Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Liter inhoud subwoofer
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Do 12 Jan 2006, 10:37    Onderwerp: Liter inhoud subwoofer Reageer met quote

ik heb een pioneer subwoofer gekocht en die moet een L inhoud hebben van 37L ong. maar het veel uit als die in een kist van 30L komt??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 12 Jan 2006, 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan veel uitmaken... Verschilt beetje per sub...
Met een programma als WinISD kun je dat controleren, als je daar niet bekend mee bent post dan even de T&S parameters wat bij de sub zaten dan kan ik wel even voor je kijken.

Wat ook heel veel uitmaakt is of je voor gesloten of gepoort gaat. Gesloten kan een afwijkend formaat minder kwaad dan met een gepoort volume, daar komt dat veel nauwer.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Vr 13 Jan 2006, 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

yep, zoals Jesse al zegt, het kan zeker veel uitmaken. In principe hangt heel het 'gedrag'en de klank van een sub grotendeels van zijn behuzing af..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Zo 15 Jan 2006, 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

het gaat om de Pioneer TS-W121SPL

http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=3470&taxonomy_id=25-130


dit is de orginele kist die er voor gemaakt is:

http://www.pioneer.co.uk/uk/product_detail.jsp?product_id=3868&taxonomy_id=25-38

maar ik kan nergens de afmeting van de kist vinden wie zou maar daar even mee kunnen helpen?? want als ik die afmeting heb dan laat ik er zo eentje maken bij de bouwmarkt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
focifreak
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 8 Augustus 2005
Posts: 83
Woonplaats: utrecht
PostGeplaatst: Zo 15 Jan 2006, 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

kijk eens op http://www.12vhifi.nl

daar kan je je kist berekenen.als je 40 cm hoog op geeft,dan 45 cm  breed,liter inhoud van 42,5 en voor je rugleuning 70 graden en voor je sub 30cm en dan de 3 weghalen bij sub l.
Dan heb je de buitenwerkse maten,dus voor de bepaalde buitenmaten moet je weer2x 18 mm afhalenom aan de maten te komen.Ingewikkeld?
_________________
don't worry,be happy,drive a ford
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
nielsg
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Januari 2006
Posts: 53
PostGeplaatst: Zo 15 Jan 2006, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

als je een woofer in een kleineren kist stop stijgt de qtc
een vriend van me schreef dit op hififorum.nl:


Zoals ik al eerder schreef is het een gesloten kast met een Q van 0.5 dit noemt men kritisch gedempt, hoe lager dit getal hoe minder bas je zal krijgen, hoe hoger dit getal des te meer laag je zal krijgen tot een bassboost aan toe. Ik meen me te herinderen dat een redelijk normale weergave van de lage tonen een Q heeft vanaf 0,577 tot max 1,1.
Hieronder een diagrammetje waarop je het een en ander kunt zien:

de bovenste lijn is een Qtc van 2.0, daarna 1.5, daarna 1.0, daarna 0.7, daarna 0.5.

Ik verwacht dus dat je nooit de drive zal krijgen waar je op hoopt, en het zal misschien iets beter worden met eenversterker die vreselijk veel vermogen kan leveren waarmee je ook nog eens hard zal moeten draaien.

Let wel dit is dus mijn idee, of ik het 100% goed heb kan ik niet zeggen maar ik hoop dat DIY-freak of andere forummers bekend met luidspreker bouw uitsluitsel kunnen geven.

Mvg Tjeb

nou is het wel zo dat een woofer in een een auto maar tot 50 60 hertz hoeft te gaan, want de akoustiek van de auto trek de curve strak tot 20 hertz, het punt waar ons gehoor ophoudt in theorie, in praktijk zelfs eerder ivm met doof worden. maar wat leuker is bij een subwoofer(niet te verwarren met een boombox!!!) is dat je het ook voelt en hoe strakker de bass(dus minder de goedkoope troep woofer die alleen boem beom boem doen) hoe groter het genot en impact

zelf ben ik ook een subwoofer aan het bouwen voor thuis gebruik bij m'n dali boxen en yamaha versterker en dat subwoofertje gaat tog iets leukers geven als een ht-setje van sony, jvc, etc

oftewel: spaar gelijk door voor iets goed en laat ej neit gek maken door onbekende merken en ''leuke'' kleurtjes
wist ej trouwesn dat de logo's etc, die op de conus van de woofer staan heel erg slecht is voor het geluid, want hoe zwaarder de conus hoe moeilijker het voor een versterker is om hem in bedwang te houden en het leidt ook vaker tot boem bass en niet tot een muziekale bass
moet je maar een spitfire of chairly van the prodigy draaien Twisted Evil
tot zo ver m'n eerste echte post
gr niels
_________________
at those who rock, I sallut you
''born to lose, live to win''motorhead
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
nielsg
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Januari 2006
Posts: 53
PostGeplaatst: Zo 15 Jan 2006, 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

focifreak schreef:
kijk eens op http://www.12vhifi.nl

daar kan je je kist berekenen.als je 40 cm hoog op geeft,dan 45 cm  breed,liter inhoud van 42,5 en voor je rugleuning 70 graden en voor je sub 30cm en dan de 3 weghalen bij sub l.
Dan heb je de buitenwerkse maten,dus voor de bepaalde buitenmaten moet je weer2x 18 mm afhalenom aan de maten te komen.Ingewikkeld?

licht er aan hoe dik je mdf is
hoe dikker hoe beter, deste minder kast resonaties
en hoe haal je de bracing er af Wink
_________________
at those who rock, I sallut you
''born to lose, live to win''motorhead
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
focifreak
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 8 Augustus 2005
Posts: 83
Woonplaats: utrecht
PostGeplaatst: Zo 15 Jan 2006, 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

nielsg schreef:
focifreak schreef:
kijk eens op http://www.12vhifi.nl

daar kan je je kist berekenen.als je 40 cm hoog op geeft,dan 45 cm  breed,liter inhoud van 42,5 en voor je rugleuning 70 graden en voor je sub 30cm en dan de 3 weghalen bij sub l.
Dan heb je de buitenwerkse maten,dus voor de bepaalde buitenmaten moet je weer2x 18 mm afhalenom aan de maten te komen.Ingewikkeld?

licht er aan hoe dik je mdf is
hoe dikker hoe beter, deste minder kast resonaties
en hoe haal je de bracing er af Wink

Hier werd uitgegaan van 18mm mdf.
Ik weet dat er ook dikker mdf bestaat,maar dat soort berekeningen zijn voor de hedengaagse mens ,als het over inhoudsmaten gaat,soms wartaal.
Alles moet met een computer gedaan worden,terwijl het simpel uit het hoofd en en papier kan.
Gewoon lxbxh is inhoud.Één kubieke dm is gelijk aan 1 liter of 1000 kubieke cm ook 1liter.zo dat was het ff.
_________________
don't worry,be happy,drive a ford
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 16 Jan 2006, 1:01    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk doelde ik zelf op een wat minder simpele berekening uit 't hoofd...
Namelijk het berekenen van de ideale kist voor dit type sub. Daarvoor moet je de parameters van die sub door een programmaatje halen, welke vervolgens een ideale maat voorschotelt en in grafieken weergeeft wat er allemaal gebeurt (reactie van de sub, frequentiebereik, Q...)
Nou is de ideale maat vaak erg groot, maar in het programmaatje kun je ook zien wat voor effect het heeft wanneer de kist kleiner wordt gemaakt. En tot welke minimum afmeting je kunt gaan zonder dat reactie of geluidskwaliteit er erg onder gaat lijden...

Maar om dat te doen heb ik dus de T&S (Thiele & Small) parameters van de sub nodig...

De box die Pioneer zelf aanbiedt zal overigens prima werken, maar is meestal maar een "standaardmaat" die voor een aantal subs wordt aangeboden, en meestal dus niet de ideale afmeting.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Ma 16 Jan 2006, 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

zou iemand me dan gewoon een afmeting kunnen geven (graag de buiten maten)  Very HappyVery Happy want ik vat er eigelijk weinig van:P... volgens pioneer is die kist speciaal gemaakt voor deze subwoofer... staat er ook bij..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Ma 16 Jan 2006, 9:15    Onderwerp: Re: Liter inhoud subwoofer Reageer met quote

robbie schreef:
ik heb een pioneer subwoofer gekocht en die moet een L inhoud hebben van 37L ong. maar het veel uit als die in een kist van 30L komt??


robbie schreef:
zou iemand me dan gewoon een afmeting kunnen geven (graag de buiten maten)  Very HappyVery Happy want ik vat er eigelijk weinig van:P... volgens pioneer is die kist speciaal gemaakt voor deze subwoofer... staat er ook bij..


het zal aan mij liggen...maar ik vat hem ff niet
De kist hoort bij je woofer, maar de maat klopt niet Question ...?

Is het een standaard kist van pioneer die bij die sub hoort?
-Dan mag je er vanuitgaan dat de maat goed is.

Maar als volgens pioneer de kist erbij hoort, wie is het dan die (je eerste quote) zei dat je maat weer niet klopt

Rolling Eyes  ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Ma 16 Jan 2006, 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

jah klopt die kist is voor de subwoofer gemaakt.. maar die kist kost los 75 euro en dat ga ik er niet voor betale dus vandaar ik die afmetingen wil hebben zo dat ik er zelf een kan gaan maken (laten maken)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Ma 16 Jan 2006, 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zou je zeggen dat wanneer je de afmetingen precies nabootst dat ie goed moet zijn!
Uiteraard kun je aan de hand van wat je graag luistert enzo een kist kunnen laten berekenen daar de WinISD-bekenden die daar exact op aansluit. Helaas kan ik je niet
helpen betreft berekenen met WinISD...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
robbie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Augustus 2005
Posts: 69
Woonplaats: Twello
PostGeplaatst: Ma 16 Jan 2006, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben ook vanplan om hem na te maken.. maja dan moet ik wel die afmetingen hebben....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
focifreak
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 8 Augustus 2005
Posts: 83
Woonplaats: utrecht
PostGeplaatst: Ma 16 Jan 2006, 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

robbie schreef:
ik ben ook vanplan om hem na te maken.. maja dan moet ik wel die afmetingen hebben....

Hoe veel denk je dat je kwijt ben aan materiaal?
tube kit voor afdichting 6 euro
mdf ongeveer 25 euro
tapijt voor afwerking 10 euro
tapijt verlijmen met spuitbus voor 6,75 euro
schroeven om hem lucht dicht te krijgen 3 euro
aansluiting voor de sub in het mdf 7,50 euro
gat zagen tbv 30cm sub met decoupeerzaag en gat voor aansluiting van sub.
dus als je alles bij elkaar op tel,kom je op 58,25 euro en dan nog de ellende van het samenstellen, tijd dus ,dan ben je 20 euro goedkoper uit,maar wel een brok  ellende minder!!!!!!!!
En niet te vergeten solderen van het snoer aan de bevestiging en de aan sluiting op de sub met stekkertjes.
_________________
don't worry,be happy,drive a ford
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 1 van 7

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB