Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Acculader afzekeren
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 16:00    Onderwerp: Acculader afzekeren Reageer met quote

'k Heb hier een acculader, echter de hoofdzekering + -houder zijn eruit.
220V komt binnen, gaat door een trafo die er 12V van maakt, vervolgens door een gelijkrichter en dan moet ie naar de accu.

Nu vroeg ik mij af gezien mij gezegd was dat ik de 12V leiding best kon afzekeren (van gelijkrichter naar accu) of dit wel klopt...? Zeker je normaal niet de hoofdvoeding af, dus in dit geval de 220V vóór de trafo?
Of is het zelfs verstandig om beide af te zekeren?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Waar heeft de hoofd zekering gezeten dan?

persoonlijk zou ik ze alle 2 afzekeren

1) omdat 12V lang niet zoveel ampere trekt dat de voedingskabels (220) doorfikt, maar wel zodanig dat detrafo het begeeft
2) als de trafo aan de primaire kant doorfikt, of de 220 kabels bloot komen te liggen, wil je die toch wel afgezekerd hebben.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Geen idee waar de hoofdzekering heeft gezeten...
Maar 'k zat ook wel aan beide kanten te denken... Bedenk me net dat kortsluiting (hoewel onwaarschijnlijk maar nooit onmogelijk) ook tussen lader en accu kan voorkomen.
Of moest in het vreemdste geval mijn accu het begeven en alles begint stroom van een 10A lader te trekken zal die ook springen ipv de trafo te laten smelten.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn 10A lader heeft in de Wisselstroom-leiding een 0,5A glaszekeringetje IN de
kast en in de behuizing (toegannkelijk van buitenaf) een 30A steekzekering.

De eerste kans op kortsluiting zit toch NA de lader: hou de klemmen maar tegen elkaar...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Zal nie snel gebeuren, ik steek pas de stekker erin als de klemmen op de accu zitten Wink
Wat ik niet goed snap, waarom heeft een 10A lader een 30A zekering? Want je zei me zelf ooit eens niet hoger af te zekeren dan nodig...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Bij starten van het laden krijg je een piekspanning (inductie) die toch wel iets hoger dan 10A ligt, terwijl de lader cont max 10A kan trekken.

Zou hij afgezekerd zijn op 10A, zou deze bij starten al doorknallen, en dat werkt niet helemaal  Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Zal nie snel gebeuren, ik steek pas de stekker erin als de klemmen op de accu zitten

Zo hoort het ook, dat staat zelfs expliciet op mijn lader vermeld...
Quote:
Wat ik niet goed snap, waarom heeft een 10A lader een 30A zekering?
Want je zei me zelf ooit eens niet hoger af te zekeren dan nodig...

Dat heb ik idd gezegd en daar blijf ik bij.
Maar de lader werd zo geleverd, het stond ook in de manual,
dus ik ga ervvanuit dat iemand die electra/electronica voor
zijn vak doet en er dus NOG meer vanaf weet dan ik daar
vast een goede reden voor heeft.

Opstartstroom -zoals Freestyler al aangeeft- kan 1 van de redenen zijn,
alhoewel dat ook anders te omzeilen is; bij mijn NX is de aanjager
afgezekerd met twee 15A zekeringen PARRALEL, omdat dan de
totalee zekerwaarde 30A is, maar de aanloopstroom NET weer
wat hoger kan zijn i.v.m. toleranties en hitte-afgifte...

Een 10A auto-zekering kan trouwens met gemak bijv. 15A hebben
voor 15 seconden, maar duurt hhet langer dan gaat 'ie alsnog stuk.
Je hebt dan marge voor de aanloopstroom, maar toch beveiliging
op de aangegeven stroomsterkte.
Mag er niet zo lang te hoge stroom lopen, dan neem je een "snelle" zekering,
maar voorzover ik weet zijn de welbekende steekzekeringen altijd "traag".
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

En als er een opstartstroom zou vloeien van 30A, dan zal die ergens vandaan moeten komen... En een 0,5A zekering in de 220V lijn trekt dat??
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

0,5A @ 230V = 115W

10A @ 13,8V = 138W

Je ziet dat als je van absolute waardes uitgaat er helemaal geen bal van klopt.
Maar ik heb mijn 10A lader nog nooit meer dan 8A (piek) of 13,3V zien geven:

8A @ 13,3V = ±106W

Het was/is ook maar een goedkoop ding,
maar hij werkt wel als ik 'm nodig heb.

Gelukkig is dat niet al te vaak: mijn laadsysteem is gewoon in orde...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

ThunderBunny zijn lader (wat ik op ITW had en op FTW ritueel verbrand is Razz) piekte bij de start tot 12A, later zakte dat wat in en hield ie bij 8A ongeveer stand.
Maar da's nog altijd een kleine marge...
Een piek van 30A @ 13,5V = dik 400W! En zou dus op de 220V leiding tussen 1,5 en 2 A gaan trekken. En da's imho een noemenswaardig verschil.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

En weer die bekende rekenfout.

Hoeveel volt komt er nu uit de stekkerdoos???

Geen 230V iig. 230 is een gemiddelde (heet niet voor niets wisselstroom)

Ook wordt er geen rekening gehouden met de weerstand in de trafo aan de primaire kant (waarom wordt ie anders zo warm??), hierdoor hoeft het amperage niet zo hoog te zijn als eerst blijkt.

@saph, in de huis tuin en keuken elektronica heb je inderdaad trage en snelle zekeringen, in de auto echter niet. Weet niet of het snelle of trage zijn, maar weet wel dat ze niet lang mogen houden, ivm kortsluiting in een kabelboom => afgefikte auto. Dus denk dat er snelle zekeringen inzitten die het amperage maar hoeven te ruiken

@Jesse, dat ie afgezekerd is op 30A, wil niet zeggen dat ie dat ook trekt!! Dat zal gedaan zijn om kortsluiting tegen te gaan aan de sec kant. 30A brand dan sneller door dan de 0.5 aan de andere kant (ivm reactie tijd over de spoel)
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom noemen we het dan met z'n allen 230V als 't dat niet is? En hoeveel is het dan wel?
Van wisselstroom gesproken, dat brengt me op een volgende punt. In een gelijkstroom kring zeker je altijd de plus af, maakt het in een wisselstroomkring nog iets uit welke van de 2?

Freestyler schreef:
Dat zal gedaan zijn om kortsluiting tegen te gaan aan de sec kant. 30A brand dan sneller door dan de 0.5 aan de andere kant

Dat verklaart dat (zoals Jan al zei) de 30A achter een bereikbaar klepje zit en de 0,5A binnenin.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

wisselstroom heeft ook net als bij gelijk stroom, maar 1 voedings draad. daar varieerd de stroom van hoog naar laag. (hoogste piek zat op een 300+ volt als ik me niet vergis). Gemiddeld issie 230V (en voor gemak wordt dat dan ook aangenomen).

Om het makkelijk te maken, principe is het zelfde als een geluidsdraad naar een speaker. de + kabel heeft voeding waarvan de amp varieerd (de sterkte dus), en - is nuldraad. Alleen ipv geluid over te dragen, wordt er nu spanning over gedragen.
Beetje duidelijk zo??

Varieren doet die dat 50x per seconde (vandaar freq 50Hz)

Bij wisel maakt het dus wel degelijk uit welke je afzekerd. De nuldraad afzekeren  heeft dus weinig nut. werkt net zo goed als de masssa bij 12V afzekeren.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hee Jesse is dat soms mijn oude acculader? (eindelijk hij begint eens ergens aan!  Laughing  Wink  )
dan kan ik het raadsel meteen oplossen zat 20 amp in. en waarom is dat er zijn er een hoop die willen weten of er spanning op staat en hoe stest je dat zonder meter? juist ja de thunder manier hou de klemmen tegen elkaar vonkt het flink staat er spanning op!  Very Happy  en om te voor komen dat de zekering dan meteen weg is maken ze die wat zwaarder een zekering van 10 amp zal niet lang leven in de lader.

sommige laders hebben niet eens een zekering in de 12 volt lijn
kijk naar de ritueel verbrande lader zat alleen een thermische beveileging in om er voor te zorgen dat de trafo niet te heet werdt (daarom viel die ook elke x uit jesse)
over zekeringen hou er rekening mee dat een zekering eerder smelt dan aan gegeven een 10 amp zekering springt al bij ong 80% reden is dat die even tijd nodig heeft om goed op temperatuur te komen zo dat hij kan smelten.

over de 230 dat hoort idd zo te zijn maar meet jij maar eens op events de spanning heb nog nooit 200 volt gehad op een event ligt meestal rond de 180 volt
als ik kijk naar de 380 leiding hier dan staat daar 390 op!
er zit een ruime marge in de spanning ook bij electronica is ong 40%
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jan8271
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 September 2005
Posts: 26
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

mijn visie:

vergeet niet dat er een groot verschil zit tussen netspanning (230volt) en bijvoorbeeld de gelijkspanning groep van een auto (12volt)

de 12volt groep (sommige laders; 6v - 12v - 24v)
de acculader heeft als het goed is een zekering voor de gelijkspannings groep (12v groep van je auto)
deze zekering kan nooit groot zijn, aangezien de kabels meestal dun zijn, bij een te grote zekering zullen de kabels funtioneren als zekering, dat wil je niet  Wink

als de acculader geen zekering heeft voor de 12v groep, heeft deze waarschijnlijk een stukje electronica (een beveiliging) die de lader uitschakel bij bijv. kortsluiting

de 230v groep
de 230 stekker van de acculader hoef je niet af te zekeren, net spaninning is immers afgezekerd in je meterkast

zekeringen plaatsen doe je bij de voeding
de voeding van een lader zit zit in de meterkast

bovendien heeft afzekeren geen nut, want je kunt een stekker er op 2 manieren in steken, de nul en de fase kunnen omgedraait zijn, en dus weet je nooit welke je moet zekeren

een travo zijn 2 magneten tegenover elkaar, zonder contact dus, alleen een magetisch veld
de 230v en 12v staan dus niet in contact met elkaar
de voeding van de 12v begind dus bij de travo, daarom moet deze daar worden beveiligt, of met zekering, of met beveiligins electrontica

wisselspaning
voor zover ik weet; (correct me if im wrong...)

wisselspaning wisseld niet van fase (+) en nul (-)
wisselspaning wisseld niet van voltage; je hebt spanning en stroomsterkte, de ene is weergegeven in voltage, welke constant is, de andere varieerd

dacht ik...

zal het voor de zekerheid alles ff na vragen aan mijn chef, die weet er alles van, hij heeft altijd in de elektrotechniek gezeten

de wisselspanning bestaat uit 3fase leidingen, een nul leiding en een aarde
5 in totaal, soms word de nul weggelaten

een fase is 230 volt (vroeger 220, als je meet is het nu 228 ipv 230)
alle 3 de fazen bij elkaar 400 volt (vroeger 380, meten van deze waarden is moeilijk omdat de meeste apperaten maar 1 fase tegelijk kan meten, hele dure apperaten zijn in staat alle 3 te meten)
_________________
mijn showcase.nl:
http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?id=2858
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB