Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Condensator als oplossing voor "flikkerende" licht

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tecra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 10 Oktober 2005
Posts: 52
Woonplaats: Lanaken
PostGeplaatst: Do 5 Jan 2006, 11:07    Onderwerp: condensator als oplossing voor "flikkerende" licht Reageer met quote

elluw folks ...

wel zoals men titel het al aangeeft... springen men koplampen nogal mee als men ice op volle toeren aan het spelen is ... ik heb thans maar 1 woofer van +- 450W RMS ... die hij moet trekken en een compo van 120W RMS ...

denken jullie dat een condensator hier een oplossing biedt? of moet ik eerder een zwaardere batterij steken of zelfs de alternator aanpassen?

aan die laatste 2 heb ik niet zoveel zin ... omdat het te bewerkelijk is, zeker die alternator, en de batterij die zou ook al de identiek dezelfde afmetingen moeten hebben als mijn huidige vooralleer ik dit zou doen ...

eigenlijk zou ik het liefst eens proberen met zo'n condensator, maarja ,het is gek als ik er eentje zou halen en dat het probleem net niet zou zijn ... btw heeft iemand goeie ideeën qua merk/prijs ? ik ben niet van plan veel meer dan 100 euro uit te geven hieraan...

grtz!!!
_________________
Imagine Yourself As A Bird In The Sky
The Wind In Your Face And It Feels So Nice
Woohoooooohohoo Imagination...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Do 5 Jan 2006, 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Controleer eerst eens;
* Met een multimeter op de accu of de spanning daadwerkelijk met de baspulsen zo inzakt.
* Of je massapunt wel goed/ goed genoeg is.
* Bekabeling dik genoeg.

Daarnaast zou je voor de 450+120=570Wrms eigenlijk aan een condensator van 0.5 f genoeg moeten hebben, ééntje van 1f zou uitkomst moeten bieden. Per 1000Wrms een cap van 1f is een vuistregel, maar, dit kun je niet zomaar in alle gevallen zeggen vind ik. Voor dat wattage heb je in elk geval geen zwaardere dynamo nodig normaal gesproken! Ik speelde zelf voorheen met een subwoofer met daarop 720Wrms, op het originele boordnet, alleen mijn accu vervangen door een Optima Yellowtop. Ik schat dat dat ok jou probleem zou oplossen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Raakt je accu uitgeput tijdens het spelen, dan zou ik zeggen ga voor een Optima o.i.d.
Zakt de spanning slechts met de pieken in, maar blijft hij over het algemeen hoog zat, dan zou een capacitor inderdaad uitkomst kunnen bieden.

kanttekening;
Je moet het zo zien dat de capacitor/condensator zichzelf continu vollaad wanneer hij zijn stroompje vluchtig heeft weggegeven aan de versterker, dus, hij trekt stroom van de accu weg, omdat ie zichzelf volhoudt. Een cap is dan ook niet ideaal wanneer je vaak speelt zonder motor aan; hij trekt dan evengoed de accu leeg. In zo'n geval is een betere accu dan een betere oplossing...

Zo...hoop dat je er iets wijzer van wordt.
Trouwens, een stuk meer uitleg hierover vind je ook op www.12vhifi.nl bedenk ik me net  Rolling Eyes  !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 5 Jan 2006, 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Weinig aan toe te voegen!

Als je boordspanning continu laag is kun je best zeker naar een zwaardere accu kijken. Heb ik zelf ook gedaan. En dat is best goed mogelijk (kom wel ff helpen dan Wink)
In mijn auto zat bijv. standaard een 43Ah, en nu zit daar een 71Ah in die qua hoogte en breedte dezelfde afmetingen heeft, maar net iets langer maar nog wel passend. Is ff zoeken wat past, en het ene merk levert zwaardere capaciteit accu's in andere afmetingen/verhoudingen dan het andere...

Dynamo zal waarschijnlijk niet direct nodig zijn, of je moet een heel zware accu (of meerdere) hebben die sneller moeten worden bijgeladen, of je wil met draaiende motor een hogere boordspanning hebben.

Als je basisvoeding (accu dus) in orde is en je hebt zoals Richard beschrijft spanningsdipjes (vooral bij harde diepe bassen goed merkbaar) zal een condensator waarschijnlijk wel helpen.
Er zijn hier een aantal factoren waarop je wel moet letten, en een aantal dingen die je naar keuze erbij kunt hebben Wink
Belangrijk is bijvoorbeeld de interne weerstand van de condensator. Bij degelijke condensatoren is deze kleiner dan 1mOhm, en hoe kleiner hoe beter (hoe sneller die zal reageren). Bij zeer goedkope caps is deze waarde vaak hoger (vaak ook niet gegeven, of gegeven waarde wordt niet gerealiseerd Confused) en dat zal als resultaat hebben dat 't hele ding buiten show weinig effect heeft.
Monteer de condensator voor optimaal resultaat ook zo dicht mogelijk (liefst max. 10cm kabellengte) bij de grootste stroomverbruiker, welke gewoonlijk de versterker van de subwoofer(s) is. Stroom en massa gaan eerst naar de condensator dus, en van daaruit door naar de versterker.
In feite is een simpele condensator goed genoeg, maar er zijn er met extra's te krijgen als een digitale voltmeter die constant de spanning op de versterker weergeeft, intelligente electronica (automatisch aan/uit schakelen, automatisch opladen/ontladen), enz...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Do 5 Jan 2006, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou als eerste eens gaan voor een nieuwe en zwaardere accu als je lichten echt mee gaan zal een condensator je ook niet veel gaan helpen het enige dat die doet is die dipjes voor de amp opvangen maar je lichten zullen nog steeds enigzins blijven knipperen dus ga eerst eens kijken naar een goede accu dan heb je er geen last meer van.
heb zelf altijd een accu gehad van 45ah en daar stonden 2 flinke versterkers op met meer dan 1 kw vermogen en had alleen last van knipperende lichten als de accu overleden was.
gegroet TB.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 5 Jan 2006, 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Vergeet niet dat knipperende lichten het gevolg zijn van die dipjes Wink Maar je hebt wel gelijk dat de voedingsbron, de accu dus, het eerste is om te bekijken.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Vr 6 Jan 2006, 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is zeker zo, en, ik blijf van (persoonlijke) mening dat een een cap niet dé oplossing zal zijn, wanneer de accu het nu (dus zonder het bijladen van een evt. cap) al niet bijhoud. Enige geval wanneer het wel werkt is als de huidige accu gewoonweg niet snel genoeg zijn stroom kan afgeven; dit wordt wel opgevangen door de cap.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
tecra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 10 Oktober 2005
Posts: 52
Woonplaats: Lanaken
PostGeplaatst: Vr 6 Jan 2006, 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

thx guys for the advice...

ik ga eens zien naar de afmetingen en dan eens loeren welke batterij ik er het beste in zou kunnen steken ... binnenkort toch onderhoud nodig, misschien gelijk mee opnemen en dit doorvoeren ...

en jesse, ik zal je nog wel lastig vallen als het nodig is dat ding te monteren, op die dingen heb je nog altijd wat meer pruts-en-steek-evaring als mij

grtz
_________________
Imagine Yourself As A Bird In The Sky
The Wind In Your Face And It Feels So Nice
Woohoooooohohoo Imagination...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 6 Jan 2006, 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Vooral prutservaring Laughing
Maar is gewoon een kwestie van ff opletten welke lengte en breedte er maximaal in passen (vaak heb je in lengte nog wat ruimte over), en ook de hoogte is belangrijk om in 't oog te houden... Je wil immers niet dat ie met de polen tegen de motorkap aan komt Wink
Verder heb je verschillende soorten "voeten", als je iets passends vindt met een zelfde soort voet ben je snel klaar en hoef je feitelijk weinig tot geen aanpassingen te doen. Anders kun je altijd nog een beugel maken die 'm op z'n plek houdt.

En als je dat weet dan ook naar verschillende merken kijken. Het ene merk levert zwaardere accu's in langere afmetingen, het andere merk in hogere afmetingen, sommige groter dan andere...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB