoon twee kanalen.

Tipje; lees je eens in op www.12vhifi.nl .Daar staat heel veel informatie voor je!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
dj_vibri
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 3 Maart 2006
Posts: 2
Woonplaats: Leuven (belgië)
PostGeplaatst: Vr 3 Mrt 2006, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hey focusR,

alvast bedankt voor de snelle hulp, maar wat bedoel je met 'afzekeren' ? Kan ik de rode kabel ook aansluiten op da rood kabelke van mijn radio? dus ipv rechtstreeks op batterij, zo de rode die aangesloten is op radio splitsen?

En die blauwe remote, is dat de 'ignition switch'? dus de kabel van u contact? want zoals ik al eens gezegd heb, heb ik het al voorgehad dat ik een blauwe kabel op radio had aangesloten en toen was batterij naar de zak  Rolling Eyes

Grtz,

Dj vibri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Vr 3 Mrt 2006, 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou dat als ik jou was toch maar niet doen of je moet al snel van je auto af willen!
niet doen die kabel is daar niet op berekend en die zal doorbranden! lees in de fik vlieggen!
gewoon naar je accu toe en dan daar een zekering tussen plaatsen.
dan zit je altijd goed.
en die blauwe kabel daar kun je van alles van maken maar feit blijft dat je die op remote of antenne kabel van je radio monteert zodat de versterker aan en uit gaat met de radio.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Vr 3 Mrt 2006, 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

Precies. Met afzekeren bedoel ik een goede zekering vlakbij de accu tussen je pluskabel! Mocht er achterin onverhoopt iets gebeuren (sluiting!) dan is dít je beveiliging.  De bleuwe (REM) vanaf je radio naar je versterker, is op deze manier puur de aansturing en heeft niets met je accu van doen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 3 Mrt 2006, 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dat laatste kan ik een kleine aanvulling op maken. Ik ken mensen die op hun radio geen remote aansluiting hebben en vervolgens de remote aansluiting van de versterker rechtstreeks op de Pluskabel van de versterker knopen, omdat die er toch al ligt.
Resultaat is dat je versterker altijd aan staat, en dat kan inderdaad je accu leegtrekken.

Ik weet niet wat voor radio je hebt maar de meeste van paar jaar oud hebben die aansluiting normaal wel. Indien niet zou je eventueel de ignition kabel van het contactslot kunnen gebruiken (versterker gaat aan zodra je contact maakt), maar zou dan eerder zelf een schakelaar erin plaatsen. Als de versterker namelijk eerder aanstaat dan de radio kan dat een "plop" over de speakers geven.

Iets opblazen zul je niet zo snel doen, zolang je alle veiligheden maar in 't oog houdt. Enerzijds qua afzekeren (anders brandgevaar als ooit iets zou misgaan) en anderzijds door alles goed af te (laten) stellen. Opblazen van versterker of speakers is vaak het resultaat van slechte afstelling.
Zou je bijvoorbeeld horen dat op hoog volume het geluid vervormt, kan dat schadelijk zijn. Dat heet clippen. Laat 'm dan niet zo draaien maar regel de Gain van de versterker bij zodat die vervorming op hoog volume op de radio niet meer optreedt.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB