Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Sticky vrage ivbm polyester
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Exterieur Styling
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Wo 24 Mei 2006, 22:03    Onderwerp: Re: polyestere Reageer met quote

streetconcept schreef:
je kan op verschillende manieren werken,
bijvoorbeeld:
grote lappen op elkaar,
vezels apart op elkaar leggen eerst de matten nat maken, en dan op het stuk leggen...

alles is te zien wat je wil maken. dus geef een foto of dergelijke en je krijgt raad.
die polyester kun je gaan halen bij acl in gullegem das bij kortrijk of bij devos chemie als je dit kent.
er zijn er nog meer, maar die weet ik niet zijn.
je kan ook polyester kopen van soudal, das dan rode in kleine potjes van 1liter ofzo maar die is enorm duur..
en niet zo goed, je moet bijna 5 lagen leggen voor je iets stevigs hebt en ook niet zo gemakkelijk schuurbaar.
de beste is die groene waar de bumpers mee gemaakt zijn iedereen gebruikt deze en de hars is doorzichtig.
daar moet 2procent van in maar schrik niet, het duurt een eindje voor hij droog is.
die van soudal en dergelijke daar is het met harder zoals de plamuur in rode tubes. daar moet er veel meer verharder van in.
je hebt ook voor mallen te maken gelcoat.... maar dat is al moeilijkere materie.
en stretchdoek kun je gaan halen in een stoffenwinkel. anders toon eens wat je wil maken en dan kunnen we meer detail gericht info geven


geef deze info dan AUB met een fatsoendelijk taalgebruik...
kan het echt niet lezen...denk dat iedereen!!(zelfs belgen)
jouw getyp niet kunnen lezen (iig niet zonder moeite)

kheb het even veranderd zodat het iig een beetje leesbaar is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yordi
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 13 December 2005
Posts: 184
Woonplaats: zuid-limburg
PostGeplaatst: Wo 24 Mei 2006, 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

even een kleine aanvulling:

voor polyester benodigdheden kun je op de volgende adressen terrecht:
Nederland: polyservice.nl
Belgie: vosschemie.be

beide sites hebben meerdere winkels en/of distributeurs. zo heeft vosschemie heel veel winkels waar hun merk verkocht wordt. terwijl polyservice maar 2 winkels heeft, maar wel een bredere keuze.

ook is op polyservice.nl een "Praktijkhandboek Kunststoffen"  te koop voor 25 euro dacht ik. hier staat alles in wat je moet weten om met polyester, epoxy en andere kunststoffen zoals PolyUrethaan of rubber moet werken. het boek legt uit hoe het spul werkt wat het doet, en hoe je ermee werkt met duidelijke voorbeelden.


Verharders:

Het meest worden 2 verharders gebruikt, namelijk Methyl-Ethyl-Keton-peroxide (afgekort: M.E.K.-peroxide) dit is een heldere vloeistof die eenvoudig te vermengen is met de polyesterhars. De andere verharder is Benzoyl-peroxide (B.P.-Pasta) deze wordt in pasta vorm geleverd, voornamelijk met pasteuze producten komt deze pasta samen. Maar ook B.P.-Pasta is te gebruiken met polyesterhars. welke je gebruikt is natuurlijk eigen keuze.

De M.E.K.-peroxide wordt het meest gebruikt, dit omdat het relatief snel uithard, in tegenoverstelling tot B.P.-pasta. De M.E.K.-peroxide verkleurt niet of nauwelijks tijdens het mengen. B.P.-pasta zul je voornamelijk tegenkomen in reparatiesetjes om bij kleinere reparaties te gebruiken (bijvoorbeeld in combinatie met polyesterplamuur)

zorg wel dat de verwerkingstemperatuur rond de 15graden is. dus niet gaan poly'en bij -5  Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Masterjar
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 10 Mei 2006
Posts: 25
Woonplaats: Den Helder
PostGeplaatst: Do 25 Mei 2006, 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

oke heel erg bedankt voor de antwoorden allemaal,maar ik heb natuurlijk weer wat vragen.

Je kan dus niet polyester matten kopen in je bij bouwmarkt,met polyester hars?is dat weer een ander soort matten of hars?Het is wel goed dat die winkels er bij staan,maar ik woon helemaal in den helder en de meeste winkels zullen veel verder in het land leggen.

Maar online bestellen zou dan een optie wezen.Ik zou ook niet zo snel winkels weten die de spullen allemaal verkopen,maar daar zou ik me dan meer eens in moeten verdiepen denk ik.

Nog een vraagje,je ziet ook heel vaak op tv dat ze  een soort plamuur gebruiken wat is dit voor soort?het isgeen gewoon plamuur voor de muren lijkt mij.
En kan je dat plamuur gewoon over polyester heen smeren?

En als je zon katoendoek spaant,moet je daar dan op polyen?of is dit enkel om een mal te maken.

Dit is namelijk het idee(klint raar voor iemand die nog bezig is met zn rijbewijs en nog geen auto heb),maar de iedeeen zijn dr al.

ik wil een bodykit kopen en daar krijg je een achterbumper bij met een soort spoilertje die er aan vast zit en die recht naar achter steekt.Een soort afdak idee zeg maar,maar ik vind dat niets en wil het zelf aanpassen.dus dat wilde ik er dan af zagen en polyesteren om het dicht te krijgen.maar dan heb je ook plamuur nodig om het gat op te vullen naar buiten toe.



De Enige foto die ik kon vinden waar het duidelijkop staat,zie eerste plaatje.

Naar mijn idee zou je aan de binnenkant polyester kunnen doen,dan met plamuur opvullen en dan weer afdekken met polyester?of is dat geen goed idee?Is dat plamuur eigenlijk wel een beetje trilbestendig?

(mischien is zon boek kopen wel iets voormij  Embarassed )

Sorry voor die vele vragen,maar wil echt van alles over weten.Als de foto te groot is of iets dergelijks haal ik um er wel weer af  Cool

alvast bedankt en mvg jarno
_________________
...The Black Widow...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 25 Mei 2006, 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Die spoiler is meer dan een afdakje bij deze CRX, die heeft een complete widebody kit (bredere panelen dus).

Plamuur die je gebruikt over polyester is... hoe kan het ook anders... polyesterplamuur! En die kun je er inderdaad gewoon overheen smeren, en daarna mooi glad en in vorm schuren.
Plamuur moet je enkel gebruiken om 't strak te maken, niet om complete gaten op te vullen. Eerst een stevige ondergrond en dan strak plamuren & schuren dus.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Streetjoker
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 5 Februari 2006
Posts: 95
PostGeplaatst: Do 25 Mei 2006, 16:43    Onderwerp: vrage Reageer met quote

ga men best doen om mooi te schrijven, sry ma heb zo'n draadloos en die typt ook rare dinge en ik die te gehaast ben. jah nu de uitleg. hetgeen die je nu toonde is wide body kit maar das geen makkelijke koek om dat te maken en vooral ook om dat op te werken zonder dat hij na 2maand begint te scheuren. en plamuur is zeker dat niet voor op de muren. plamuur is trilbestendig maar je moet er ook nie met centimeters opgooien hoe minder hoe beter. je hebt verschillende sterkten in plamuur
polyesterplamuur met poly vezels in, normaal plamuur, plamuur soft voor afwerking, aluminium plamuur, debrasil speciale metaal plamuur dat zijn de voornaamste. dinitrol, soudal, standow zijn hier de meest gekende merken. tjah messchien je auto eerst kopen en dan specefieke foto's nemen zou helpe en kdenk dat je best naar iemand gaat om wat te leren want zo beginnen zonder maar iets ervan af te weete lijkt me moeilijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Masterjar
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 10 Mei 2006
Posts: 25
Woonplaats: Den Helder
PostGeplaatst: Do 25 Mei 2006, 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast bedankt voor de antwoorden,dus maar niet opvullen met plamuur,maar waarmee dan wel?

Ik ga gewoon eerst zelf een keer een klein stukjer proberen met behulp van jullie hier op het forum,als ik de spullen klaar heb staan komt er wel een vragen regen en dan komt het vast wel goed.Ik wil het graag zelf doen omdat het me zo cool lijkt.Lekker knutselen aan je auto,lijkt me toppie  Cool

mvg jarno  Cool
_________________
...The Black Widow...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yordi
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 13 December 2005
Posts: 184
Woonplaats: zuid-limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Mei 2006, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

gelcoat als bovenste laag gebruiken. en zorgen dat je mal zo strak mogelijk is. des te minder hoef je bij te werken naderhand.


hier is trouwens nog 'n leuke link voor de beginnende poly'er:

ff hier klikken
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Masterjar
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 10 Mei 2006
Posts: 25
Woonplaats: Den Helder
PostGeplaatst: Di 30 Mei 2006, 6:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Goede site!Zo kan ik tenminste ergens aan beginnen.

Nog even 2 vraagjes:

Heb je Altijd Glasvlies nodig voor onder Glasmatten?
En Kan je bijvoorbeeld op mdf polyseteren,dat je de plaat in smeert met hars dan een mat er op legt en dan verder gaat?

mvg jarno
_________________
...The Black Widow...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yordi
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 13 December 2005
Posts: 184
Woonplaats: zuid-limburg
PostGeplaatst: Di 30 Mei 2006, 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

1. je kan zeker zonder glasvlies werken. maar reken er dan wel op dat ook je uiteindelijk polyester stuk veel grover is, omdat je grove matten gebruikt. als je als eerste 'n laagje glasvlies gebruikt, is je product ook fijner qua stuctuur.

2. je kan zeker op mdf polyesteren. zoals je zelf al aangeeft, eerst op de mdf hars smeren, dan mat dan weer hars etc.etc. zolang er maar geen luchtbellen onder/tussen komen
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Masterjar
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 10 Mei 2006
Posts: 25
Woonplaats: Den Helder
PostGeplaatst: Di 30 Mei 2006, 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoorden,als ik weer vragen heb zal ik ze zeker hier weer neer zetten,maar ik denk wel dat ik nu een begin kan maken.

mvg Jarno Cool
_________________
...The Black Widow...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Exterieur Styling Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB