Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| crazy_rv Newbie
| Geregistreerd op: 16 Mei 2004 | Posts: 18 | |
|
Geplaatst: Zo 16 Mei 2004, 21:34 Onderwerp: |
|
|
|
Wat is eigenlijk het effect als je een nieuwe wagen meteen laat chiptunen? Is dit aan te raden? In mijn geval zou dit volgende resultaten geven. Standaard 204 pk en 410 nm. Dit zou volgens Auto Tune Heinz 250pk worden en 500nm. Is dit aan te raden? Zou mijn motor er onder lijden in de mate dat ik er sneller problemen mee krijg? Misschien best vermelden dat het om een 3.0l turbo diesel gaat. (BMW) |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 16 Mei 2004, 23:32 Onderwerp: |
|
|
|
Zolang je de wagen maar rustig inrijd is er niks aan de hand, ik kan het je zelfs aanraden. Ga niet de eerste 1000 km lopen trappen, hier zal je blok je niet dankbaar voor zijn. Noem het overdreven, maar ik houd altijd een inrijd periode aan van 5000 km. In deze 5000 km maak ik lange afstanden, ritten van 500 km of meer.
Ook al heb ik nog niet met een geheel nieuwe wagen gereden, maar wel met blokken die compleet opnieuw zijn opgebouwd, en dan blijft dit hetzelfde. Waarom inrijden? Alles in die motor moet goed op mekaar ingelopen zijn, zuigerveren, kleppen etc etc moet allemaal rustig op elkaar inlopen. Is het dat eenmaal houd je aan dat je je blok goed warm rijdt. Dit wil zeggen, je olie moet goed op temperatuur zijn om n goede oliefilm te kunnen vormen op alle delen. Trap je graag? En weet je niet goed wanneer je blok nou echt op de juiste temperatuur is? Schaf dan een olie temperatuur meter aan. Het metertje in je dash is de meter voor de koelvloeistof en dat is iets heel anders dan je olie! Er valt weinig pijl op te trekken. Zowiezo kan ik iedereen van harte een olie temperatuur meter aanraden, bij mij zal die er ook vrij snel inkomen.
Ook na het trappen, vooral omdat je een turbo hebt, moet je je blok de tijd geven om weer n beetje af te koelen voor je m af zet, zet NOOIT na het scheuren in n turbo wagen je blok zomaar af. Turbo's worden onwijs heet, wanneer je hem dan in 1 keer af zet zonder af te koelen zal je turbo vlug toe zijn aan revisie.
Suc6 ermee!
GreetZ, Maximus _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| crazy_rv Newbie
| Geregistreerd op: 16 Mei 2004 | Posts: 18 | |
|
Geplaatst: Ma 17 Mei 2004, 10:18 Onderwerp: |
|
|
|
Normaal gezien rijd ik mijn wagens rustig in. Mijn vorige wagen heb ik ook ongeveer de eerste 4000 km ingereden. De eerste 2000 km niet boven 3000 toeren (rood vanaf 4500) en dan de verdere 2000 km niet boven 4000. Ook telkens zonder echt snel optrekken, eerder aan de rustige kant. Een olietemperatuurmetertje lijkt me een handig dingetje. Dus het zou ok zijn om mijn motor te chiptunen. Bedankt alvast voor de info. Ik denk dat ik eens ga praten met die mensen van Heinz. |
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
|