Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Lekstroom en alarmverbruik
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 9 Okt 2005, 14:04    Onderwerp: Lekstroom en alarmverbruik Reageer met quote

Gisteren een dagje aan het meten gegaan, nadat eergisteren m'n gloednieuwe 71Ah accu leeg stond.
Raar na 'n weekje, met de 60Ah Yellowtop erin stond ie soms wel langer stil... Dus eerst maar eens gekeken of de dynamo z'n werk nog wel goed deed, en dat was gelukkig wel het geval.
Dus na een ritje van ± 60 km bijladen zijn we maar 'ns aan het meten gegaan.
En het resultaat liegt er niet om, er wordt maar liefst 320 mA continu gevreten.
Het alarm trekt 120 mA continu, 200 mA wordt door andere apparatuur getrokken.

Mijn vraag, is dat een beetje normaal stroomverbruik voor een alarm? Question Het lijkt me ook al is het geen superhoge waarde toch veel, gezien het een standaard accuutje mits goed volgeladen toch in 2 weken tijd helemaal zou leegtrekken.

Nu de rest maar eens gaan doormeten, waar die overige 200 mA getrokken wordt. Rare zaak, enige wat constant erop hangt (en da's al vanaf het begin het geval) zijn het draadje voor het radiogeheugen, en een digitaal dashboardklokje dat zonder contact onverlicht is verder.
Lijkt me stug dat die zo aan 't vreten zijn...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 9 Okt 2005, 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

trek ze een voor een los, terwijl je aant meten bent. Dan weet je zo of het daar aan ligt en wat ze vreten.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 9 Okt 2005, 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind 120mA eigenlijk nogal veel voor een alarm... Zeker als je het anders schrijft: 0,12A

Nu weet ik toevallig dat 0,1A ongeveer is wat een autorelais trekt; wordt die
toevallig eentje aanngezet als je je alarm aanzet? Bijv. voor de startblokkering???

Een digitaal klokje moet eerder iets van 5mA (0,005A) trekken,
mijn autoradio heeft in rust iets van 10mA nodig (0,01A).
IETS is er dus mis. Schakelt je amp wel goed uit? Of je electrische antenne?
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 9 Okt 2005, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Amp al gecontroleerd, die schakelt prima uit, evenals alles van de installatie.
Electrische antenne heb ik zoals alle apparaten (behalve eerdergenoemde) een hoofdschakelaar opzitten zodat ik de stroom altijd volledig eraf kan halen.

Wordt dus een keer doormeten zoals Freestyler zegt, apparaten 1 voor 1 loskoppelen of zekeringen eruit trekken...

Het alarm zou ik niet weten of die intern een relais geschakeld houdt, maar zou toch nie helemaal de bedoeling zijn lijkt mij... Maar langs de andere kant kan 'n beetje electronica toch nie zóveel gebruiken...
Startonderbrekerrelais is het in ieder geval zeker niet, die onderbreekt namelijk pas zodra gepoogd wordt de wagen te starten...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 9 Okt 2005, 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bij Conrad vverkkopen ze adaptertjes waar je aan de ene kant je DMM-kabels
in kunt steken en dan de andere kant in je steekzekeringenblok kunt steken.
Ik heb die eentje gebruikt om Dagger door te meten en had mijn probleem
binnen een kwartier gevonden...

Kleine tip: als je zorgt dat je je DMM-kabels kunt kortsluiten kun je aansluiten en
pas na enige seconden je kortsluiting opheffen en meten: ik kwam erachter dat
bijv. mijn radio/wisselaar kort na het aansluiten de loopwerken wilde initialiseren
en dat ging niet op de 200mA-stand van de DMM, terwijl de 10A-stand te onnauwkeurig is...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 9 Okt 2005, 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Komt wel goed, de lekstroom heb ik op de 10A ook gemeten, die is nauwkeurig tot op honderdsten A...
En de DMM kabeltjes krijg ik ook wel zonder adapter erin gepropt Laughing
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Peanudt
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 31 Juli 2005
Posts: 18
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Do 13 Okt 2005, 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

@ Jesse

Het probleem komt me bekend voor. Heb zelf ook al een keer met een te zwakke accu gestaan. Na ruim een week stilstaan was mijn accuspanning ingezakt naar 8,5 V. Te weinig dus om de startmotro rond te gooien  Confused

Nu heb ik de auto wel eens 4á5 dagen stilstaan en dan blijkt dat de spanning niet echt drastisch inzakt.
_________________
-= Je kunt het doen, je kunt het laten, en je kunt het laten doen =-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 13 Okt 2005, 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

De accu die erin zit is net nieuw  Sad
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Do 13 Okt 2005, 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

ehh jesse in de regelkastje van het alarm zitten wel degelijk relais! draai maar eens open zou ik zeggen zie je ze zitten.
PS. ook nieuwe accu's kunnen stuk zijn/gaan.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 13 Okt 2005, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

ja das waar, maar die kans is vrij klein. en gezien wat die trekt, vermoed ik niet dat het probleem in de accu zit  Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 13 Okt 2005, 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt Freestyler, 320 mA is gewoon veel en is genoeg een 71Ah accu in 10 dagen leeg te trekken. Dat moet gewoon minder.
De accu is intussen weer volgeladen en presteert nog prima, spanning is goed. Dus daar is niets mis mee.

Klopt ThunderBunny er zitten zeker relais' in het regelkastje. En dat is ook te horen. Als ik de Ignition Controlled Door Lock/Unlock gebruik hoor je 'm klikken in het kastje, en ook de ingebouwde Remote Start module werkt met 3 relais'.
Mijn punt was dat normaal gezien als de auto afgesloten staat het me logisch lijkt dat op geen enkel relais continu spanning blijft staan, en dus ± 100 mA stroom erdoor getrokken wordt. Hier is bij het startonderbrekerrelais ook over nagedacht zoals deze geschakeld wordt, en ik zou niet weten wat voor ander relais je daarbinnen constant zou willen blijven voeden.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Peanudt
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 31 Juli 2005
Posts: 18
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Vr 14 Okt 2005, 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

GVD......vanmiddag weer een accu met te weinig prik voor de startmotor  Evil or Very Mad

Heeft van zondagnacht tot vrijdagmiddag stil gestaan en het voltage is gezakt tot 8,6 V. De accu is het probleem niet. Deze is prima in orde, maar snel leeg (48Ah). Een andere accu is geen optie, omdat er max. een 55Ah accu in m'n clio past. kortom alleen uitstellen van het probleem.

Ik heb de remote-start module er niet zitten, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat die relais een probleem moeten zijn.

Wat trekt een ultrasoon module eigenlijk? Dat ding is toch continu aan het zenden en ontvangen?

Quote:

Nu weet ik toevallig dat 0,1A ongeveer is wat een autorelais trekt; wordt die
toevallig eentje aanngezet als je je alarm aanzet? Bijv. voor de startblokkering???

- Ja, ik heb in mijn kofferbak een relais geplaatst voor de kofferbaksensor via het lampje van mijn kofferbak.
- Ja, ik heb de startonderbreker geplaats.
- Ja, ik heb een relais gebruikt om de binnenverlichting te schakelen.
_________________
-= Je kunt het doen, je kunt het laten, en je kunt het laten doen =-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 14 Okt 2005, 23:13    Onderwerp: Reageer met quote

Kofferbakrelais trekt pas stroom als de bak open is.
Als je de startonderbreker juist hebt aanngesloten trekt die pas stroom met contact aan.
Pas als de binnenverlichting aangaat trekt dat relaiis stroom...

Ultrasoon werkt met een zender (speakertje) en een ontvanger (microfoontje),
het systeem zendt een ultrasoon geluid uit en luistert naar de echo in de ruimte.
Als die echo verandert is er iets aan de hand in het interieur.
Voor zover ik weet trekt een US-systeem ongeveer 20mA.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 15 Okt 2005, 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag op 100% Tuning even bij de Camco stand 'n praatje gemaakt.
Het exacte stroomverbruik wat het hoorde te zijn wisten ze niet, maar een wat technischer persoon wilde dit wel eens uitzoeken en raadde me toch aan eens te meten met het 3-kleurige continu knipperende LEDje uitgetrokken. Lijkt me stug dat knipperLEDs zoveel verbruiken maar ga het alleszins eens proberen.
En anders is er nog altijd een mogelijkheid dat ergens IN het alarm zelf een lekstroom zit.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Peanudt
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 31 Juli 2005
Posts: 18
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Zo 16 Okt 2005, 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, wel typisch zeg.

Een product opde markt brengen en 'niet weten' wat het alarm verbruikt. Lijkt me toch één van de belangrijkste functie: de voeding.
Heb altijd moeite met verklaringen als deze. Of ze weten het echt niet, of er is wel bekend dat er een lekstroom in het alarm zit (of in één van de 'toebehoren'), maar ze houden het stil.
Uiteindelijk kom je toch op de discussie 'prijs - kwaliteit' terecht.
_________________
-= Je kunt het doen, je kunt het laten, en je kunt het laten doen =-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB