Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Paar uitlaat vragen int algemeen
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Delorian
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 Augustus 2004
Posts: 79
Woonplaats: Gelderland
PostGeplaatst: Do 26 Jan 2006, 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Jongens, sinds kort hoor ik wat rammelen bij het wegrijden...
en alleen bij lage toerentallen resoneerd er dus wat mee.

Nu blijkt het de kat. te zijn, en wel het binnenste.
Dus hijs aan vervanging toe...
Nu heb ik er 1 gevonden..
Komt onder een '98 306 vandaan en kost me 50 €urie

Enige probleem. ding is afgescheurd bij de verbinding voor...  word dus lassen...

Maar: vanmiddag kwam mijn broerke met een ander ideee..
Geen andere kat kopen, maar 't geld investeren in RVS.
Paar vlenzen erop lassen, en alleen met de keuring de huidige kat eronder hangen.
Puur voor de keuring dus.
En verders met een rechte buis vervangen...

Wat zeggen jullie dr van?  Cool
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Do 26 Jan 2006, 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

rechte buis ipv een kat is altijd wel vooruitgang lijkt me ja...
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Vr 27 Jan 2006, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

misschien heb je de kat geeneens nodig....scheelt je veel werk..

leg m eens aan de 4gas-tester @ een willekeurig autobedrijf..
controleer dan ff of de uitstoot nog goed is...dacht dat CO tot 4,4 mog, maar dit weet ik niet zeker...'

je kunt m dan ook nog afstellen, waarschijnlijk is het een injectiemotor.
dan kan je alleen de verstuiverdruk afstellen en heb je dus een probleem als je CO/CO2 te hoog ligt..

iig voor een perfect lopende motor moet de lambda waarde 0,9 zijn (14,7 kg/cm3 lucht per liter benzine)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 27 Jan 2006, 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Buiten de CO waarde zijn auto's na een bepaald bouwjaar gewoon verplicht die kat te hebben, ook al is je CO waarde zonder kat goed.
Weet alleen ff het precieze bouwjaar niet meer, maar je zou die vraag altijd bij de RDW kunnen neerleggen.

Ben je verplicht een kat te hebben maar is je CO uitstoot zonder kat binnen de normen, dan zou ik ervoor kiezen om een rechte pijp te dwars door een lege katbehuizing te lassen. Dan heb je een functionele katvervanger terwijl het optisch eruit ziet alsof de originele kat aanwezig is, zodat je er geen problemen mee krijgt.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 27 Jan 2006, 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Omslag ligt eind 1992: Ik heb een 92-er met cat (U9),
maar weet dat die voor mijn auto eronderuit mag...

EPS Uitlaten schreef:
KAT VERPLICHTINGEN

Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.

RENDEMENT:

Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.

_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 11 December 2005
Posts: 206
Woonplaats: Zeist
PostGeplaatst: Za 28 Jan 2006, 7:55    Onderwerp: Reageer met quote

Schijnt ook zo als je je kat leeg gooit (roet enzo) dat ie dan ook weer ong 8 pk winst krijgt.

Had 1 vriend v me in ze swift.

ik zit er ook aan te denken om de kat te vervangen door een Kat v raceland.ofzo.

maar nu ben ik aant hobbye voor 1 eigengemaakte uitlaat.
Ik wil van de eindemper de demping eruit en schotjes en alle pijpen eruit.dan is et 1 holle klank kast.

dan moet ie klinken hoop ik.
dat is mijn plan.


vr gr eric.. Cool  Rolling Eyes
_________________
Vw Polo Coupe
                     DLS CAR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 28 Jan 2006, 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

8 pk lijkt me wat veel, maar dat verschilt natuurlijk per auto en per motor.
Voor meer geluid zal 't wel effect hebben.

Als je een zo goed mogelijke uitlaatstroom (voor performance) wil ben je met een rechte pijp toch iets beter af dan een lege kat, omdat in de lege behuizing (welke groter is dan de pijpdiameter) kolken gaan vormen die de luchtstroom niet bevorderen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
nielsg
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Januari 2006
Posts: 53
PostGeplaatst: Za 28 Jan 2006, 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

en als je de pijp er nou eens gewoon door laat lopen en de kat er omheen doet
_________________
at those who rock, I sallut you
''born to lose, live to win''motorhead
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 28 Jan 2006, 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dan doe je precies wat ik 5 posts geleden aanhaalde Laughing
Als je CO uitstoot goed is en ze zien (optisch bedrog) een kat hangen loop je weinig kans op problemen...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Za 28 Jan 2006, 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

ag...die kat hoeven ze geeneens te zien...
kheb een wagen uit 93 en daar zit ook geen kat meer op...
totaal geen problemen..
gewoon goed weten waar je je wagen laat keuren... Twisted Evil

maar voor echt meer vermogen gwoon een totale uitlaatlijn aanschaffen..heb je meteen wat fatsoendelijks...en dat wil je uiteindelijk toch..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 11 December 2005
Posts: 206
Woonplaats: Zeist
PostGeplaatst: Zo 29 Jan 2006, 0:57    Onderwerp: Reageer met quote

indd

maar wil niet al te veel geld uitgeven

bvb bij BDM in maarssen kost geheel pijp en andere uitlaat 375€.

maargoed.
ik ga 1st me uitlaat (eindemper)
weer open halen en er een holle kamer van maken
dat scheeld ook wel iets.

en als ik dan nog meer wil ga ik aan de KAT sleutelen.

ik heb al een rechtepijp eronderliggen v sebring.

gr eric. Wink
_________________
Vw Polo Coupe
                     DLS CAR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Delorian
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 Augustus 2004
Posts: 79
Woonplaats: Gelderland
PostGeplaatst: Zo 29 Jan 2006, 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk dus als mijn broertje de keurmeester is, heb ik zobieso al weinig te klagen..  Twisted Evil

Ik ga er zolang ff een buiske tussen lassen, kat gaat de zolder op voor keuringen.
De cops kenne er toch niet onder kijken of de kat eronder zit... auto ligt te laag..  Cool
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 29 Jan 2006, 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Als keurmeester zal hij ook moeten oppassen met dingen klakkeloos goedkeuren, als er steekproef komt kan hij/zijn bedrijf ermee in problemen komen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Zo 29 Jan 2006, 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

steekproeven gebeuren met steekproefauto's(in limburg opel agila's Very Happy )....niet op gewone wagens van gewone mensen...

het keurbedrijf weet dit trouwens ook altijd vantevoren... Rolling Eyes  Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Do 2 Feb 2006, 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

ohja.. heb nog even navraag hierover gedaan..

een katalysator is niet verplicht als de co waarde's onder het max. ligt...
dus dat gekloot met een buis is niet nodig...ALS je de wagen goed afsteld...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB