Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Zeuz kabelset.

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RC Power
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 2 November 2005
Posts: 82
Woonplaats: Hoogvliet
PostGeplaatst: Di 22 Nov 2005, 14:09    Onderwerp: Zeuz kabelset. Reageer met quote

Ik zit met een vraag.
Ik heb een tijdje geleden een Zuez audio wiringkit gekocht (PKRS85-40A).
Deze set bevat het volgende:
- 5m clear red cable 8.5 sqmm
- 1m clear black cable 8.5 sqmm
- 5m RCA-cable blue incl. signal conductor
- 10m speaker cable clear 2.5 sqmm
- r+b terminals & tie wraps
- fuse-holder + fuse 40A

Ref.no: 205.403

Nu heb ik dus en Kicker Comp C12 subwoofer in kist (150Wrms en 300W peak) en er komt een Lanzar Vibe 431 versterker bij.
Later wil ik de subwoofer (als deze te weinig vermogen levert) vervangen voor een 300Wrms woofer.

Nu vraag ik mij af of deze Zeuz kabelset goed genoeg is voor deze set-up?
Ik heb er echt geen verstand van, maar maak me hier wel zorgen over.
Dus bij deze hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 22 Nov 2005, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Die voedingskabels zijn wel erg dun voor deze versterker.
De versterker kan als ik me niet vergis 4x 125W RMS leveren, en de piekstroom kan hierbij tot 66A oplopen. In praktijk zul je dat niet vaak halen, maar je hebt kans dat op hoog volume bij baspieken de zekering doorbrandt. Als dat gebeurt heb je een zwaardere nodig, 60A bijvoorbeeld. Dat moet voldoen.
Wat de voedingskabels zelf betreft is er nog een andere factor die meespeelt, en dat is de kabellengte. Aannemende dat deze van een accu voorin de motorruimte moet gaan naar de versterker in de kofferbak, zal de benodigde lengte ± 5 meter zijn. En bij deze lengte zal die zeker 25mm˛ moeten zijn met deze Lanzar versterker. Ook de massakabel moet uiteraard dezelfde dikte zijn, en controleer ook of de kabel van de minpool van de accu naar de carrosserie dik genoeg is. Leg desnoods hier ook een dikkere kabel, of een extra erbij. Een ketting is immers zo sterk als de zwakste schakel, en da's ook hier het geval.
Als je ergens maar hooguit een metertje stroomkabel moet leggen (bijvoorbeeld van een condensator naar ernaast liggende versterker) mag deze dunner zijn, 8 of 10mm˛ voldoet dan wel.

Op 12vhifi.nl staat heel wat informatie hierover, inclusief tabellen waarmee je de juiste kabeldikte kunt berekenen ahv de te leggen lengte en het vermogen wat de versterker kan leveren.

Als je overigens plannen hebt om ooit voor een zwaardere versterker te gaan en je hebt al een idee hoe zwaar, is het misschien geen slechte zaak om bij voorbaat nog dikkere voedingskabels te leggen, die ook voor je toekomstplannen voldoen. Te dik kan geen kwaad, en bespaart je later weer werk om alles opnieuw te leggen, dan hoef je dan enkel nog de hoofdzekering te vervangen.

Speakerkabels uit die kabelset zijn prima, connectortjes kun je ook gewoon gebruiken voor een betrouwbare verbinding die er ook nog eens netjes uit ziet.

RCA kabel is weer een ander verhaal. Ik ben niet bekend met de kwaliteit van de Zeuz kabels, maar ik kan wel zeggen dat een RCA kabel heel gevoelig is om storingen op te nemen.
Daarom is het om te beginnen belangrijk hier niet op te bezuinigen, en een goede kwaliteit 3-voudig afgeschermde kabel te nemen, of zelfs een "twisted" kabel (nog minder storingsgevoelig).
Ik zou het gewoon proberen, je hebt 'm nu toch. Moest je last van storingen krijgen is dat altijd nog te vervangen.
Hou bij het leggen van deze kabel er rekening mee deze niet langs storingsbronnen te leggen. Leg 'm niet langs de voedingskabel, of langs originele kabelbomen van de auto (bevatten ook voedingskabels). Meestal is de dorpel aan de bijrijderskant een goede plek, en anders in het midden onder het tapijt. Kruisen van een voedingskabel (liefst haaks) kan weinig kwaad. Hou 'm ook uit de buurt van dingen als brandstofpomp en ECU, die kunnen ook voor storing zorgen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
RC Power
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 2 November 2005
Posts: 82
Woonplaats: Hoogvliet
PostGeplaatst: Di 22 Nov 2005, 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ten eerste bedankt voor de uitleg.

Wat ik hieruit dus begrijp is dat ik een voedingskabel en een massakabel (voor mij een raadsel) van 25mm2 moet aanschaffen
En dan moet er een zekering van 60A in zitten?

Wat zou ik hiervoor kwijt zijn e hoe weet ik dat ik goede kabels aanschaf?
_________________
Fly high, drive low
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 22 Nov 2005, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Merk voedingskabels komt niet zo heel nauw, geleiden doet 't toch wel. Als ze maar dik genoeg zijn, voor de rest maakt 't weinig uit.
Precieze prijzen weet ik zo gauw even niet.

Je moet niet persé een 60A zekering erin zetten, maar die Lanzar versterker kan piekstromen trekken (op hoge volumes bij harde baspieken) tot 66A, theoretisch.
Zal in praktijk wat minder zijn, maar zoals al eerder gezegd kan het gebeuren als je hem een sub laat besturen, dat op hoog volume een 40A zekering doorbrandt. Als dat niet zo is, lekker laten zitten. Gebeurt dat wel moet er een wat zwaardere in, zolang je maar niet veel hoger gaat dan de max. piekstroom van de versterker, en dat zal rond de 60A zijn.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB