Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Zo 26 Feb 2006, 0:24 Onderwerp: Motorproblemen |
|
|
|
Tot mijn grote spijt moet ik vertellen dat ik sinds kort motorproblemen heb.
De oorzaak is tot op het heden nog onbekend, zelfs voor mijn broer (automonteur).
Het gaat als volgt, je start de wagen, ff wachten rijd weg niks aan het handje.
Auto word warm, en je komt weer in een bebouwde kom.
Je moet remmen, schakelt trug, komt nabij de 1500 toeren en dat was het.
Bokken, schokken pruttelen, ik moet m met gaspedaal aan de gang houden
anders slaat ie af...
Vervolgens kun je proberen ff uit te zetten, en her te starten.
Maar ook nu slaat de motor niet goed aan, blijft bokken.
Zodra je echter boven de 2500 toeren komt, houd ie weer vol en klopt het weer.
Nu weet ik uit ervaring (dankzij oa. dit forum) dat de stappenmotor het eerste
punt is om te kijken.
Ik heb deze vandaag dus compleeet uit elkaar gehad, de complete inlaat met
alle onderdelen.
Alles schoongemaakt, gesmeerd waar nodig enz.
Luchtfilter schoongemaakt, Wynns Injecteurreiniger erin gedaan. Total Excels. getankt.
Ik bouw het weer in elkaar, en hij doet het weer....
aldus dat dacht ik, todat ie weer warm werd...
We staan voor een raadsel, en mijn broertje verdenkt de bobine ervan.
Dus nu: Hoe kan ik deze testen? En is dit uberhaubt te testen?
Wie heeft er nog meer een idee wat de oorzaak kan zijn.
Ook las ik iets over een vacuumsensor.. wat doet deze dan?
De auto is in oktober nog voorzien, van nieuwe waterpomp, oliepomp, olie, oliefilter, carterpakking, nieuwe riemen, boegies enz enz...
_________________
Laatst aangepast door Delorian op Zo 26 Feb 2006, 1:46, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 26 Feb 2006, 0:54 Onderwerp: |
|
|
|
Dat schokken komt me bekend voor uit de tijd dat mijn stroomverdeler kapot was... Zat dus ook in het ontstekingscircuit toen!
Ik zou vooraleer je nieuwe onderdelen bestelt eens kijken of er een sloperij is waar je ff een bobine en/of verdeler mag testen voor je 'm meeneemt. Als je zorgt dat de auto vantevoren goed warm gereden is en je zet 'm erin zou je snel genoeg moeten merken of dat de oplossing biedt.
Hoop ik althans... Bij mij was het schokken op de meest willekeurige momenten _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 26 Feb 2006, 11:52 Onderwerp: |
|
|
|
Mijn eerste gok was ook de bobine/verdeler/bougiekabels... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Zo 26 Feb 2006, 13:34 Onderwerp: |
|
|
|
Thx voor jullie reacties.
Ik heb zoals boven vermeld het gehele gaskleppenhuis gereinigd en weer
in elkaar gezet. Tevens heb ik ook de LMM doorgemeten, en de bewegende
delen gesmeert. Ook heb ik de inlaat getest op lekken.
Dit was allemaal perfect.
Ik heb zelf ook wat rondgeneusd en kwam ook uit bij de optie
vacuumsensor.
vacuum sensor:
A sensor which detects changes in manifold pressure in comparison to barometric pressure;
such changes indicate the need for an adjustment in air/fuel mixture
and electronic spark timing to maintain efficient engine operation.
Also called manifold pressure sensor, pressure differential sensor, or manifold vacuum sensor
Een van de tips die ik hierover kreeg, was ff zuigen aan het slangetje naar
de vacuumsensor, en dichthouden, verdween het vacuum/drukverschil dan
was de sensor kaduk.
Zelf heb ik een eigen storingsuitlezingskastje gefabriekt, ik zal m vandaag
eens uitlezen.. wie weet vind ik wat..
En dinsdag gaat de wagen wéér de brug op... we zullen zien.
Jullie horen nog.. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 26 Feb 2006, 15:59 Onderwerp: |
|
|
|
Als je vacuumsensor niet goed is of verkeerd signaal geeft kom je toch weer uit
bij wat wij dachten: de ontsteking, want die wordt dan niet goed vervroegd _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Ma 27 Feb 2006, 14:10 Onderwerp: |
|
|
|
als ik je een tip mag geven Deze week vier nieuwe bougies halen en erin zetten.Grote kans dat het dan over is.
Dit komt bij opel ook nog wel eens voor dan heb je doorslag in je bougie's en vonken ze niet meer. _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Ma 27 Feb 2006, 19:01 Onderwerp: |
|
|
|
tips geven mag altijd
We gaan zaterdag naar de sloperij, verschillende bobine's testen.
En meteen ook nieuwe boegiekabels kopen.. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 27 Feb 2006, 23:12 Onderwerp: |
|
|
|
Ik hoop dat je die bougiekabels NIET op de sloop haalt...
En een bobine zou ook beter zijn van niet eigenlijk...
Maar voor een test, da's wat anders. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Di 28 Feb 2006, 11:01 Onderwerp: |
|
|
|
Nee idd,
Daar ga ik niet op bezuinigen. Tis puur om te testen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Vr 3 Mrt 2006, 0:28 Onderwerp: |
|
|
|
Zo we zijn klaar. Ik ben bij de sloperij geweest, maar ze hadden maar 1 goedde.
En wilden niet de garantie geven, dat als deze ook fout was ik m'n geld weerkreeg, terwijl dit wel over de tel afgesproken was... flikkers.
Dus ik heb er een gloedje nieuwe ingezet nu.
De auto is uitgelezen (bij oompie de peusdealer )
resultaat: niks aan het handje alles ok.
Complete gasklephuis/inlaat/stappenmotor schoongemaakt.
resultaat: auto reageerd mooier op gas, en valt niet zo trug in toeren
bij gas loslaten. (aanrader voor iedereen dus)
Complete onsteking vernieuwd (kabels, boegies, bobine)
resultaat: alles draait weer perfect. stationair, rijden alles
Nu alleen de duur test nog... immers, de kuren kwamen na +/- 50 km rijden.
Mijn gehele onsteking is overigens nu van het merk Beru, volgens
mijn broertje goed spul.
_________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Ma 6 Mrt 2006, 17:02 Onderwerp: |
|
|
|
Ik heb weer eens te vroeg gejuiched.
Alle problemen zijn weer terug, en net zo erg als voorheen..
De symptonen:
- auto bokt als je weinig tot geen gas geeft,
- stationair loopt ie rustig en normaal.
- bij vol gas loopt ie ook goed en trekt als voorheen.
- complete onsteking is al vervangen, (bobine, kabels, bougies)
- labda is vervangen,
- bougies zijn mooi van kleur (koffiemelkbruin zeg maar)
Morgen gaat ie weer bij de peusdealer aan de uitlezing.
Iemand suggesties? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Ma 6 Mrt 2006, 20:53 Onderwerp: |
|
|
|
is het niet eens tijd om er een ander brandstof filter op te zetten ? als deze vol vuil zit zal 'ie ook slechter gaan lopen als je wat meer vermogen(en dus benzine) gaat vragen... _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Ma 6 Mrt 2006, 20:59 Onderwerp: |
|
|
|
Misschien, maar dan moet de wagen toch mega inhouden bij volgas geven?
En dat doet ie dus niet, hij vliegt dan vooruit.
Of zie ik dat verkeerd? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Di 7 Mrt 2006, 13:53 Onderwerp: |
|
|
|
Update:
Compressietest heb ik gedaan... waarders zijn voldoende tot goed.
Vandaag is de ecu weer uitgelezen. Een tijdelijke storing viel op
smoorklep.
Maar volgens de peusdealer kan dit ook gekomen zijn doordat ik
deze schoon heb gemaakt.
Ook vertelde de dealer mij, dat peugeots wel eens klote willen lopen als er een storing in het geheugen staat.
De ecu is nu dus gereset en tot op het heden loopt de auto weer als voorheen... wat ik erg raar vind.
Vanmiddag heb ik een afspraak om een testrit te maken, met de
diagnoseapp. erbij.
We zullen zien. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 1 Apr 2006, 11:38 Onderwerp: |
|
|
|
ECU resetten kan zeker werken bij vage problemen!
Hoeveel km's heb je intussen op de klok staan, en weet je zeker dat je brandstofpomp en FPR (fuel pressure regulator) nog 100% zijn? (jaja, ook die verslijten )
Eventueel zou je ook je injectoren kunnen laten reinigen in een hoof frequentie resonantie-bad. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|