Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Do 26 Jan 2006, 22:26 Onderwerp: |
|
|
|
Jongens, sinds kort hoor ik wat rammelen bij het wegrijden...
en alleen bij lage toerentallen resoneerd er dus wat mee.
Nu blijkt het de kat. te zijn, en wel het binnenste.
Dus hijs aan vervanging toe...
Nu heb ik er 1 gevonden..
Komt onder een '98 306 vandaan en kost me 50 €urie
Enige probleem. ding is afgescheurd bij de verbinding voor... word dus lassen...
Maar: vanmiddag kwam mijn broerke met een ander ideee..
Geen andere kat kopen, maar 't geld investeren in RVS.
Paar vlenzen erop lassen, en alleen met de keuring de huidige kat eronder hangen.
Puur voor de keuring dus.
En verders met een rechte buis vervangen...
Wat zeggen jullie dr van? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Do 26 Jan 2006, 22:45 Onderwerp: |
|
|
|
rechte buis ipv een kat is altijd wel vooruitgang lijkt me ja... _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Vr 27 Jan 2006, 21:41 Onderwerp: |
|
|
|
misschien heb je de kat geeneens nodig....scheelt je veel werk..
leg m eens aan de 4gas-tester @ een willekeurig autobedrijf..
controleer dan ff of de uitstoot nog goed is...dacht dat CO tot 4,4 mog, maar dit weet ik niet zeker...'
je kunt m dan ook nog afstellen, waarschijnlijk is het een injectiemotor.
dan kan je alleen de verstuiverdruk afstellen en heb je dus een probleem als je CO/CO2 te hoog ligt..
iig voor een perfect lopende motor moet de lambda waarde 0,9 zijn (14,7 kg/cm3 lucht per liter benzine) |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 27 Jan 2006, 23:18 Onderwerp: |
|
|
|
Buiten de CO waarde zijn auto's na een bepaald bouwjaar gewoon verplicht die kat te hebben, ook al is je CO waarde zonder kat goed.
Weet alleen ff het precieze bouwjaar niet meer, maar je zou die vraag altijd bij de RDW kunnen neerleggen.
Ben je verplicht een kat te hebben maar is je CO uitstoot zonder kat binnen de normen, dan zou ik ervoor kiezen om een rechte pijp te dwars door een lege katbehuizing te lassen. Dan heb je een functionele katvervanger terwijl het optisch eruit ziet alsof de originele kat aanwezig is, zodat je er geen problemen mee krijgt. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 27 Jan 2006, 23:44 Onderwerp: |
|
|
|
Omslag ligt eind 1992: Ik heb een 92-er met cat (U9),
maar weet dat die voor mijn auto eronderuit mag...
EPS Uitlaten schreef: |
KAT VERPLICHTINGEN
Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
RENDEMENT:
Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren. |
_________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Eric Junior Member
| Geregistreerd op: 11 December 2005 | Posts: 206 | Woonplaats: Zeist |
|
Geplaatst: Za 28 Jan 2006, 7:55 Onderwerp: |
|
|
|
Schijnt ook zo als je je kat leeg gooit (roet enzo) dat ie dan ook weer ong 8 pk winst krijgt.
Had 1 vriend v me in ze swift.
ik zit er ook aan te denken om de kat te vervangen door een Kat v raceland.ofzo.
maar nu ben ik aant hobbye voor 1 eigengemaakte uitlaat.
Ik wil van de eindemper de demping eruit en schotjes en alle pijpen eruit.dan is et 1 holle klank kast.
dan moet ie klinken hoop ik.
dat is mijn plan.
vr gr eric.. _________________ Vw Polo Coupe
DLS CAR |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 28 Jan 2006, 9:50 Onderwerp: |
|
|
|
8 pk lijkt me wat veel, maar dat verschilt natuurlijk per auto en per motor.
Voor meer geluid zal 't wel effect hebben.
Als je een zo goed mogelijke uitlaatstroom (voor performance) wil ben je met een rechte pijp toch iets beter af dan een lege kat, omdat in de lege behuizing (welke groter is dan de pijpdiameter) kolken gaan vormen die de luchtstroom niet bevorderen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| nielsg Starting Member
| Geregistreerd op: 13 Januari 2006 | Posts: 53 | |
|
Geplaatst: Za 28 Jan 2006, 10:14 Onderwerp: |
|
|
|
en als je de pijp er nou eens gewoon door laat lopen en de kat er omheen doet _________________ at those who rock, I sallut you
''born to lose, live to win''motorhead |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 28 Jan 2006, 11:33 Onderwerp: |
|
|
|
Dan doe je precies wat ik 5 posts geleden aanhaalde
Als je CO uitstoot goed is en ze zien (optisch bedrog) een kat hangen loop je weinig kans op problemen... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Za 28 Jan 2006, 16:03 Onderwerp: |
|
|
|
ag...die kat hoeven ze geeneens te zien...
kheb een wagen uit 93 en daar zit ook geen kat meer op...
totaal geen problemen..
gewoon goed weten waar je je wagen laat keuren...
maar voor echt meer vermogen gwoon een totale uitlaatlijn aanschaffen..heb je meteen wat fatsoendelijks...en dat wil je uiteindelijk toch.. |
|
Naar boven |
|
|
| Eric Junior Member
| Geregistreerd op: 11 December 2005 | Posts: 206 | Woonplaats: Zeist |
|
Geplaatst: Zo 29 Jan 2006, 0:57 Onderwerp: |
|
|
|
indd
maar wil niet al te veel geld uitgeven
bvb bij BDM in maarssen kost geheel pijp en andere uitlaat 375€.
maargoed.
ik ga 1st me uitlaat (eindemper)
weer open halen en er een holle kamer van maken
dat scheeld ook wel iets.
en als ik dan nog meer wil ga ik aan de KAT sleutelen.
ik heb al een rechtepijp eronderliggen v sebring.
gr eric. _________________ Vw Polo Coupe
DLS CAR |
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Zo 29 Jan 2006, 13:15 Onderwerp: |
|
|
|
Kijk dus als mijn broertje de keurmeester is, heb ik zobieso al weinig te klagen..
Ik ga er zolang ff een buiske tussen lassen, kat gaat de zolder op voor keuringen.
De cops kenne er toch niet onder kijken of de kat eronder zit... auto ligt te laag.. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 29 Jan 2006, 17:00 Onderwerp: |
|
|
|
Als keurmeester zal hij ook moeten oppassen met dingen klakkeloos goedkeuren, als er steekproef komt kan hij/zijn bedrijf ermee in problemen komen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Zo 29 Jan 2006, 21:06 Onderwerp: |
|
|
|
steekproeven gebeuren met steekproefauto's(in limburg opel agila's )....niet op gewone wagens van gewone mensen...
het keurbedrijf weet dit trouwens ook altijd vantevoren... |
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Do 2 Feb 2006, 19:44 Onderwerp: |
|
|
|
ohja.. heb nog even navraag hierover gedaan..
een katalysator is niet verplicht als de co waarde's onder het max. ligt...
dus dat gekloot met een buis is niet nodig...ALS je de wagen goed afsteld... |
|
Naar boven |
|
|
|
|