Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Versterker keuze??
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 12:44    Onderwerp: versterker keuze?? Reageer met quote

welke versterken kan ik het best op 2! pioneer`s TS-W121SPL 2000 watt 750 watt rms per stuk....

ik wil graag een versterker die het niet aan kan hem deze 2 op teblazen maar er wel heel goed op speelt.... omdat ik nogal van hard hou en soms te hard Very HappyVery Happy waardoor mijn andere 1200watt sub ook al opgeblaze is :S:S


welke versterker raden jullie mij aan?? Very HappyVery Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

In elk geval een versterker die wat MEER vermogen heeft dan je speakers.
Ja inderdaad, méér. Je subs zullen namelijk eerder stukgaan wanneer je versterker
te weinig vermogen heeft t.o.v. je woofers, en die daardoor gaat clippen en soort van gelijkspanning doorstuurt naar je subjes. Wat Pioneer kan hebben qua subs en oververmogen zou ik zo eerlijk gezegd niet durven zeggen, dus zou ik een gulden middenweg kiezen, en dus ook weer niet het dubbele aan vermogen erop knallen...
In dat geval ga je waarschijnlijk voorbij de mechanische danwel electonische liemiet van je woofertjes, en zullen deze het ook niet trekken. Ik schat dan ook dat je met zo tussen de 750 en 1000Wrms per sub, en een fatsoeliji afgestelde HU, filtering en gain, een goed resultaat behalen zal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Weinig aan toe te voegen...
Zoek een versterker die iets meer vermogen kan leveren dan de subs kunnen hebben en ze zullen goed tot hun recht komen. Als je zorgt dat de installatie goed wordt afgesteld zul je ze zeker niet kapot spelen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Weinig aan toe te voegen...


Da's ook de bedoeling he  Laughing  lol.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

zoek nu is een mooi versterkertje me budget ligt tot max. 200 euro namelijk  Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Max € 200,- voor totaal zo'n 2KW RMS  Shock  ???
Niet lullig bedoelt, maar ik zou dan echt ff doorsparen. Komt niet goed anders...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

ik was niet echt van plan om 500 euro aan een versterkertje uit te geven... het is maar een hobby.... desnoods maar wat minder dan 2kw.. en met 2kw weet ik nu al van me zelf dat ik de hele boel opblaas Razz moet bij mij heel simpel zijn... niet te veel afstelwerk zijn.. ik ken alleen vollop Very HappyVery Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp wat je bedoelt robbie, alleen, waarom twee zúlke zware woofers, als je ze zometeen gaat aansturen met een veel te laag wattage Wink ?
Je krijgt dan nooit het optimale resultaat/geluid,kans op kapotte subs door clipping, en ga zo maar door. Ook zullen lichter subs, met daarop voldoende vermogen gewoonweg veel harder gaan, dan zware jongens welke niet genoeg sap krijgen. het is gewoon een gegeven dat wanneer je aan zwaar spul beginnen gaat, dat dit ook helaas dikke euro's kost...

Ikzelf had als leuk voorbeeldje een Ground Zero subje, wat het best speelt met dik oververmogen erop. Subje (12" s-AL, dus niets aparts verder) was 300Wrms aanbevolen. De versterker welke ik erop had, om hem optimaal (en gecontroleerd!) te laten knallen, gaf maar liefst 720Wrms @ 4 Ohm ! Ik ben er trouwens van overtuigd dat zulke versterkers ook voor jou voldoende waren geweest, die zou ik je dan ook best kunnen aanraden.

De versterker die ik had, was van het tevens niet al te dure merk Emphaser.
De EA2200 praat ik dan over. gebrugd een vermogen van 1 x 720Watt RMS op 4Ohm. De prijs van die beestjes was toendertijd € 459 ,- per stuk, en da's echt geen duurkoop voor die jongens!

Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje begrijpt en ondersteund, want het is nogmaals niet negatief bedoelt, maar het is gewoon de harde waarheid. Tot voor kort was ik ook altijd aan het experimenteren met te weinig vermogen, te zware subs, etc., en kameraden met veel lichtere, maar op elkaar afgestemde systemen bonkte me gewoon zowel SQ als SPL voorbij, voor een paar honderd euro! Om dit alles te voorkomen, dus mijn advies bovenstaand, wat anderen wellicht zullen ondersteunen verw8 ik...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

robbie schreef:
en met 2kw weet ik nu al van me zelf dat ik de hele boel opblaas Razz ...


...Dan dus juist níét, zo je gelezen hebt ondertussen Wink

robbie schreef:
.. ik ken alleen vollop Very HappyVery Happy


...en dan in combinatie met te weinig vermogen dus.
Resultaat; 'opgeblazen' subjes...helaas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

:'( zoek er is eentje uit dan Embarassed . hahaha.. mag mischien wel heel iets duurder zijn dan 200 euro... natuurlijk niet direct een van groundzero uitzoeke graag :S
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

ja zoals ik al zei die Emphaser EA2200 zou een zeer geschikte zijn...
dan heb je mooi 720watt op een sub staan, en dat gaat écht als een gek tekeer, plus een mooi gecontroleerde woofer, dus geen clipping enzo, dus, een sub die lang meegaat en zowat optimaal gaat!


edit \ ik ga er vanuit dat het een enkelspoels 4ohm sub is he ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

focusR schreef:
ja zoals ik al zei die Emphaser EA2200 zou een zeer geschikte zijn...
dan heb je mooi 720watt op een sub staan, en dat gaat écht als een gek tekeer, plus een mooi gecontroleerde woofer, dus geen clipping enzo, dus, een sub die lang meegaat en zowat optimaal gaat!


edit \ ik ga er vanuit dat het een enkelspoels 4ohm sub is he ?


neej dubbelspoel..(Dual 4 ohm voice coils (2 or 8 ohm))
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

Als je niet teveel aan een versterker wil uitgeven is het misschien het overwegen waard toch de subs voor wat lichtere om te wisselen...
Een 200W sub die 200-400W krijgt zal véél beter klinken dan een 700W sub die 400W krijgt...
En nogmaals als je de boel opblaast stel je de boel niet goed af. Afstellen hoeft helemaal niet ingewikkeld en tijdrovend te zijn, doe het 1 keer goed en je hebt langer plezier van je installatie.

Voor de juiste afstelling draai je je headunit op 80-90% van het volume dat deze kan, vantevoren wel de gain op de versterker dichtdraaien! Draai vervolgens langzaam de gain open, tot je het geluid (bij een testtrack, of anders iets luids iig) iets hoort vervormen. Draai 'm nu iets terug zodat ie net niet meer vervormt, en je zit wel goed. Radio best ook niet 100% opendraaien, dan kan er al clipping in de radio optreden.
En best ook niet met equalizers, loudness, enz. de boel overdreven gaan boosten. Beetje kan geen kwaad maar bij teveel vraag je om clipping.
Succes ermee! Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Zo 12 Feb 2006, 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:

Een 200W sub die 200-400W krijgt zal véél beter klinken dan een 700W sub die 400W krijgt...


Dat is ook mijn standpunt. en dat scheelt je
a) veel geld; subs zijn goedkoper
b) veel geld; goedkopere lichtere versterker voldoet prima
c) een hoop ergernis; veel geld uitgeven, voor een uiteindelijk toch op halve kracht draaiend systeem...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB